Strömmätning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
d_anders

Strömmätning

Inläggav d_anders » 2004-07-24 12:39

Hur utför hifitidningarna egentligen sina strömmätningar, vilken last och under hur lång tid?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-24 12:52

High-Fidelity kör med en last på 0.6 ohm och en period av en sinusvåg på 1kHz. D v s 1ms
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-07-24 13:53

Så man kan i princip lika gärna lyfta på locket och kolla storleken på kondensatorerna i nätdelen?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-24 14:14

d_anders skrev:Så man kan i princip lika gärna lyfta på locket och kolla storleken på kondensatorerna i nätdelen?

Nope. Det kan finnas strömbegränsade kretsar och andra orsaker till att apparaten inte kan svinga full nivå i 0.6 ohm. För övrigt anser jag testet ganska irelevant. 8) Vem har högtalare med impedansminima om 0.6 ohm?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-07-24 14:26

Bikinitider

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-07-24 14:29

Med strömbegränsande kretsar menar du nån sorts skydd i förstärkaren mot kortslutning?
Ah jag var visst lite dum, utgångstransistorerna gillar kanske inte 0.6 ohms last nej.

Tanken med mätningen misstänker ajg är att mäta hur hög ström förstärkaren kan lämna under kortare perioder, fast jag håller med om att det känns som att det vore intressantare att göra såna mätningar med en belastning på ett par ohm.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-24 14:45

En klassisk strömbergänsare är att shunta basströmmen till utgångstrissorna när spänningen över emiter-motstånden och därmed strömmen genom dem blir för stor. Kretsen implementeras lätt med två trissor, två dioder samt 4 motstånd. 8) Triggas kretsen börjar det låta ganska illa med "pumpande" effekter, ungefär som en konventionell kompressor med för kort attack och release-tid.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-24 16:50

Morello skrev:
d_anders skrev:Så man kan i princip lika gärna lyfta på locket och kolla storleken på kondensatorerna i nätdelen?

Nope. Det kan finnas strömbegränsade kretsar och andra orsaker till att apparaten inte kan svinga full nivå i 0.6 ohm. För övrigt anser jag testet ganska irelevant. 8) Vem har högtalare med impedansminima om 0.6 ohm?

Håller på sätt och vis med, men undrar samtidigt hur ett vettigt test ska gå till. Vid normala laster är det väl som regel spänningen som begränsar först. Det kanske snarast säger att det där att mäta ström inte är så viktigt? Alternativt är det viktigt "om man har en svår last" och då ska man väl ta till en svår last? Typ 0,6 ohm, om man är lite extrem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-07-24 17:13

En elakt bra fyrkantsvåg borde väl kunna användas för att undersöka strömkapaciteten även vid normala laster?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-24 17:22

d_anders skrev:En elakt bra fyrkantsvåg borde väl kunna användas för att undersöka strömkapaciteten även vid normala laster?

Nja, är lasten resistiv, säger det kanske inte så mycket om förstärkarens stömkapacitet, väl? Och om den inte är resistiv, vad ska den då vara? Standardiserar man en "svårlast" blir det kanske lätt så att förstärkarna börjar optimeras mot just den och inte andra svåra laster. Å andra sidan gäller ju det även 0,6 ohm resistiv last.

Det är inte lätt att vara mättok alla gånger... 8) :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum