Dolby TrueHD -> pcm via HDMI inte riktigt, riktigt lossle

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Dolby TrueHD -> pcm via HDMI inte riktigt, riktigt lossle

Inläggav Pinnick » 2007-10-09 12:10

Jag läste i expressen en recension på Onkyo sr-tx 605

där jag klippte ur detta stycke

Det är inget nytt för en flerkanalsreceiver att återge högupplöst ljud. Men tidigare har man varit tvungen att använda analoga ljudkablar eller varit beroende av att Blu-ray- eller HD DVD-spelaren kunnat konvertera HD-ljudformaten Dolby TrueHD och DTS-HD till multikanals PCM. Det kan de flesta. Genom att receivern avkodar HD-ljudformaten direkt slipper man emellertid en extra omvandling och rent teoretiskt kan därför ljudet bli ännu lite bättre.

Hur menar han här?

Jag trodde TrueHD likt Zip på en PC packade ihop datan så att den kunde återställas till 100%. D.v.s att man använder TrueHD bara för att få plats med en massa annat på en disc. Därför så blir ljuddatat bit-för-bit identiskt oavsett om man skickar det som TrueHD eller PCM via HDMI. (Jag har skummat igenom en pdf på dolby.com om detta samt på meridian-audio.com om MLP.)

Ja vad gäller? Låter konstigt om det skulle försvinna data nånstans.
Det låter som om han har helt fel 8) Och lite synd om det används som köp/sälj argument.

mvh

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-10-09 12:28

Det hela har med hur filmen är MASTRAD, det och enbart DET avgör om du kan eller inte kan avkoda det i förstärkaren. Sannolikt så kan man inte det ;) utan får nöja sig med att ta signalen via HDMI i PCM format (omformaterad inne i DVDn) eller via analoga kablar. Jag har i alla fall inte hittat någon som klarar av det, även om det ryktas om en delad Denon BlueRay kärra.... Men rykten och verklighet är två olika saker...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-10-09 12:40

Hm jag trodde jag om möjligt förstått syftet, vad, hur och varför med dessa format.
Nu förstår jag mycket lite igen 8)
Jag såg det ur ett mer eller mindre rent datatekniskt perspektiv.

Asså låt säga att man äger en hd-dvd eller blu-ray disc som har ett ljudspår med nåt max-bandbredd-format (17Mbps eller nåt sånt?). Så har vi en 2307 som har HDMI 1.1 och en spelare som internt kan göra om MLP->multikanal PCM. Discen har väl MLP för att spara bandbredd och HDMI klarar ju jättehög dataöverföringshastighet. Så blir det någon skillnad i ljud om man har en Denon 2808 till vilken man skickar MLP-data och internt i recivern packar upp till PCM och sen D/A-omvandlar än om man har en 2307 som tar emot en multikanal PCM ström. (och vi förutsätter att 2307 och 2808 är identiska i övrigt, vilken de inte är men ändå. )

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2007-10-09 16:14

Om inte jag har missförstått det där grovt så skulle jag säga att platsen (i spelaren eller förstärkaren) för "uppzippningen" av ljudströmmen inte ska spela någon roll för ljudkvaliteten!
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-10-09 16:24

Det var det jag inte tyckte heller. Artikelförfattaren kanske menade något annat. :)

mvh

Återgå till Teknikforum