Jam's Backdrop: Flamskyddsmedel i tyg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Maarten

Jam's Backdrop: Flamskyddsmedel i tyg?

Inläggav Maarten » 2004-08-24 07:56

Hej!

Är det någon som vad för flamskyddsmedel som används i tyg som detta?:
http://www.jam.se/mikrofon.htm, scrolla länge ner på sidan, eller kolla in följande text:

"JJlabs Stage Absorb Backdrop är en svart eller vit flamsäker Molton för scenbruk i 3 meters bredd. Den är inte fållad så du får skaffa öljetter eller annat för att fästa den. Egen import direkt från fabriken i Tyskland = väldigt bra pris. Pris/meter 180:-.
Vill du ha det där perfekta scenljudet skaffar du en backdrop av svart Molton - ett filt-liknande tjockt tyg som dämpar alla ljudreflexer högst väsentligt, det känns som att stå i en väl dämpad studio och spela, och det låter mycket bättre ut till publiken också - inte alls så slamrigt som det gärna blir när man har reflekterande väggar omkring sig på scen. "

Jag är lite orolig för att det kan påverka hälsan, typ som Ftalater i bildskrämar mm eventuellt kan göra.

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2004-08-24 10:36

Sålänge du inte bäddar sängen med det och hanterar tyget varje dag så är det ingen större fara.
Flamskyddsmedel är såvitt jag vet inte luftmigrerande utan stannar i/på tyget/plasten/etc.
Med tanke på att nästan all plast runtinkring oss, datorskärmar, tangentbord, möss, tvapparater, möbeltyger etc är betade med flamskyddsmedel så tror jag inte att du behöver vara orolig för att hänga ett tyg med flamskyddsmedel i vardagsrummet.

Givetvis är det värt att överväga om man har barn som skall snutta på allt, men det är förhoppningsvis inget problem med en väggbonad.
Mvh Tux
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Återgå till Teknikforum