Felsökning av strulande sub.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dls

Felsökning av strulande sub.

Inläggav dls » 2007-11-27 23:24

Tjena!

Har lite problem med min bas; en begagnad Infinity Kappa Perfect 10.1.
http://www.nardik.se/billjud/infinity/k ... ct121.html

Detta är kanske fel forum för bil-ljud, men här verkar finnas mycket mer teknisk/teoretisk kompetens än på bil-bilstereoforum.

Enligt alla omdömen jag hört så skall denna bas spela mycket torrt, rappt och tekniskt (dvs mer hifi än party-karaktär). Tyvärr låter den allt annat än rapp. Snarare slapp och helt utan attack. Elementet rör sig en hel del men det blir inte mycket till ljud. Har visuellt inspekterat basen. Kan inte hitta något som ser fel ut. och ger heller inga skrapljud eller likande ifrån sig.

Har byggt en stabil sluten låda i 22mm spån med yttermått ca 40*40*20 (h,b,d). Den är skruvad, limmad och silikonad efter konstens alla regler. Volymen är strax under 20L. Elementet skall ha ca 17L och har en egen volym på 2.4L.

- Har provat med 3 olika steg, med effekt på mellan 100 och 300W RMS
- Har provat att minska volymen med träbitar
- Har provat med olika mängd dämpull
- Har provat olika lågpass60-100Hz (12dB)
- Har mätt resistansen på basen med en multimeter: 4ohm.
- Har provat att köra elementet open-air (upphängningen är väldigt hård så jag trodde att den kanske var en open-air bas, men den det var det inte. Den fladdrade bara en massa)
- Har låtit basen stå och spela ett antal timmar.

Har ni några tips på felsökningsmetodik? Vad kan gå sönder/göra att elementet får andra parameterar än normalt?

Tacksam för hjälp!

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2007-11-28 00:52

Hejsan.
Är absolut ingen expert men ville dela med mig av lite funderingar jag fick från ditt inlägg. Hur ser själva montaget ut i bilen? Har du en lös hatthylla, eller kanske ingen alls. Spelar den genom skidlucka, armstöd eller ryggstödet? Sitter lådan fast ordentligt när du spelar? Har du provat att flytta runt lådan till olika platser i bilen? Har du aktivt filter i huvudenheten? Kolla i sådana fall att inga nivåer, frekvenser står galet.
Prova att fasvända basen. Har du möjlighet så prova att bygga en låda av deras 28 liters basreflex för test.

Användarvisningsbild
dls

Inläggav dls » 2007-11-29 00:41

Tack för svaret.
Jag har spelat med lådan både i och utanför bilen. Vet att det är en hel del förstärkning genom kupen, men det verkar vara samma visa vad jag än hittar på. Den låter väldigt lite (och dåligt).

Finns det fler ideer på hur jag kan gå till väga för att felsöka själva elementet?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-11-29 12:44

Även om lådan skulle vara en aning fel i volym så brukar det inte bli så stora skillander på slutna lådor med några procent fel i volym. Dvs jag tror inte att vi behöver bekymra oss över lådans storlek.

Nästa sak att fundera på är lådans täthet. Läcker det någon luft i skarvarna? Har du tätat skarvarna invändigt i lådan samt har någon form av tätning runt kanten på elementet?
Har du någon form av dämpmaterial inne i lådan?

Det kan troligen bli rejäla tryck i en sådan här sluten låda, så försök få en uppfattning om lådan är tillräckligt styv. T.ex. känn om lådsidorna verkar vibrera när du spelar med elementet.

Prova gärna att spela en testton, t.ex. 80Hz och jämföra hur den låter i en högtalare eller sub som du vet låter hyfsat bra.
De lägre frekvenserna påverkas mycket mer av rummet i bilen, så därför föreslår jag att du provar med 80Hz.
Kolla även utnivån jämfört med elementets/högtalarens angivna känslighet. Dvs vi vill här komma fram till om din sub spelar ungefär så högt som den borde.

Det är i alla fall vad jag skulle börjat med.

Återgå till Teknikforum