Argument för och emot olika nätkablars inverkan på ljudet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Argument för och emot olika nätkablars inverkan på ljudet

Inläggav Rydberg » 2004-08-08 11:02

Nya flugan verkar vara att även byta nätkablarna till "bättre" ditos. Det finns ju många elektronikleverantörer som även saluför "bättre" nätkablar i sina sortiment, exempelvis Gryphon, Electrocompaniet, Audionet, t+a mfl

Frågan är vad en bra nätkabel gör "bättre" än en standard kabel, skärmning kan man ju få på billigkablar också så det räcker ju inte som argument, Nordost har förresten skärmfria nätkablar 8O
Blir det verkligen någon skillnad om man som t.ex. Clou gör nätkablar i rent silver!?

Skulle vara kul att höra några tekniska gissningar, försök till förklaringar (på en objektiv nivå)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-08 11:12

En teknisk teori finns ju här:

http://forums.audioreview.com/showthread.php?t=3369

Men jag förstår den inte så den som är tekniskt bevandrad kanske kan översätta...

T

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-08 12:43

Jag skummade bara väldigt snabbt, men efter vad jag fattade, så menar snubben att störningar kopplas elektromagetiskt mellan nätsladd, jord och audioingång. Jag vet inte om det kan vara ett praktiskt problem, men det var definitivt ett bättre försök till förklaring än filtrering av själva nätspänningen.
(Det sista är snack, så länge man inte kan mäta dessa spännings-störningar efter elektronikens powersupply. Där måste naturligtvis spänningen vara ren och stabil, men att tro att en nätsladd kan förbättra detta är i mina ögon BS och dessutom skulle man kunna hävda att den som konstruerar en apparat utan tillräcklig filtrering inte vet vad den håller på med. )

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-08 19:38

dessutom är det väl så att det krångligaste sättet att filtrera nätspäningen är att göra det med en nätkabel med kapacitva/induktiva egenskaper. Att göra det i powersupplyn måste vara mycket enklare.

Förresten, ferritringar borde ta bort eventuellt HF rätt effektivt?? Jag har aldrig sett det på en nätkabel, varför?

Skärm kan jag förstå och tycka är vettigt. Förklaringar som signalhastighet (vadå för signal) eller positiv antennverkan (är väl precis det man inte vill ha) man läser om är ju ren BS. Att det skulle bildas en krets genom trafon där strömkabeln då inkluderas låter ju åtmistånde möjligt men det måste väl ändå vara helt försumbart, och om så är fallet varför är inte all kabel hela vägen tillbaka till proppskåpet eller barsebäck då viktig?

Samtidigt läser man mycket om Nordosts kablar så kanske det finns nåt där. Vore kul om nån kunde göra ett kontrollerat test.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-08 21:21

Alltså, det här med störningar som kommer in i apparaterna. Jag ser här och där att man menar att det ska påverka ljudet i negativ riktning. Det är kanske sant, men är det inte väldigt enkelt att kolla om det är ett problem genom att trycka på pausknappen på CD-spelaren? Hörs det nåt surr eller nån rysk kortvågssändare så är det ett problem. Hörs det ingen störning, så lär det knappast göra det när musiken sätts igång heller.

Eller hur?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-08 21:38

listigt test Svante

Men det kanske är interferensfenomen. Typ HF i oskärmad nätkabel interferar med musiksignalen i interconnect och det blir en hörbar rest? Jag tycker själv att det här är svammel men förespråkarna brukar komma med den typen av teorier.

Man kanske kan tänka sig nåt liknande resonemang när det gäller switchade strömförsörjningar och klass-D. Fast då med störningar in från väggen.

Det intressanta är att så många hävdar att det är stor skillnad, upprepar att det vore intressant med ett kontrollerat test där man dels mäter på strömmen för att se om det är nån skillnad och dels lyssnar enligt blindtestens alla regler.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-08 22:06

Jag vet inte vad jag skall tro i ärendet och har ingen förutfattad uppfattning i frågan, så är det nån som fixar ett blindtest i hyffsad närhet så ställer jag upp som lyssnare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-08 22:19

Style skrev:listigt test Svante

Men det kanske är interferensfenomen. Typ HF i oskärmad nätkabel interferar med musiksignalen i interconnect och det blir en hörbar rest? Jag tycker själv att det här är svammel men förespråkarna brukar komma med den typen av teorier.

