Värmefunderingar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JONAS30

Värmefunderingar

Inläggav JONAS30 » 2007-08-12 20:26

Har förstått att elektroniken låter bättre när den har fått bli varm, tycker själv att min låter bäst när den varit på en hel dag. Funderar lite på varför dock. Är det så enkelt att ström rör sig smidigare i varma trådar?
Jag har även förstått att vissa inte placerar cd-spelaren ovan förstärkaren, i syfte att inte värma den i onödan. Har haft det på samma sätt själv men inte märkt någon skillnad. Vad kan förklaringen vara till att man inte vill ha sin cd-spelare varm? Placerar ni era apparater på något särskilt sätt, för att öka eller minska värmen?

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-08-13 00:06

Det är inte kablarna i apparaterna som påverkas av värmen, det är vissa komponenter som något ändrar sina egenskaper, som t.ex. transistorer.

Oftast uppnås nästan hela ljudförbättringen efter en kort tids uppvärmning, dvs mindre än 1 timme.
Eventuella skillnader efter längre tids uppvärmning verkar svåra att objektivt påvisa.

Uppvärmning bör nog göras av apparaten självt så att rätt delar värms upp, dvs de som har hög bias-ström etc. Att värma en CD-spelare genom placering ovanpå förstärkaren verkar därför inte så lämpligt. Med värmen från förstärkaren medförs troligen även dammpartiklar som kan tänkas hamna på skivan eller laser-linsen och därmed orsaka fler läsfel.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-13 07:19

Utan att vara 100% säker på min sak, så vill jag ändå skriva att jag genom åren fått en känsla för att det är elektrolyt kondensatorerna i nätdelarna som behöver stå ett tag med spänning över sig innan dom presterar på topp, och att detta står för den huvudsakliga förändringen av ljudet under "uppvärmningen".

Hade tidigare en Pathos TT som hade en 10000 uF elektrolyt i serie med utgången och där var det mycket tydligt att det var just denna elektrolyt som var problemet.
Förstärkaren går i 35 Watt klass A och blir mycket varm (65 grader) så värmen är det inga problem med.
Men även om apparaten stått på under en hel dag (utan spelning) så lät denna ganska så klaustrofobisk och utan någon vidare upplösning i ljudbilden.
Om man däremot motionerade utgång elektrolyten under 3-4 timmar så lät denna förstärkare på ett helt annat sätt.
Öppet, expansivt och med en hyfsad ljudbild.
Slutade man spela och lät den stå några timmar så tappade den välljudet igen och det tog ett tag att "spela" igång elektrolyten igen.

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2007-08-13 08:46

Den viktigaste anledningen att inte värma upp CD-spelaren i onödan (tex genom att ställa den ovanpå förstärkaren) är att livslängden på laser-pickupen kan förkortas avsevärt.

För övrigt är det aldrig lämpligt att ställa något ovanpå en förstärkare. Den behöver fritt cirkulerande luft för att prestera sitt bästa. Undantaget är bara förstärkare som är konstruerade för rackmontering och har fläktkylning.

Användarvisningsbild
JONAS30

Inläggav JONAS30 » 2007-08-13 17:55

Tack för svaren!

Slita på min cd-spelare vill jag inte göra i onödan, och har därför nu flyttat den till hyllan ovan förstärkaren :o

MVH Jonas

Återgå till Teknikforum