Signalteorifråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-21 15:55

IngOehman skrev:Det kan nog anas av mitt svar att jag inte är säker på vad det är Slarti menar. Att jag föreslog att det kanske var en sinkvadratvåg beror på att han sa att det var en sinusvåg, vilket ju en halvvågslikriktad våg inte längre är. Hans "alla de negativ värdena är noll" är ju å andra sidan en härlig kontradiktion, som borde ha fått mig att fatta att det inte var en sin^2-våg det handlade om.

Eftersom jag är gjord av äppelsaft kan det vara svårt att hänga med i mina svängar. Ber om ursäkt. ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-09-24 10:08

Slartibartfast skrev:
IngOehman skrev:Det kan nog anas av mitt svar att jag inte är säker på vad det är Slarti menar. Att jag föreslog att det kanske var en sinkvadratvåg beror på att han sa att det var en sinusvåg, vilket ju en halvvågslikriktad våg inte längre är. Hans "alla de negativ värdena är noll" är ju å andra sidan en härlig kontradiktion, som borde ha fått mig att fatta att det inte var en sin^2-våg det handlade om.

Eftersom jag är gjord av äppelsaft kan det vara svårt att hänga med i mina svängar. Ber om ursäkt. ;)

[slrt]

Tycker inte att du behöver be om ursäkt för att IÖ tolkade dig fel. Vi andra hade inga problem att förstå vad du menade...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-24 11:11

Intressant inlägg...

Undrar om du möjligen missförstod både mig och slarti. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Teknikforum