Hur behandla NiMH-celler?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Hur behandla NiMH-celler?

Inläggav soundbrigade » 2007-10-27 17:54

Jag har ett gäng NiHM-celler (1,5V stl AA). Noterar att de "blir sämre", dvs de måste laddas upp oftare och oftare.
Noterar vidare att en "urladdad" ligger på minst 1.17V. Försöker ladda ur dem hårdare (motstånd) med urladdningsström på ca 10% av märklkapacitet, alltså 1300mA ger urladdström på 130mA osv. Men det här liksom inget, spänningen sjunker inte.
Kort; vad är fel????

Och hur ska man behandla sina uschla celler?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
norman

Re: Hur behandla NiMH-celler?

Inläggav norman » 2007-10-27 18:18

soundbrigade skrev:Noterar vidare att en "urladdad" ligger på minst 1.17V. Försöker ladda ur dem hårdare (motstånd) med urladdningsström på ca 10% av märklkapacitet, alltså 1300mA ger urladdström på 130mA osv. Men det här liksom inget, spänningen sjunker inte.
Kort; vad är fel????

Är det jag som fattar fel eller har du precis hittat cellerna som behövs till en evighetsmaskin? :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-27 18:21

Dödskul!!!!! :x

Jag kortsluter med ca 50 ohm. Visserligen mäter jag inte kortslutningsströmmen men spänningen från cellen sjunker inte. Finns det en minneseffekt i NiMH-celler?
Jag har alltid slängt dem på uppladdning när kameran (där de sitter) stängt ner sig pga låg batterinivå.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-10-27 19:51

NiMH ska ju inte ha någon minneseffekt som Nickel-Cadmium har.
Så du ska inte (vad jag vet) behöva ladda ur dom.
Nominell spänning är ju ca 1.2V o urladdad helst inte under 1V.

Men dom måste "startas upp" som nya. Ladda dom fullt, kör dom i avsedd apparat tills det stänger av sig själv. Låt dom svalna o ladda upp dom igen. Gör detta 4-5 gånger. Så har du ett batteri som borde ge full livslängd.

Däremot så är det väl en fråga om hur dom laddas. Snabbladdning av enklare slag ger ju ofta problem i längden. Den måste vara temperaturkontrollerad då mer än 40C grader kan skada cellen. Prova helst med en bra "intelligent" laddare (processorstyrd). Annars är det långsam laddning som gäller. 130mA i 14 timmar och sedan kanske underhållsladda med 26-75mA.

Om cellerna inte ska användas på ett tag så ska dom vara fulladdade.

Det är inte ovanligt att snabbladdarna inte fulladdar efter ett tag. Möjligen pga bristande temperaturkontroll.

Sen tror jag inte du kan ladda NIMH lika många gånger som NiCd. 300-600 ggr mot 500-1000 har jag för mig.

Sten R

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-10-27 19:53

NiMH ska ju inte ha någon minneseffekt som Nickel-Cadmium har.
Så du ska inte (vad jag vet) behöva ladda ur dom.
Nominell spänning är ju ca 1.2V o urladdad helst inte under 1V.

Men dom måste "startas upp" som nya. Ladda dom fullt, kör dom i avsedd apparat tills det stänger av sig själv. Låt dom svalna o ladda upp dom igen. Gör detta 4-5 gånger. Så har du ett batteri som borde ge full livslängd.

Däremot så är det väl en fråga om hur dom laddas. Snabbladdning av enklare slag ger ju ofta problem i längden. Den måste vara temperaturkontrollerad då mer än 40C grader kan skada cellen. Prova helst med en bra "intelligent" laddare (processorstyrd). Annars är det långsam laddning som gäller. 130mA i 14 timmar och sedan kanske underhållsladda med 26-75mA.

Om cellerna inte ska användas på ett tag så ska dom vara fulladdade.

Det är inte ovanligt att snabbladdarna inte fulladdar efter ett tag. Möjligen pga bristande temperaturkontroll.

Sen tror jag inte du kan ladda NIMH lika många gånger som NiCd. 300-600 ggr mot 500-1000 har jag för mig.

Sten R

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-27 20:32

Jag har hittills kört med en GP Power Bank-laddare (tog ett dygn att fulladda) men köpte en Clas-i-Sjön-snabbladdare med V-deltakontroll (temperatur/spänning). Men cellerna var "slöa" innan jag köpte den.

Hur många gånger har jag laddat dem??? Max 100 ggr.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-27 21:05

NiMh har väl en liiten minneseffekt? Har sett rekommendationer om att dra ur dem fullt ibland.

Återgå till Teknikforum