SPDIF

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

SPDIF

Inläggav Jocke » 2007-09-01 09:26

Jag har flera apparater (ljudkort, micpreamp...) som har SPDIF out. Utgångar verkar vara rätt vanliga men var finns SPDIF in? På lite dyrare ljudkort och hemmabiorecievrar? Hur använder man SPDIF på ett intelligen sätt och vad finns att vinna på det?

/Jocke

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-01 10:05

Menar du vad som finns att vinna med att använda koax i stället för Toslink?

Eller menar du vad som finns att vinna med att använda sig av digital signal i stället för analog?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-01 11:27

Det är ju möjligt att konvertera mellan koax och optisk med en förhållandevis billig konverterare så vad jag är ute efter är lämpliga applikationer. jag tycker att det verkar vara brist på apparater med SPDIF ingång.

Uttrycker jag mig tydligare nu?

/Jocke

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-09-01 11:32

Jocke skrev:Det är ju möjligt att konvertera mellan koax och optisk med en förhållandevis billig konverterare så vad jag är ute efter är lämpliga applikationer. jag tycker att det verkar vara brist på apparater med SPDIF ingång.

/Jocke

Det sitter på i stort sett alla hembioförstärkare på marknaden och på samtliga DACar för hembruk.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-01 11:50

UrSv skrev:
Jocke skrev:Det är ju möjligt att konvertera mellan koax och optisk med en förhållandevis billig konverterare så vad jag är ute efter är lämpliga applikationer. jag tycker att det verkar vara brist på apparater med SPDIF ingång.

/Jocke

Det sitter på i stort sett alla hembioförstärkare på marknaden och på samtliga DACar för hembruk.

Riktigt, men jag förstår inte riktigt vad Jocke menar, varför vill du ha SPDIF in, det är ju ett digitalt gränssnitt. vad ska du med det till i ditt ljudkort ? Tänker du använda ljudkortet som D/A omvandlare, eller hur menar du?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-01 11:57

Lust skrev:Menar du vad som finns att vinna med att använda koax i stället för Toslink?

Eller menar du vad som finns att vinna med att använda sig av digital signal i stället för analog?

Jag förstår inte heller riktigt vad Jocke menar, men om han menar vad som är bättre, toslink eller koaxial SPDIF så skulle jag säga,- om grejorna är korrekt konstruerade- Ingen hörbar skillnad.

( Vilket ju lätt verifieras med blindtest.)

Däremot är ju Toslink, teoretiskt, en bättre överföringsform, lägre jitter, obefintliga störningar apparaterna emellan.....

( Något som LTS och Stereophile sedan länge undersökt och verifierat, förstås. )

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Jocke

Re: SPDIF

Inläggav Jocke » 2007-09-01 12:36

Jocke skrev:...Utgångar verkar vara rätt vanliga men var finns SPDIF in? På lite dyrare ljudkort och hemmabiorecievrar?

/Jocke

Som sagt...

Jag upplever att det är vanligt med SPDIF out tom på billigare apparater däremot förefaller SPDIF in vara vanligt först när prylarna blir lite dyrare.

Antar att när man håller på med digital signalbehandling (många apparater) finns det fördelar med att inte AD/DA-omvandla i varje steg! Det finns också möjlighet att själv välja vilken omvandlare man vill använda.

Jag har ett externt ljudkort med hyggligt bra prestanda med SPDIF out. Däremot ingen ingång. Min mic-preamp har även den SPDIF-out. datorns inbyggda ljudkort har både SPDIF in och out men i övrigt rätt mediokra prestanda (jag vet att jag motsäger mig själv lite grann här) så det vill jag egentligen inte använda om det inte är så att prestanda förbättras väsentligt med SPDIF in.

Föreställer mig att det finns kvalitetsvinster att göra!

/Jocke

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-09-01 23:14

Om det finns SPDIF in beror på applikation (typ av produkt). En micförstärkare har ju mik som ingång och analog och eventuellt digital som utgång. För ljudkort så är det pris och marknad som styr. Inte så många som vill ha digital in. Visst finns det ljudkort med digital in, jag har det.

Hemmabioreceivern är en typisk apparat där man vill ha och har behov av digitala ingångar. ...och titta där, där hittar vi många ingångar!

//Michael

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-02 00:51

Jo, jag har ju också SPDIF in men det är ett AC97 inbyggt på moderkortet. Så jag har inte ens brytt mig om att koppla in det! Jag bara tyckte mig se att många externa ljudkort/preamps mm har SPDIF out och jag började fundera på var man skulle ansluta dem men jag får väl bli lite mer uppmärksam... :oops:

/Jocke

lfm

Inläggav lfm » 2007-10-07 20:33

Det krångliga med digitalt i alla led är att du med fler källor än en måste använda gemensam klocka(s k wordclock) för att allt skall synka med vartannat. Det måste vara en enda master, och övriga slavar.

Har du ett ljudkort med flera A/D in så synkas ju dessa internt och kräver inget mer krångel för synkning. Samma klocka används för båda.

Annars har jag också en extern mickpreamp med digitala in/ut som jag använder för att inte i onödan göra analog av signaler och sedan resampla den igen i ljudkortets A/D. Dock kan jag inte använda ljudkortets A/D samtidigt utan antingen spdif eller ljudkortet a/d i mitt speciella fall.

Många externa ljudprocessorer typ rackmonterade saker för studiobruk som har digitalt hela vägen in och ut kan man också förstå att man inte vill försämra ljuden i flera steg. Men det blir snart struligt med den digitala svängen.

Det låter ju som rätta vägen att gå, men krånglar snart till sig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-07 22:07

Jodu! Tack för uppmuntran!!!! :lol:

Har precis skaffat kablat nu. Kom på det att även om AC97 är ett lite mediokert ljudkort så kan det ju bara bli bättre :idea: om jag ansluter med SPDIF istället för LineIn via DA:n!

/Jocke

Återgå till Teknikforum