Gummimatta eller filtmatta?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Gummimatta eller filtmatta?

Inläggav Richard » 2007-12-06 13:36

Vilket underlag är det bästa för vinylskivan om man vill återge det inspelade materialet så oförstört som möjligt, på en analog skivspelare?

Filtmatta eller gummimatta ?

Finns det någon som har mätt/konstaterat skillnader mellan dessa underlag ?

Många skivspelare, speciellt engelska, har ju företrädelsevis filtmatta som underlag ( LP-12, Rega ) medan andra kör med gummiunderlag ( thorens mfl. )

Alltså, vilket materialval återger objektivt vinylskivans information på bästa sätt?

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-12-06 13:43

Gummimattan har ofta som viktigaste uppgift att dämpa ringningarna i tallriken, speciellt om den är av aluminium.
Om man har en tallrik som inte behöver dämpas ytterligare, tex en massiv akrylcylinder, så blir det ju annat förhållande mellan gummi och filt jämfört med om tallriken är utformad som en ringklocka av ursvarvad aluminium.
På akryl(plexi)-tallrikar kör man väl ofta utan matta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-06 13:54

paa skrev:Gummimattan har ofta som viktigaste uppgift att dämpa ringningarna i tallriken, speciellt om den är av aluminium.
Om man har en tallrik som inte behöver dämpas ytterligare, tex en massiv akrylcylinder, så blir det ju annat förhållande mellan gummi och filt jämfört med om tallriken är utformad som en ringklocka av ursvarvad aluminium.
På akryl(plexi)-tallrikar kör man väl ofta utan matta?

Om man kör utan matta, får man väl inget stabilt underlag till skivan, men det kanske saknar betydelse?

Om skivtalriken består av svarvad aluminium/ annan metall, likt Linns lp-12:a bör den då, enligt ditt resonemang, skivmattan vara av gummi, annars blir det ringningar?

Finns det några stora nackdelar med filtmatta i detta fall/ kontra gummimatta ?

Vad återger det inspelade materialet så oförstört som möjligt?

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-12-06 20:25

En sak som jag inte sett någon undersökning på är friktionens betydelse. En filtmatta på en alutallrik + LP glider lätt. Finns det någon data som säger att en skiva kan glida relativt sett matta/tallrik när man ex spelar ett crescendo. Tidigare stylus drag har handlat mest om själva spänningen som sker mot tallrikens hastighet och den komplians som råder i kraftöverföringen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-07 12:20

Thomas_A skrev:En sak som jag inte sett någon undersökning på är friktionens betydelse. En filtmatta på en alutallrik + LP glider lätt. Finns det någon data som säger att en skiva kan glida relativt sett matta/tallrik när man ex spelar ett crescendo. Tidigare stylus drag har handlat mest om själva spänningen som sker mot tallrikens hastighet och den komplians som råder i kraftöverföringen.

Ja, detta vore mycket intressant att veta, finns det någon som undersökt saken, tro ?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-07 14:58

Har för mig jag sett något om detta på vinylengine, men orkar inte leta nu.

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2007-12-07 22:51

Bild

Varken gummi eller filtmatta.

Tablett(Pannå) på IKEA Ø 36 cm x 2.8 mm. (19 kr)

Mycket lätt att skära eller klippa till rätt storlek o finns i svart.

Materialet är någon form av skumplast (?) med en tunn tät ytbeläggning.

Jag använder själv denna matta på 7 kg skivtallrik av aluminium.

Efter justering av VTA för denna nya något tjockare matta, låter det mycket bra, men det lät också bra med den skivmatta av grovt akvarellpapper jag hade tidigare.

Återgå till Teknikforum