Skarva coaxialkabel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

Skarva coaxialkabel?

Inläggav manger » 2007-12-02 23:16

Jag bor i radhus och har centralansluten kabel-TV. Enda antennuttaget sitter vid matplatsen!!! 8O - 8m från TVns enda naturliga placering i vardagsrummet och inget annat rum har antennuttag. När man skruvar ut antennuttaget är det anslutet två coaxialkablar - IN och UT - ett seriesystem. Någon gång på 90-talet bytte man coaxialkabel för att även kunna köra bredband.

Hur gör jag för att enklast sätta fem nya antennuttag (stjärnnät!) till i huset?
- Tar jag en 1:6-splitter - kopplar inkommande till splittern, fem ut till mig och en ut till grannen (som är sist i seriekopplingen)? (-10dB)
- Hur skarvar jag, utan förluster, coaxialkabeln i dosan för att dra en kabel till en plats där jag får plats med splittern + alla kablar? Eller kopplar jag in min vidarekoppling till 1:6-splittern på UT i antennuttaget och kopplar sen grannen på 1:6-splittern?
- Ska jag sätta en 1:2-splitter i dosan (1 ut till mig vidare till min 1:6-splitter och 1 ut till grannen)? Dock ger detta ytterliggare reducering av signalen till mig. (-3,5dB + -11,2dB)

* Triax HTS-6 (5-1000Hz -11,2dB)
** Triax HTS-2 (5-1000MHz -3,5dB)

(Givetvis är utgående kabel dragen utanpå väggen och ner genom parkettgolvet och tvärs igenom hela krypgrunden - den ursprungliga kabeln till grannen gick tydligen inte att dra ut och ersätta... :evil: )
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-12-02 23:57

Du sätter väl dit en 6-vägs tap, då går signalen till grannen rakt igenom ungefär som förut, minus 2dB eller så. Risk för att grannen inte kommer att gilla dig annars .... :)

Du får 10-12dB i dämpning per utgång, men jämfört med idag så kanske det blir samma signal. Det uttag du har nu dämpar antagligen 10dB eller så.

Det är säkert rätt korta kablar att labba med när du skall skarva, men en F-kontakt brukar alltid gå att vrida på, sedan skarvar du med F-skarvrör (hona-hona) och fortsätter med F.

I slutet på varje kabel i ditt nya stjärnnät använder du uttag utan dämpning, den har du ju redan i tapen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-12-03 00:17

Okey-dokey! Antenn-IN till 1:6-splittern å så UT på en av dem till grannen. Men jag har varken plats med splittern eller 7 coaxialkablar där antennuttaget sitter idag. 8O Jag skulle vilja dra en coaxialkabel från dosan i antennuttaget till klädkammaren där jag sätter splittern. Det blir då 5 meter närmre grannen och kabeln dras i krypgrunden och upp i klädkammaren tillsammans med grannens kabel. (Färdig genomgång i bjälklaget finns redan) Mitt bekymmer är alltså hur jag kopplar vidare från dosan... Använder jag UT på det befintliga antennuttaget eller sätter jag en skarv med F-hona-F?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-03 00:40

Är det överhuvudtaget OK att du mekar själv med stamnätet? Du har en kopplingspunkt (uttaget) och från den får du säkert göra vad du vill men kolla med "admin" eller vem som nu har hand om det!

/Jocke

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-12-03 07:39

Hämta signalen från uttaget på vanligt sätt till en distributionsförstärkare/splitter som du får gömma någonstans. Finns i "privatutförande". Därifrån kan du sedan gå till dina olika rum. Du bör nog undvika att påverka den genomgående signalen.

Sten R

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-12-03 10:23

manger skrev:Okey-dokey! Antenn-IN till 1:6-splittern å så UT på en av dem till grannen. Men jag har varken plats med splittern eller 7 coaxialkablar där antennuttaget sitter idag. 8O Jag skulle vilja dra en coaxialkabel från dosan i antennuttaget till klädkammaren där jag sätter splittern. Det blir då 5 meter närmre grannen och kabeln dras i krypgrunden och upp i klädkammaren tillsammans med grannens kabel. (Färdig genomgång i bjälklaget finns redan) Mitt bekymmer är alltså hur jag kopplar vidare från dosan... Använder jag UT på det befintliga antennuttaget eller sätter jag en skarv med F-hona-F?

Nej, kabeln in till tapen och ut från tapen till grannen. Som Rylandes säger, du bör nog undvika att påverka den genomgående signalen.

En tap har genomgående signal med minimal dämpning, och sedan tappar man av signal "på sidan" med någon lämplig dämpning. Man kan köpa tapar med olika dämpning beroende på nivån i nätet. Det finns också tapar med olika dämpning på de olika utgångarna.

Det verkar väl bra att sätta delningen i klädkammaren, dra in-kabeln dit och in i tap, linjeutgången från tap vidare till grannen, och de sex avtapparutgångarna till dig själv.

Om du har (ganska troligt) ungefär samma dämpning i ditt nuvarande uttag som en tap har så behövs ingen förstärkare. Se bara till att dine nya uttag är utan dämpning, dom kallas ibland villauttag eller slut-uttag. Det blir ungefär samma nivå in till dina apparater som du hade tidigare från bara ett uttag.

.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-12-03 11:50

phon
Tackar!
En "tap" är det samma sak som en splitter eller finns det ett annat namn man kan söka på? Jag hitta väldigt lite info på nätet... :?

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2007-12-03 12:12

manger skrev:phon
Tackar!
En "tap" är det samma sak som en splitter eller finns det ett annat namn man kan söka på? Jag hitta väldigt lite info på nätet... :?

Googla på "avtappare" och du skall finna det du söker.
ex,vis http://www.macab.com/helpdesk/pdf_filer ... appare.pdf
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-12-03 16:37

:oops: :oops:

avtappare är det ja ..... :D
man är väl lite anglofierad på nåt sätt ....

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-12-04 02:15

Det verkar vara ganska tunt på marknaden på avtappare. Ingen av de "klassiska" leverantörerna har och det är som om man antingen måste dra hem en "tv-montör" eller känna någon som kan "köpa ut" för att man ska kunna få tag i en. 8O Får ringa runt lite i morgon...

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-12-04 07:09

Titta hos www.conrad.se dom har 6vägs tap (om man vet vad man gör). Annars finns också en 6vägs fördelningsförstärkare men rätt dyr.

Sten R

Återgå till Teknikforum