skrev ett e mail till bryston

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

skrev ett e mail till bryston

Inläggav RMA » 2007-07-29 20:58

Jag skickade ett e-mail till bryston angående utgångs filter frågan & berättade att jag var beredd att köpa 9BSST i 4 kanals variant.Påtalade att anledningen till mitt intresse berodde på ett test av 14BSST i molten & att dom hade åtgärdat utgångsfiltret.
Utan modden var jag mycket tveksam till köp,vi får se vad dom svarar,återkommer här så fort jag fått svar.Påpekade även att felet syntes tydligt i bruksanvisningen till 9bSST där mätningen visar att frekvens kurvan faller från -0.01db vid 8 ohm 20khz till -0.1db 4ohm 20khz,syns tydligt även på grafen som illustrerar det hela.Det är ju ett 10 faldigt fall.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-29 21:20

Vill bara för protokollet klargöra att min invändning mot just utgångsfiltret (som inte är enda ändringen om jag jämför de två testobjekten) bara rör de Brystonförstärkare som är internt bryggkopplade.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-29 21:23

IngOehman skrev:Vill bara för protokollet klargöra att min invändning mot just utgångsfiltret (som inte är enda ändringen om jag jämför de två testobjekten) bara rör de Brystonförstärkare som är internt bryggkopplade.

Vh, iö

Öhh, hur är det med dom andra då? Dvs dom som inte är bryggkopplade? Är dom bättre i detta avseende?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-29 21:26

De har inte alls samma påverkan av filtret.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-29 21:30

Max_Headroom skrev:
IngOehman skrev:Vill bara för protokollet klargöra att min invändning mot just utgångsfiltret (som inte är enda ändringen om jag jämför de två testobjekten) bara rör de Brystonförstärkare som är internt bryggkopplade.

Vh, iö

Öhh, hur är det med dom andra då? Dvs dom som inte är bryggkopplade? Är dom bättre i detta avseende?

Det är för dom som ursprungsfiltret är dimensionerat.

Problemet var att samma filter användes även i de bryggade varianterna. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-29 22:30

Ok men som Almen skrev,Om man vill bryggkoppla steget? Får man inte samma fenomen då? Tyckte som sagt också att det var markant skillnad mellan 4 & 8 ohm i 9BSST:s brux,Men det kanske ligger inom ramarna? Men vi får se vad bryston säger själva.Kan ju förklara en del oklarheter.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-29 23:06

Skrev ett nytt mail till bryston & förklarade mitt missförstånd angående det där med att det gällde bryggade steg,men vad dom ansåg om att brygga slutsteg & hur filtret påverkade detta.Vill inte sprida missinformation.
VH Raimo.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-07-30 14:19

Fick svar från bryston idag.Dom nämde inte ett ljud om några filter moddar,bara att man inte ska ha för låg impedans när man kör bryggat.
Tyvärr inget nytt ljus över den frågan alltså.

Återgå till Teknikforum