Hur går signalen i en RCA-signalkabel egentligen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Hur går signalen i en RCA-signalkabel egentligen?

Inläggav ollenorell » 2007-10-15 12:49

Jag har tänkt att löda ihop en signalkabel med RG62 och rca-kontakter i ändarna.
Men jag är lite osäker på hur signalen egentligen går i kabeln och vill veta :)

Detta är hur jag tror att det funkar:

Jag kopplar en cd-spelare via en signalkabel till en förstärkare. Cd-spelaren spelar en sinuston.
Bild

Bild

Det jag undrar är hur strömriktningen kommer att bli i kabeln :?:
I fall 1 så är spänningen (signalen) positiv. Då går strömmen i mittledaren som jag har ritat va? Och tillbaka genom den slätade skärmen?

I fall 2 blir ju spänningen negativ. Går signalen från cd-spelaren genom skärmen, till förstärkaren och tillbaka till cd-spelaren genom den solida och fina mittenledaren?

Det jag vill är att ni ska rätta mig om jag har fel :idea:

ps. Ja, jag har ritat bilderna själv :D
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Hur går signalen i en RCA-signalkabel egentligen?

Inläggav n3mmr » 2007-10-15 13:24

ollebolle skrev:Jag har tänkt att löda ihop en signalkabel med RG62 och rca-kontakter i ändarna.
Men jag är lite osäker på hur signalen egentligen går i kabeln och vill veta :)

Detta är hur jag tror att det funkar:

Jag kopplar en cd-spelare via en signalkabel till en förstärkare. Cd-spelaren spelar en sinuston.
Bild

Bild

Det jag undrar är hur strömriktningen kommer att bli i kabeln :?:
I fall 1 så är spänningen (signalen) positiv. Då går strömmen i mittledaren som jag har ritat va? Och tillbaka genom den slätade skärmen?

I fall 2 blir ju spänningen negativ. Går signalen från cd-spelaren genom skärmen, till förstärkaren och tillbaka till cd-spelaren genom den solida och fina mittenledaren?

Det jag vill är att ni ska rätta mig om jag har fel :idea:

ps. Ja, jag har ritat bilderna själv :D

Strömmen går omväxlande fram genom mittledaren/tillbaka i skärmen
resp fram genom skärmen/tillbaka genom mittledaren.

Spänningen finns mellan skärm och mittledare.

Signalen går från källa till mottagare i fältet som uppstår mellan ledarna p g a strömmen och spänningen.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-10-15 13:42

Japp, då hade jag fattat rätt :)

Men isåfall är det en grej jag inte förstår:

Jag trodde att skärmen var till för att fånga upp störningar så att de inte kan nås av mittledaren. Men på ena halvperioden så leds ju signalen genom skärmen till förstärkaren och tillbaka genom mittledaren.
Borde inte en bra skärm fånga upp massor av störningar som blandar sig med signalen och går rakt in i förstärkaren?

Stämmer det :?:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-10-15 14:24

ollebolle skrev:Japp, då hade jag fattat rätt :)

Men isåfall är det en grej jag inte förstår:

Jag trodde att skärmen var till för att fånga upp störningar så att de inte kan nås av mittledaren. Men på ena halvperioden så leds ju signalen genom skärmen till förstärkaren och tillbaka genom mittledaren.
Borde inte en bra skärm fånga upp massor av störningar som blandar sig med signalen och går rakt in i förstärkaren?

Stämmer det :?:

Nej, signalen leds aldrig i skärm eller mittledare utan i fältet emellan dom!

Skärmen skärmar i alla fall, jo.

Den skärmar av fältet inne i kabeln från yttervärlden
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-15 14:31

n3mmr skrev:Nej, signalen leds aldrig i skärm eller mittledare utan i fältet emellan dom!

Hmm... Visst går det ström genom skärm respektive mittledare (som i och för sig korresponderar mot ett fält däremellan). Ohms lag gäller ju, även om det är i Maxwells tappning?

Eller vad menar du med "signalen"?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-10-15 14:45

Almen skrev:
n3mmr skrev:Nej, signalen leds aldrig i skärm eller mittledare utan i fältet emellan dom!

Hmm... Visst går det ström genom skärm respektive mittledare (som i och för sig korresponderar mot ett fält däremellan). Ohms lag gäller ju, även om det är i Maxwells tappning?

Eller vad menar du med "signalen"?

Signalen är det som måste skärmas..... :-) SIgnalen är det som överförs i hela kabeln från en apparat till en annan.
Strömmarna tar ju ut varandra. Liksom spänningarna, faktiskt. Kirchoffs lagar, liksom. Bortsett från om man glömmer en jordväg t ex.

Jag envisades lite, bara för att även om strömmen går än hit än dit, så gör signalen inte det.....
Och frågaren sa t ex nåt om att "sen går signalen tillbaka i andra ledaren"
vilket den alltså inte gör. Signalen har en riktning, men dess bärare är symmetriska.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-15 15:27

n3mmr skrev:Jag envisades lite, bara för att även om strömmen går än hit än dit, så gör signalen inte det.....
Och frågaren sa t ex nåt om att "sen går signalen tillbaka i andra ledaren"
vilket den alltså inte gör. Signalen har en riktning, men dess bärare är symmetriska.
Tjao, du har ju i och för sig rätt rent strikt, men jag tror att du krånglar till det litet i onödan för frågeställaren.

