Elektriskt eller akustiskt filter, men mekaniskt då?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Elektriskt eller akustiskt filter, men mekaniskt då?

Inläggav Svante » 2004-08-02 21:27

En liten terminologifråga:

Jag tänker i tre världar när jag tänker högtalare, elektriskt, mekaniskt och akustiskt. I alla dessa världar finns det saker som påverkar tonkurvan. I den elektriska finns bla delningsfiltret och talspoleinduktansen, i den mekaniska finns bla konens massa och fjädring, i den akustiska finns tex låda och basreflexport.

Nu undrar jag, när man säger akustiskt filter, vad innefattar man i det? Handlar det inte oftast om egenskaper hos elementet, snarare än akustiska saker. OK att en bandpasslåda har ett akustiskt lågpassfilter i sig, men att ett vanligt element "rullar av" mot högre frekvenser har väl framförallt mekaniska skäl (konuppbrytningar) eller tom elektriska (talspoleinduktans). Och om man innefattar ett mellanregisterelements "avrullning" mot låga frekvenser i delningsfiltret, så beror väl det på de mekaniska egenskaperna (massa och fjädring) och inte på nåt akustiskt.

Är det bara jag som tycker att det är tokigt att kalla sånt för akustiska filter?

(Och: finns det inget bra svenskt ord för "avrullning"?)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-02 21:39

Brukar man inte formulera sig lite stringentare om man nu gör ett 'akustiskt filter'? D v s brukar man inte säga den skustiska överföringsfunktionen (hmmm var kanske inte bättre det om man beaktar vad du skrev... :roll: ). I a f så är det den överföringsfunktion man kan mäta i den akustiska världen som avses (hoppas jag (jag anser det men man kan ju inte svara för alla andra människor i världen)). Och inte den elektriska (som är en helt annan). Ej heller den elektromekaniska (som avser elementet). Kanske man borde säga den elektro-akustiska? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-02 21:47

Kanske är det bara så att man behöver ett ord för elementets och lådans tonkurveegenskaper och för att skilja dem från (det elektriska) delningsfiltret så drar man till med "akustiskt" eftersom det ligger "längst bort" från delningsfiltret? Det mejkar sens, för alla förstår vad man menar, men det vänder sig ändå i terminologimagen.

Äh, jag vet inte, jag kanske är för petig. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

matson

Inläggav matson » 2004-08-02 22:26

Jag menar så som Naqref skriver. Å andra sidan kan jag "hur lite som helst". :)

Återgå till Teknikforum