Tone.. funkar perfa?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Tone.. funkar perfa?

Inläggav Piotr » 2008-01-30 23:42

Ja alltså är det så för dig?

Här är det lite problem som jag inte vet riktigt vad de beror på. Undrar följande..

Om du kör Tone och minimerar Tone-fönstret, får du ett hack i ljudet då?

Om du kör Tone och flärpar runt med andra fönster (öppnar/stänger/maximerar/minimerar) får du hack i ljudet då eller flyter det på smooth as butter?

Tackar på förhand!

:)

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-31 00:46

Fyra tone igång samtidigt minimera maximera word och IE, inga klick här.

2,66 GHz Core 2 duo 4 GiB minne, Vista Business.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-31 01:57

Testat så mycket så jag blir virrig i kolan. Tror de avbrott/klick jag har fått har varit när jag loopat signalen till inspelning i datorn.

Får konstiga små avbrott på typ 0.2ms eller däromkring som jag inte blir klok på. Ibland verkar det som det externa ljudkortet.. men ändå inte då vissa liknande (men ej identiska) problem finns med det inbyggda kortet i laptoppen.

När jag tex. minimerar Tone (eller annat fönster) samtidigt som jag spelar in (och kanske även om jag inte loopar/spelar in, trött nu måste anteckna mera..) så har jag fått glapp på 9ms upp till 100ms.

Har även problem med andra program tex. ARTA.

Programmen kör perfekt på en annan laptop men jag har tydliga problem med min laptop. Dessa problem är mer uttalade med det externa firewirekortet (Audiofire4) än med det interna. Trodde jag hade ett kasst firewireinterfejs på moderkortet så jag köpte ett Belkin firewire express card idag i hopp om att få till det. Det funkar inte alls utan ger bara ett högfrekvent digitalt distortionsljud. Detta trots att Windows installerat expresskortet smidigt och informerar mig om att det funkar om det ska.

Blir så trött på PC så jag ger snart upp och konverterar till Mac/Apple. Har testat mitt externa ljudkort med en iMac och det körde felfritt i den applikationen.

Duo core 1.66GHz, 1G RAM. Testat allt tror jag ta mig f-n. Ominstallerat XP, nya drivrutiner, nya BIOS (som gjorde att det blev mer hack i Audacity) stängt av brandvägg, trådlöst och avaktiverat närapå all annan hårdvara men det vill sig inte. Ändrat inställningar, optimerat osv.

Suck!

edit: kan 1G RAM extra hjälpa tro? Har kikat på aktivitetshanteraren när klicken kommer och RAM-minnet är då halvfullt typ, processorn går och småfiser på 10% eller så.

Så frustrerande.. en gammal IBM 386/486 fixade ju ljudfiler utan problem nu har man sjutusen ggr mer prestanda och det funkar sämre än någonsin!!

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-31 02:13

Mm, numera har en del ljudkort pippi på att ställan ner latency så lågt det bara (inte) går. Jag är ingen hejare på det där, men hittar du nån ruta där det står latency, så kan du prova att öka den. Då buffras det mer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-01-31 02:45

Jodå, har testat från min till max på buffersize. Ingen skillnad direkt.

Börjar kännas löjligt. Den tiden jag lagt ner på felsökning hade jag lätt kunnat jobba in pengar på i stället.. nog för en ny dator.. :lol:

/Peter

Återgå till Teknikforum