Alltså: det går ström i både mittledare och skärm, fram och tillbaka.
Men: signalöverföring sker från CD-spelare till förstärkare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-10-15 15:33

Det var nog det där med fältet som jag inte hade koll på... Jag kände helt enkelt inte till något fält :oops: Men nu har jag det ju förklarat :)

Tack för det!

Det är skoj att veta hur saker och ting fungerar! :D

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-10-15 16:23

ollebolle skrev:Det var nog det där med fältet som jag inte hade koll på... Jag kände helt enkelt inte till något fält :oops: Men nu har jag det ju förklarat :)

Tack för det!

Det viktiga är ju sen vad du löder ihop:

Lågkapacitiv kabel med låg resistans, både i mittledare och skärm, och låg kapacitans.

Eftersom apparatjordarna kopplas ihop via skärmen, så har skärmens resistans och andra egenskaper en viss betydelse alldeles för sig. Man kan få jordlöpor som ger brum, bl a p g a de potentialskillnader som kan uppstå över skärmresistansen, när strömmar ska ta sig mellan apparaterna.

Men signalen kan dämpas av den kombinerade resistansen i skärm och mitt.

Kapacitansen kan ge upphov till diskantfall, om kabeln är lång och generatorimpedansen (alltså motståndet som sitter i serie med källans utgång, med god noggrannhet i de flesta fall) hög.

100 ohm (normalt) utgångsimpedans i 1nF kabelkapacitans ger inga problem. 100 ohm är vanligt, och 1 nF är 20 meter KTV-kabel, eller 5 meter billigt lakritssnöre, eller 20 m RG62.
Löd noga, och dragavlasta kabeln ordentligt. Mekaniska fel är det absolut vanligaste problemen i hemmaanläggningar.

Och även om det inte är signalen som går fram och åter, så kan det som går fram och åter ge upphov till störsignaler.

Skärmen bör vara tät, t o m HF-tät, eftersom annars en lågnivåingång kan börja uppföra sig som en radiomottagare.

Så KTV-kabel har fördelar.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-10-15 19:26

ollebolle skrev:Det var nog det där med fältet som jag inte hade koll på... Jag kände helt enkelt inte till något fält :oops: Men nu har jag det ju förklarat :)

Tack för det!

F ö kan du strunta i vad jag pratar om när jag blir så där besvärlig.

Visserligen är det sant, men det går nog bra att resonera ungefär som du gjorde, också.

Om praktiska resultat är det intressanta.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-10-15 19:45

Vetenskapliga utläggningar tycker jag om!

Fast med bara en gymnasieutbildning inom elektronik så blir det lite knepigt ibland :)

Anledningen att jag nämner RG62 är att LTS rekommenderar den och att jag har hört mycket gott om den. Den tas upp i massor av kabeltrådar här på forumet...

Men när du nämner KTV antennkabel så blir man ju lite fundersam... Hmmm ska jag ta RG62 med sin kapacitans på bara 42,5 pF/m, eller ska jag ta en KTV antennkabel på 55pF/m med lite bättre skärm än RG62.... CT100 finns ju också.

Jag ska använda kabeln för att överföra analog ljudsignal mellan min cd-spelare och förstärkare. Detta handlar om max 1.5m :!:
Jag har inga som helst problem med brum i dagsläget med mina lakritssladdar.

Jag har lite svårt att välja kabel eftersom att det finns flera bra alternativ och jag har läst lite olika rekommendationer...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-10-16 09:41

ollebolle skrev:

Vetenskapliga utläggningar tycker jag om!

Fast med bara en gymnasieutbildning inom elektronik så blir det lite knepigt ibland :)

Anledningen att jag nämner RG62 är att LTS rekommenderar den och att jag har hört mycket gott om den. Den tas upp i massor av kabeltrådar här på forumet...

Men när du nämner KTV antennkabel så blir man ju lite fundersam... Hmmm ska jag ta RG62 med sin kapacitans på bara 42,5 pF/m, eller ska jag ta en KTV antennkabel på 55pF/m med lite bättre skärm än RG62.... CT100 finns ju också.

Jag ska använda kabeln för att överföra analog ljudsignal mellan min cd-spelare och förstärkare. Detta handlar om max 1.5m :!:
Jag har inga som helst problem med brum i dagsläget med mina lakritssladdar.

Jag har lite svårt att välja kabel eftersom att det finns flera bra alternativ och jag har läst lite olika rekommendationer...

För såna längder blir mekanisk/monteringsmässig kvalitet det viktigaste.
RG62 i standardform upplever jag som knepig att arbeta med.
CT100 är trevlig, sägs det.
Jag gillar skarpt KTV 0,5/2,2, eller 0,7/2,9. KTV 1,1/4,9 om man vill ha ca 6 mm ytterdiameter.

0,5/2,2 är tunn, så man måste fixa dragavlastningen m h a krympslang, och kontakter som klämmer skärmen funkar dåligt med den.
Jag brukar knipsa till ett litet lödöra i kontaktens jordhylsa, och löda skärmen. Alt kan man löda fast lite kopparfolie, som man sen fipplar in så den kan klämmas i chucken.
Med så tunn kabel är det lätt att tvinna stereoparet, och undvika öppna jordmaskor.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-10-16 12:22

Tack för det!
Nu ska jag bara bestämma mig för vilken sorts kabel jag ska avnända... Det kanske får bli ktv ändå :D

Monteringen blir nog inga problem! Jag är van vid att löda 8)
Jag tänkte att göra liknande kablar som Tvett gjorde i sin tråd
De kontakterna verkar bra, och jag har nära till biltema :)
Dragavlasta ska jag också...

Återgå till Teknikforum