ollebolle skrev:Det var nog det där med fältet som jag inte hade koll på... Jag kände helt enkelt inte till något fält

Men nu har jag det ju förklarat
Tack för det!
Det är skoj att veta hur saker och ting fungerar!

Det viktiga är ju sen vad du löder ihop:
Lågkapacitiv kabel med låg resistans, både i mittledare och skärm, och låg kapacitans.
Eftersom apparatjordarna kopplas ihop via skärmen, så har skärmens resistans och andra egenskaper en viss betydelse alldeles för sig. Man kan få jordlöpor som ger brum, bl a p g a de potentialskillnader som kan uppstå över skärmresistansen, när strömmar ska ta sig mellan apparaterna.
Men signalen kan dämpas av den kombinerade resistansen i skärm och mitt.
Kapacitansen kan ge upphov till diskantfall, om kabeln är lång och generatorimpedansen (alltså motståndet som sitter i serie med källans utgång, med god noggrannhet i de flesta fall) hög.
100 ohm (normalt) utgångsimpedans i 1nF kabelkapacitans ger inga problem. 100 ohm är vanligt, och 1 nF är 20 meter KTV-kabel, eller 5 meter billigt lakritssnöre, eller 20 m RG62.
Löd noga, och dragavlasta kabeln ordentligt. Mekaniska fel är det absolut vanligaste problemen i hemmaanläggningar.
Och även om det inte är signalen som går fram och åter, så kan det som går fram och åter ge upphov till störsignaler.
Skärmen bör vara tät, t o m HF-tät, eftersom annars en lågnivåingång kan börja uppföra sig som en radiomottagare.
Så KTV-kabel har fördelar.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.