Tweaka responsen i Shure V15VxMR pickup

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-06-17 18:43

Johan,

V15V-MR var alltså den föregående modellen och är utgången. "X" är förändringar internt som förmodligen gjorde PUn billigare att tillverka men med fallet över 2 khz som resultat. I övrigt är de identiska.

Morello,

tackar. Den lösningen är ju enklare att utföra på kretskortet. Det ska provas.

Harryup,

det är inte så mycket hos skivspelaren som påverkar i övrigt om man tänker på frekvensgång i högre regioner. Resonansfrekvensen hos nålarmen ligger på 35 kHz. I lägre regioner påverkar ju den fundamentala resonansfrekvensen. Skivspelaren påverkar hur vibrationer påverkar avspelningen, och det kan/bör man inte påverka med RIAA-kurvan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-17 19:29

Morello skrev:Genom att byta kondingen på 10 nF till 6.8 nF flyttar vi polen vid 2.28 kHz(borde vara 2.123 kHz) till 3.44 kHz, vilket ger följande frekvensgång:

Den tanken slog mig också, och det kanske är vad som behövs. Vill man att lyftet ska börja högre än 2.2kHz funkar det dock inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-06-17 19:42

Hmm....ja...Morellos lösning 1 kanske börjar för tidigt. +1 dB vid 3 khz eller?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-17 19:46

Vill du kan du ju faktiskt prova Morellos förslag med excelskiten jag gjorde igår. Se bara till att "mina" motstånd blir 91 ohm effektivt genom att sätta ena motståndet till 0,0001 ohm eller nåt (sätter du 0 går det säkert åt skogen).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-06-21 10:12

Jag hittade en siffra på Ortofon OM40 rek last enligt IÖ på google. Där står det 195 pF/42.8 kohm som skulle ge 20-20,000 Hz ±0.5 dB. PUns värden är 1 kohm och 580 mH, vilket innebär att en hel del resonanser måste "utnyttjas" för att få denna frekvensgång.

Om detta nu stämmer. Men jag skulle tippa att det är bättre att försöka lägga resonanser så högt i f som möjligt och få en rak frekvensgång utan hjälp av elektriska eller mekaniska resonanser.

Nu har ju många diskanthögtalare sina resonanser 10-20 kHz (utom metalldomar etc) men det borde inte skada att lägga resonanser så högt som möjligt om man kan få en rak frekvensgång utan resonanser.

Om jag inte nämt det förr, Shure V15VxMR's berylliumnålarm har sin mekaniska resonanta topp vid ca 35 kHz. Vid en last på 100 pF och 65.2 kohm fås den elektriska resonansen vid 24.4 kHz. Tweakar man RIAA lite kanske man kan få en rak respons upp till 30 kHz.

Jag ska se om jag hinner köpa några komponenter denna vecka. Hann tyvärr inte förra veckan...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-08 00:32

Jag följde till slut Morello's förslag men ändrade totala kapacitansen till 9 nF. Responsen blev ett lyft på en sisdär 1.4 dB högst upp. Skillnaden kan ses här:

Bild

Nu låter det!

Tackar för all hjälp!

Thomas

Föregående

Återgå till Teknikforum