Varför stegad frekvens i st f svept i audiomätprogramvara?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Varför stegad frekvens i st f svept i audiomätprogramvara?

Inläggav n3mmr » 2008-02-01 00:47

Jag har testat ett antal programvaror för mätningar m h a PC och ljudkort.
Väldigt många av dom påstår sig ha frekvenssvep, men har i stället stegad frekvens i ganska grova steg.

Varför, kan man tänka sig, gör dom så?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2008-02-01 00:53

Jo, jag har också upptäckt detta fenomen. Möjligen är det för att på enklast möjliga sätt gå förbi latencyproblem i systemet? Annars kanske inte angiven frekvens blir lika noggrann.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-01 01:19

Om man vill mäta dist, så är det ett sätt att klara sig runt en del problem.

Jag var inne på de banorna innan jag började med Sirp.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-01 12:29

Svante skrev:Om man vill mäta dist, så är det ett sätt att klara sig runt en del problem.

Orkar du gå in mer i detalj?? Om för och nackdelar med resp sätt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-03 23:20

n3mmr skrev:
Svante skrev:Om man vill mäta dist, så är det ett sätt att klara sig runt en del problem.

Javisstja, den här glömde jag...

Jo, min första tanke för hur man skulle kunna mäta distorsion för alla frekvenser var att svepa en frekvens och sedan löpande göra spektralanalys. Så gjorde man förr i världen fast då hade man ett filter som löpte synkront med tongeneratorns frekvens och filtret filtrerade ut endast tex andra deltonen.

Nu visar det sig att om man gör det här med en fft (dvs gör vanlig spektralanalys) så breddas topparna i spektrum. Detta eftersom tonen hinner flytta på sig under fft-fönstrets längd. Det för också med sig att topphöjden blir lägre.

Det här kan vara nästan ok om man sveper linjärt, men jag var tvungen att svepa ganska långsamt om det skulle ge någorlunda felfria resultat. Vi pratar om storleksordningen 1 minut för 0-100 Hz.

Helst skulle man vilja svepa logaritminskt* så att 20-200 Hz tog samma tid som 200-2000 Hz osv. Det visade sig dock att toppbreddningen blev värre när man svepte snabbt och därmed fick distkurvorna en lutning som var oönskad.

Att svepa i steg verkar vara ett sätt att komma runt detta. Då blir det ingen toppbreddning alls eftersom tonen står stilla. Det borde funka bra.

Sen hittade jag Farinas artikel om hur man egentligen ska göra. Då får man ut alla disorsionskurvorna 20-20000 Hz med ett logsvep som är några sekunder långt bara.

Ibland är signalprocessning bra.

*Egentligen exponentiellt, men man brukar kalla det logsvep, eftersom frekvensaxeln blir logaritmisk... Dumt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-02-04 15:46

Svante skrev:
n3mmr skrev:

Sen hittade jag Farinas artikel om hur man egentligen ska göra. Då får man ut alla disorsionskurvorna 20-20000 Hz med ett logsvep som är några sekunder långt bara.

Ibland är signalprocessning bra.

*Egentligen exponentiellt, men man brukar kalla det logsvep, eftersom frekvensaxeln blir logaritmisk... Dumt.

Har du en pekare till den artikeln?

Återgå till Teknikforum