Men alltså, det är ju låga nivåer på störningen. Inte blir det dist då? Om inte förstärkaren är dålig förstås, men jag har då aldrig hört nån säga, "eftersom min förstärkare är så dålig behöver jag en bra nätkabel". :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-08-08 22:38

Svante skrev:
men jag har då aldrig hört nån säga, "eftersom min förstärkare är så dålig behöver jag en bra nätkabel". :roll:

det är precis det som sägs på vissa forum, om än inte så explicit

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-08 22:42

Jag har bara hört talats om en som gjort blindtest med nätkabel och hört skillnader. Tyvärr har jag inte kvar URLn till hemsidan snubben hade.
Apparaten där det hördes skillnad var en mycket billig CD-spelare, med, får man förmoda, inte alltför påkostad nätdel.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-09 01:31

Har inte ägnat mig åt blindtester av nätsladdar men väl kabeldragning. En kompis kopplade i och ur kablar som hängde fritt i en härva mot kablar som var fästade vilkelrätt mot småsignalkablarna med buntband. Kan säga att jag hade inga problem med att föredra det senare utan att tycka att jag hade störningar i det första läget.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2004-08-18 22:48

Jag har märkt en stor skillnad på ljudet om jag har en high reference skumgummikudde ovanpå cd-spelaren. Den kostar 25000 på www.referencekudd.com. Jag har inget annat vettigt att lägga pengarna på så jag har bestämt mig för att köpa den. Jag har läst en annons om att den i USA och England har gjort storverk i High Endsammanhang, särkillt på att ta bort bummelbasen i högtalarna som jag har problem med... Fast anläggningen låter jättetrasparent... och det är ju High End på mina prylar för dom kostar 76 399 Kr. Å då har jag inte räknat med min Nordost!
Sen, efter att jag köpt nya ElectrostaticBumbi-stenar att lägga i fickorna - vilket blev världens lyft för framförallt transienterna i rösten på Diana Krall så kanske, om jag orkar, men bara kanske så ska jag stoppa in böcker i bokhyllan och köpa en matta. Jag läste nånstans att det skulle göra ljudet lite bättre, men jag tycker det låter som rena rama hokus pokus... Och så gillar jag när det inte är några andra möbler i rummet, för det tar blickfånget från min stereo.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2004-08-18 22:49

:wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-18 23:36

Poppop skriver: "Sen, efter att jag köpt nya ElectrostaticBumbi-stenar att lägga i fickorna - vilket blev världens lyft."
Det låter ju "jätte" bra det där men vet du om man kan få lite mindre stenar och får man samma effekt ändå. Saken är den att jag brukar ha så små fickor. Jag har också hört att man kan köpa en plexilåda som man ska ställa sin CD-spelare i och sedan när man tillslutit lådan så ska man med hjälp av en vacumpump ta bort luften och då ska laserstrålen kunna läsa skivan bättre. :roll: :o

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2004-08-18 23:43

Thomas_A skrev:En teknisk teori finns ju här:

http://forums.audioreview.com/showthread.php?t=3369

Men jag förstår den inte så den som är tekniskt bevandrad kanske kan översätta...

T

Jag har inte heller orkat sätta mig in i artikeln, men är det inte så att han bygger sitt resonomang på att nätkabeln kan påverka ljudet om man har en jordslinga :?:
I så fall vore det väl ännu smartare att bryta jordslingan?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-21 13:16

Kaha,

jag tror inte det handlar om jordslingor.

T

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-22 18:08

Hej!

