A/D i hembiorecievers

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

A/D i hembiorecievers

Inläggav Svante » 2004-08-22 10:56

Ja, hur är det. Jag har blivit med hembioreceiver, en Yamaha RX-V450, och funderar. Apparaten har både analogingångar och digitalingångar. För varje högtalarkanal kan man utöver att lägga till en massa konstiga effekter, även ställa in en fördröjning. I manualen står det att varje kanal har en 24/96 DAC. Men, ingenjören i mig säger att fördröjningar, det gör man inte i analogvärlden, alltså måste det sitta en ADC på de analoga ingångarna också. Hur jag än letar så hittar jag inga specar på den, det nämns överhuvudtaget inte att det sitter en sån i den.

Hur kommer det sig?

Edit: Snavfel
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-22 12:36

Tja det borde finnas någa adc i den eftersom det har de flesta moderna av-recievers. Ibland kan de vara separata och ibland så verkar man göra en klump med allting inbakat. Som en 6 kanalig codec. Så troligen finns det några adc i din Yamma. Varför det inte står någonstans kan man dock fundera över... :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-22 13:01

Naqref skrev:Varför det inte står någonstans kan man dock fundera över... :)

Ja, det är nästan så att man undrar om den är nåt de skäms över. Är den 8-bitars eller... :wink: fö känns det lite avigt att ha en burk som adomvandlar-processar-daomvandlar, speciellt när det man kopplar till analogingången är en digital källa. Visst finns det digitalingångar, men analogingångarna är märkta med DVD, MD osv.

Jaja...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-22 13:08

men visst är digitalingångarna också märkta dvd, md etc? eller med Yamaha känner den väl av automatiskt vilken digitalkälla du använder (så länge man inte kör in två signaler antar jag)
det jag funderat över är vilken kvalité det är på dessa recivers D/A? jag har ju tex funderingar på att köra digitalt ut från datorn och via en extren D/A till förstärkare. I det fallet skulle det vara rätt smidigt att skaffa en reciver som har D/A inbyggd.. Men frågan är hur bra en dylig D/A är i förhållande till "riktiga" externa ditos..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-22 13:21

Kraniet: Jo, digitalingångarna är också märkta DVD och CD, men inte MD, faktiskt. Hur bra D/An är vet jag inte, men den är nog bra mycket bättre än ett ljudkort i datorn. När jag får till en dator för ljud, så tänker jag försöka få till det optiskt, så man slipper jordloopen mellan TV-antenn och skyddsjord. Datorn ska ju vara skyddsjordad, till skillnad mot de flesta hifiburkar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-23 02:40

Jag vill höja en varningsflagga för försteg med AD-DA-kedja, eftersom det, hur man än vänder och vrider på det, är en onödig försämring. Ligger volymkontrollen i det digitala domänet höjer vi två flaggor(varningsflaggor alltså) 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-08-23 08:06

Yamaha RXV-450 har, precis som min RXV-1400, en volymkontroll i den analoga domänen. Det finns något som heter "Input Mode" som för varje ingång låter en påverka on det är "auto", "DTS" eller "analogt". Utöver detta så finns det något i stil med "pure direct" = analogt hela vägen i signalkedjan.

Jag personligen använder min 5.1 ingång, kör den analogt hela vägen utan något processande (och hit hör alla efterklangsprogram och avståndsinställningar osv, som alla kräver AD-DA omvandling) och det är helt okej :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-23 09:59

Bamsefar skrev:Yamaha RXV-450 har, precis som min RXV-1400, en volymkontroll i den analoga domänen.

Har du sett nåt blockschema nånstans? Det skulle verkligen vara bra när man försöker förstå hur den funkar.

Återgå till Teknikforum