Kortsluten högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gert

Kortsluten högtalare?

Inläggav Gert » 2008-02-10 11:13

Det här skulle jag vilja ha hjälp att förstå: tonårsgrabben skulle få överta min gamla 70-talshifi, H/K 630, Thorens 165 och 80-talshögtalarna Chorus (svenska, vita i betong, 35 kg). Strax därpå lade en av högtalarna av. Grabben hade tvinnat kablarna klumpigt varpå + och - hade kontakt med varandra. (Minns ni att anslutningarna på H/k:n var ett par svårpillade skruvar?) Sedan var det lögn att få liv i den kortslutna(?) högtalaren.
Min fråga rakt ut till alla kunniga här: Vad händer tekniskt när det kortsluts? Vad kan gå sönder? Är högtalaren möjlig att rädda?
Dessa gamla Chorus verkar dessutom stört omöjliga att komma in i. Elementen är fästa inifrån och allt hålls samman av en rejäl klump av gjutet stenhårt gummi som bottenplatta. Spolar och kondensator sitter dock fullt synliga direkt under foten i en fördjupning.
Tacksam för alla svar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-10 11:19

Ingenting kan gå sönder inuti högtalaren av att terminalen kortsluts, det till och med kan skydda elementen eftersom det bromsar konens rörelser vid stötar. Däremot, om det ligger kvar någon liten rest av koppartråd mellan polerna när du ansluter förstärkaren, så kan den få det lite jobbigt!
Prova att ansluta högtalaren till andra utgången och se om felet följer högtalaren eller förstärkarkanalen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2008-02-10 11:24

Jo, det är ett tag sedan det hände och jag har prövat högtalaren till andra förstärkare förstås. Det kommer svagt ur diskanten men inget ur basen, som verkar helt död.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-02-10 13:51

Ser elementen hela ut eller har de en skumkant som ruttnat med följd att talspolen havererat?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2008-02-10 15:01

:oops:

Nu fick jag äntligen loss elementet ut betonglådan. Det var hårt limmat. Och vet ni vad: kablarna hade lossnat! Jag lödde fast dem och - voila! Fullt ös!
Tack ni som svarat

Återgå till Teknikforum