Kanske är det inte ens lämpligt i ett hififorum, men det gäller i alla fall akustik, det har med rör och resonanser att göra så jag tar mig friheten att prova.
Jag har länge brottats med ett problem, som jag tycker att jag förstår på två olika sätt. Det knepiga är att resultatet av de två olika sätten är olika.
Jag har ställt frågan på andra fora och stämde till och med träff med en riktig filterexpert på KTH, men jag har ändå inte lyckats få en förklaring till var jag tänker fel. Så här:
Om man tar sig en rörstump med en källa i ena ändan, kan man modellera den med en LCLCLCL-länk. Ju fler sektioner man tar, desto högre upp i frekvens ger den riktiga resultat.
Överföringsfunktionen för en sådan länk är H(s)=1/Pn(s), dvs ett genom ett n-tegradpolynom i Laplace-s:et, vilket betyder att systemet bara har poler. Överföringsfunktionen kommer snyggt och prydligt att få toppar vid rörresonanserna, om källändan av röret betraktas som sluten och den andra öppen hamnar de vid de frekvenser som motsvarar 1/4, 3/4, 5/4, 7/4 etc våglängder längs rörets längd.
Detta säger mig att modellen är utmärkt på att simulera röret, inklusive löptiden för vågen, eftersom resonansfrekvenserna blir rätt. Man kan också välja att avsluta röret med en resistans om man vill, men det blir fortfarande bara poler i överföringsfunktionen.
Nå, om nu systemet innehåller bara poler, då kan man välan konstruera ett inversfilter som innehåller bara nollställen? Typ I(s)=Pn(s). Kopplar man dessa filter efter varandra borde man få tillbaka signalen som man stoppade in i röret? Hela överföringsfunktionen blir ju nu G(s)=H(s)*I(s)=Pn(s)/Pn(s)=1. Det här är ett vanligt trick man använder inom röstforskning, när man vill se hur luftflödet mellan stämbanden ser ut. Man inversar bort effkten av talröret.
Men...
I verkliga livet är signalen ut från inversfiltret fördröjd med motsvarande löptiden i talröret. Kopplar man på inversfiltret på filtermodellen, blir överföringsfunktionen 1, dvs utan fördröjning. Men modellen var ju bra och modellerade ju fördröjningen OK!
Till att börja med: Förstår ni motsättningen?
Och: har någon en lösning?