Klass D?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vovven

Klass D?

Inläggav Vovven » 2008-02-16 15:17

Vad är finnessen med en klass-D-förstärkare furutom den lilla nätdelen. Vad jag förstår har denna teknik varit vanlig i bilstereos men blir allt vanligare för hemmabruk, (Nu-Force, Rotel) men vad är finessen? finns det tonala skilnader?
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Klass D?

Inläggav Svante » 2008-02-16 16:30

Vovven skrev:Vad är finnessen med en klass-D-förstärkare furutom den lilla nätdelen. Vad jag förstår har denna teknik varit vanlig i bilstereos men blir allt vanligare för hemmabruk, (Nu-Force, Rotel) men vad är finessen? finns det tonala skilnader?

Mindre kylbehov, högre verkningsgrad, längre batteritid, lägre pris brukar väl vara argument för klass D. Det är väl framförallt det första och sista som kan vara intressant i hifisammanhang. Det blir möjligt att göra slutsteg med hög uteffekt utan att man måste kyla bort massor med värme.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-16 16:57

B&O/Ice-Power och Hypex/UcD är två firmor som tillverkar mängder med färdiga moduler till hifi-branschen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-02-16 19:36

Förutom ovan nämnda fördelar i dessa tider med ständigt ökande elpriser, så kan man få väldans massa effekt per satsad krona.
Tänker man åt andra hållet, så går det att bygga otroligt små förstärkare, men med ändock anständig effekt, typ iPod Nano.

En bra och uttömmande presentation av själva tekniken finns beskriven på Länk

Återgå till Teknikforum