Magnuz skrev:Bill50x skrev:Men en korrekt konstruerad högtalare återger ljudet perfekt, eller hur? Annars är den inte korrekt gjord.
Nja, det är alltså det jag vänder mig lite emot. Högtalarens återgivningsuppgift går inte att definiera så enkelt. Om det stämde skulle det ju heller inte finnas några korrekt konstruerade högtalare alls och det blir ju lite lustigt.
Det man kan göra är att ta fasta på de egenskaper hos en högtalare som faktiskt går att betrakta ur ett återgivningsperspektiv, t.ex. dist, frekvensomfång o.s.v.
Precis det jag vill säga. Ingenting går att definiera så enkelt. Inte ens kablar. Oavsett om det är enkelt eller inte att göra något korrekt så finns det alltid en möjlighet att göra det bättre. Eller bättre anpassad till den miljö som saken ska användas.
Om man så lyssnar på en kabel, en CD-spelare, ett par högtalarstativ... alternativen "dist, frekvensomfång o.s.v." finns alltid. I varierande grad förstås.
Alltså, en korrekt utförd apparat är perfekt. Annars är den inte korrekt utförd utan det finns plats för förbättringar. Finns det några korrekt utförda apparater? Finns det apparater (inkl passiva återgivare såsom kablar) som redan i dag är perfekta och inte kan förbättras, oavsett framtida landvinningar?
/ B
Edit, fixat ett stavfel.