paa skrev:Förhållandet 1/3 verkar ju väldigt ojämt och tryggt, och refereras ofta till i akustiska sammanhang, men att det ändå kan vara problematiskt inser man om man ser på det som 1/(1+2)! Det finns något som kallas gyllene snittet, och det är inte 1/3 eller 2/3.
1,618 ja vilket blir 1/1,618= 0,618 vilket delat i två är ungefär 0,31
inte så långt från 1/3=0,333
vad betyder det då rent praktiskt? 8,2(m)*0,31 är 2,542 och 8,2*0,33 är 2,706. En skillnad på ungefär 15cm vilket jag ser som rätt obetydligt i sammanhanget. Jag har då inte provat men jag gissar att jag skulle ha svårt att höra skillnad på de två olika fallen. Speciellt med tanke på våglängden hos de aktuella frekvenserna (20-120hz eller liknande. även vid 300Hz är våglängden ca 7,5 ggr större än 15cm).
Men visst har du rätt i det du säger. Därav min restriktion ang det jag säger om
praktisk applikation.
edit: egentligen bör man väl räkna på halva rumemts längd alltså 1/3 av halva rummet vilket blir ca 1,35. Alltså ca 4,2+1.35= 5,5 vilket är ungefär 8,4/1,618=5,19 vilket är fyra dm från 8,4*0,67=5,59.
Men rent hörbart tycker jag det är svårt att höra mycket mer skillnad än mitt i rummet och 1/3-steg från väggarna. Vilket i praktiken blir 8 olika platser i rummet. Två i varje "hörnkvadrat" av rummet varav den ena oftast är för nära väggen för att kännas bra. Så du får 4 olika tänkbara platser. Ofta vill man av nån anledning gärna sitta mitt i rummet i sidled så du får du två olika platser. Aningen framför rumemts mitt eller aningen bakom rummets mitt längsled.
Men som sagt spela en baston och gå runt själv så hör du ju vart du tycker det funkar. Du kanske har mjuka väggar så problemet inte är så uttalat och då kan ju ju lika gärna sitta i rumemts mitt om du nu känner för det.