Enlighten me

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-14 09:09

AndersL skrev:Jag kommer (som läget är nu) inte beställa från nätet. Anledningarna är få, men innebär detta ett problem eller går det att få tag på de böcker ni föreslår ändå?

Menar du med det att du inte heller vill ringa in en order och betala med postförskott?

I så fall ska du leta upp en affär som säljer högtalarelement (hifi-kit, Ljudia, eller liknande) och köpa Vance Dickason där.

En bok om förstärkarkonstruktion hittar du säkert i skolan, fråga en elektroniklärare.
... tycker jag!

Per

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-14 09:55

kolla gärna igenom Best Of
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-15 19:47

perstromgren_inaktiv skrev:Menar du med det att du inte heller vill ringa in en order och betala med postförskott?

I så fall ska du leta upp en affär som säljer högtalarelement (hifi-kit, Ljudia, eller liknande) och köpa Vance Dickason där.

En bok om förstärkarkonstruktion hittar du säkert i skolan, fråga en elektroniklärare.

Egentligen är jag bara rädd (?) för betalning via internet, postförskott är helt okej i min mening.

Nu har jag dickasons bok bredvid mig. Lånad dock. Är den såpass användbar att det är bättre att köpa den, så att jag har den "hela livet"?

Jag vet inte om jag drar förhastade slutsatser här, men är det inte så att rörförstärkare är lite förlegat? Ni behöver inte gå in på någon diskussion men är det kanske så att de är lättare att göra själv, därför de är intressanta?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-15 20:16

Jag tycker du bara ska låna boken, det kan ju vara så att den inte passar just dej, själv har jag aldrig tittat i den :wink:

Rörförstärkare är helt ok och föredras av många som sysslar high end ljudåtergivning.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-15 20:18

Om du läser tråden på Öppen Diskussion om varför vi DIY:ar framgår att DIY (hemmabyggen) handlar om en rad saker: terapi, hobby, man får det man vill ha, man kan bygga billigare (än att köpa nytt).
Det är enkelt att bygga mycket bra rörförstärkare idag. Kvaliteten på komponenter är i topp idag och det finns nya applikationer och nya kombinationer av rör man inte testade ut för 50 år sedan.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-08-30 23:12

Hejsan! Har en ny fråga angående ljudutbredning. Vad jag förstått det som så beter sig olika frekvenser på olika vis. Lågfrekvent ljud ska väl ha lättare att breda ut sig? Finns det då någon simpel formel för det här?

Sen förstår jag det som såhär: Om en ljudkälla befinner sig i en rymd så sprider sig ljudet i ett klot (åt alla håll) runt om källan. Men om källan t ex befinner sig i ett rör som har en mynning ut i det fria, så skulle ljudet först börja sprida sig i mynningen. Det är här jag vill ha en formel. Finns det något som stämmer överens med mitt babbel?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-31 00:34

AndersL skrev:Hejsan! Har en ny fråga angående ljudutbredning. Vad jag förstått det som så beter sig olika frekvenser på olika vis. Lågfrekvent ljud ska väl ha lättare att breda ut sig? Finns det då någon simpel formel för det här?

Sen förstår jag det som såhär: Om en ljudkälla befinner sig i en rymd så sprider sig ljudet i ett klot (åt alla håll) runt om källan. Men om källan t ex befinner sig i ett rör som har en mynning ut i det fria, så skulle ljudet först börja sprida sig i mynningen. Det är här jag vill ha en formel. Finns det något som stämmer överens med mitt babbel?

Mja, det är nog två fenomen som passar in på det du beskriver; diffraktion och absorption.

Diffraktion innebär i korthet att lågfrekvent ljud går "runt" hörn, medan högfrekvent ljud mer rör sig som ljuset från en ficklampa, dvs ett hinder ger en skugga. Diffraktion räknar man inte på med enkla formler.

Absorptionen i luften märks bara på stora avstånd (>10m kanske) för hörbara frekvenser. Höga frekvenser dämpas mer än låga. Elefanter kan kommunicera med infraljud över stora avstånd. Det går inte med ultraljud.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersL

Inläggav AndersL » 2007-09-02 18:12

Svante skrev:Mja, det är nog två fenomen som passar in på det du beskriver; diffraktion och absorption.

Diffraktion innebär i korthet att lågfrekvent ljud går "runt" hörn, medan högfrekvent ljud mer rör sig som ljuset från en ficklampa, dvs ett hinder ger en skugga. Diffraktion räknar man inte på med enkla formler.

Absorptionen i luften märks bara på stora avstånd (>10m kanske) för hörbara frekvenser. Höga frekvenser dämpas mer än låga. Elefanter kan kommunicera med infraljud över stora avstånd. Det går inte med ultraljud.

Sökte på diffraktion och det gav något om en "Gitterformel", dock var detta elektromagnetiska vågor vilket nog inte gäller. Tack för ett informativt inlägg.

Om de olika egenskaper elementen har: Fs, Qts och Vas. Hur mäter man upp dem?

Edit: Gitterformeln: http://www.his.se/upload/11901/L3.pdf

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2007-09-13 10:27

AndersL skrev:Sökte på diffraktion och det gav något om en "Gitterformel", dock var detta elektromagnetiska vågor vilket nog inte gäller. Tack för ett informativt inlägg.

Om de olika egenskaper elementen har: Fs, Qts och Vas. Hur mäter man upp dem?

Edit: Gitterformeln: http://www.his.se/upload/11901/L3.pdf

Det fungerar utmärkt, vågor som vågor.
Det är utbredningshastighet och dämpning i mediet som skiljer.
konvertera till liknande våglängder

http://www.sengpielaudio.com/calculator-wavelength.htm
-- B

Föregående

Återgå till Teknikforum