Hej.
Generella subwooferfilter i all ära men för den tekniskt sinnade borde det ju finnas möjligheter att rota lite mer i filterfunktionerna.
Jag har två specifika frågor, den ena gäller filterbranthet och den andra hur man "delar" upp q-värdet hos ett baselement i sluten låda.
Fråga 1.
Till LTS basmoduler är det rekommenderat ett symmetriskt Butterworth filter med 18 dB/oktav för både högpass och lågpass. LTS eget filter har också denna branthet. Min fråga är vad är fördelen med ett udda ordningens filter mellan sidohögtalare och basmodul jämfört med ett med jämn ordning, exvis 4:e ordningens Linkwitz-Reiley? Kan det helt enkelt vara praktiska hänsyn som ligger bakom för att uppnå en generell lösning? (Typ 12db/okt är för lite, 24 dB/oktav kan ge för lång grupplöptid...)
Fråga 2.
För fallet när man har sidosystem som är slutna kommer ju responsen att falla av med 12 dB/oktav under resonansfrekvensen. Om man vill stila med sitt subwooferfilter kan man t.ex. göra ett 30 db/oktav högpassfilter (akustiskt) genom att aktivt dela aktivt med 18dB/oktav och ett 30 dB/oktav lågpass genom att dela aktivt med 30 dB/oktav. För att veta hur högpassfilteret skall se ut kan man ju helt enkelt ta 1/s för varje term i lågpassfilteret. Edit: Följande fråga berodde på ett missförstånd från min sida. /Dahlqvist Min fråga är: hur tar man reda på termerna för sidosystemens baselement (i sluten låda)? Man vet ju totalt Q och fs hur tar man reda på vilka termer som skall speglas i högpassfiltret (och som skall tas hänsyn till i lågpassfiltret)? Går det att utläsa ur TS-parametrarna?
Undrar,
Dahlqvist