A*lltså A* är ju ellitterat men bortsett ifrån det då så har A*ldrig sett ngn förklaring som funkar
utifall apparaten (ex, hifi) är hyffsat konstruerad, rent elektriskt v.s. Dessutom finns ju faktiskt.se
beeetyyydligt mer avancerad o dyrare apparatur, än hifi, som inte kräfva esoteriska apparatsladdar!
Visserligen kan dessa apparater ha intern-strömförsörjning i mångmiljonklass samt kräva total fysisk
ombyggnad utav lokals "eldragning" & Co, dock... de kräfva fortfarande inte esoteriska apparatsladdar!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-22 18:11

Jo A*
Pröva att dra in en vanlig kabel på ett sjukhus MRI (Magnetröntgen avd.) Du kommer inte bli populär.
Det finns något som heter HospitalGrade för vissa specifika tillämpningar.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-22 18:24

Hej!

Någonstans känns det ju faktiskt.se ändå lite som om NASA, Ericsson, samtliga uppfinnarjockar (exkl hifi-
varianten då) i världen samt all världens ingenjörer tillsammans samtidigt fnyser åt esoteriska HifiNätkablar
kan det ju eventuellt kanske kanske finnas en i alla fall liiiten putteinutt, petitess-anledning till detta... elle 8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-22 18:31

Harryup skrev:Det finns något som heter HospitalGrade för vissa specifika tillämpningar.

- Ehh NEJ! Det gör det inte! (Nu har det internet-lästs för mkt igen :wink:)! I Sverige finns det ingen
HospitalGrade-el, överhuvudtaget. Allt är antingen HospitalGrade eller olagligt o sälja/installera!

Eller rättare sagt vara petnoga finns HospitalGrade-el även i Sverige o här benäms det...
jordat! - Nästa 8)!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-08-22 18:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-08-22 18:34

Audiomanikern skrev:Hej!

Någonstans känns det ju faktiskt.se ändå lite som om NASA, Ericsson, samtliga uppfinnarjockar (exkl hifi-
varianten då) i världen samt all världens ingenjörer tillsammans samtidigt fnyser åt esoteriska HifiNätkablar
kan det ju eventuellt kanske kanske finnas en i alla fall liiiten putteinutt, petitess-anledning till detta... elle 8)?

Mvh A*

Fast detta gäller ju inte eftersom hifi ligger lite före alla andra vetenskaper. Nån gång kommer nog även kvantfysikerna att förstå hur kabeltillverkarna bär sig åt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-22 19:15

A*
HospitalGrade är förvisso ett engelskt ord, men man drar skärmad el i många sammanhang, bl.a MRI.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-22 19:31

Hej Hu!

Skärmat, jordat, luftat, det intressanta är ju att, ex just MR (MR-sektionen, RöntgenA*vdelningen) är:

1 Mkt, mkt (livs)viktigare än Hifi!
2 Mkt, mkt mer avancerat än Hifi!
3 Såå mkt, mkt mera kostsamt än Hifi att ex tjacka esoterisk nätkabel á 40,000 kr vore peanuts, 1st
droppe i havet men ändå har detta aldrig någonsin varit ngt ngn i ngt endaste fall ens har tänkt att...
varför??

A*lt 1 För att alla jordens röntgenläkare, tekniker, miljardföretag´s ingenjörer samtliga är dumma i huvudet?
A*lt 2 För att esoteriska (hifi)nätkablar är hmmmindre verksamma samt seriösa?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-22 19:45

A*lt3. För att folk vet bättre utan att ha testat själva?
A*lt4. För att folk retar sig på saker som dom inte har råd att köpa/tveksamt prisatta extra mycket? Även om dom skulle funka.
A*lt5. För att dom som har hört skillnad inte skall få njuta av att må bra utan skall överbevisas med att dom mår bättre än dom borde?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-22 20:05

Att man drar jordat eller skärmad kabel på olika ställen finns det ju regel goda skäl för, skäl som i regel enkelt kan förklaras teoretiskt.

HiFi-kabel-tillverkarna har det svårare att förklara varför just deras kablar skulle vara så mycket bättre än en med samma egenskaper men ett pris på 1/100. Det enda dom har är subjektiva lyssningsintryck som dessutom inte är repeterbara.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Teknikforum