Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Varför ser man så sällan koaxialmontering av diskanter? Alltså, vanliga diskantelement monterade framför en bas-mid. Visserligen för man väl diffraktionsproblem vid diskantkanten, men det borde väl gå att ta hand om á la baffelstegskompensation? Man slipper ju mycket av problemen med riktningsberoende vid delningen.
Tankar?
patrikf skrev:Det bästa vore väl att ha diskanten i samma z- led som mid/basen också. I polstycket så att säga.
Har för mig att Kef hade nåt sånt element för ett tag sen. Uni-Q tror jag det hette.
Det är mycket svårare eftersom diffraktionens effekter vid kortare våglängder blir så pass riktningsberoende och då kan man inte kompensera för detta i en dimension (elektriskt).Visserligen för man väl diffraktionsproblem vid diskantkanten, men det borde väl gå att ta hand om á la baffelstegskompensation?
Martin skrev:Visserligen för man väl diffraktionsproblem vid diskantkanten, men det borde väl gå att ta hand om á la baffelstegskompensation?
Det är mycket svårare eftersom diffraktionens effekter vid kortare våglängder blir så pass riktningsberoende och då kan man inte kompensera för detta i en dimension (elektriskt).
Martin skrev:Det som är problemet är väl inte toppen i sig utan att toppen snabbt förändras till en dip någonannan stans från en annan vinkel. Det problemet (med riktning) är inte lika stort på en hel baffel vid lägre frekvenser.
Svante skrev:Martin skrev:Det som är problemet är väl inte toppen i sig utan att toppen snabbt förändras till en dip någonannan stans från en annan vinkel. Det problemet (med riktning) är inte lika stort på en hel baffel vid lägre frekvenser.
Nä, nu håller jag inte med, om jag inte missförstår dig. Fallet liten baffel och hög frekvens, är precis ekvivalent med en större baffel och lägre frekvens. Inklusive riktverkan.
Nattlorden skrev:Naqref - upplevde du det så hemma hos mig också? *undrande*
Martin skrev:Svante skrev:Martin skrev:Det som är problemet är väl inte toppen i sig utan att toppen snabbt förändras till en dip någonannan stans från en annan vinkel. Det problemet (med riktning) är inte lika stort på en hel baffel vid lägre frekvenser.
Nä, nu håller jag inte med, om jag inte missförstår dig. Fallet liten baffel och hög frekvens, är precis ekvivalent med en större baffel och lägre frekvens. Inklusive riktverkan.
Det du säger stämmer men det är inte riktigt så enkelt. Dels så är avstånden mindre så du får högre nivå på diffraktionen, sedan så är diskantens runda kant mer riktningskänsligt ur diffraktionssynpunkt än en normal fyrkantig baffel. Alltså förändringen i utstrålningsmönstret blir större i amplitud och skiftar mer beroende på riktning för den lilla runda kanten jämfört med den större fyrkantiga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster