Och så var det hans hemlighet - hur han lyckats återställa en nedsliten PU-nål. Här följer den artikel han skrev för den seriösa HiFi-tidningen Audio Magazin.
ATT ÅTERSTÄLLA EN MC-PICKUP
Audiofiler och plattsamlare räknar nervöst ner kvarstående speltid på sina pickuper. Speciellt om de nu har investerat några tusen i dem. "Guldöron" kan höra förslitningar hos nålen redan efter 3 - 400 timmar, men eftersom leverantörerna uppger speltider på mer än 600 timmar, ger det här förslitningar på nerverna också. Dessutom, måste ju en MC-pickup kasseras i sin helhet.
Det är ju förstås möjligt att vända sig till en "fixare" (såna har alltid funnits och kommer alltid att finnas hos oss i Ryssland), fast de är ju inte alltid så särskilt händiga. Om han nu har lyckats montera en nålspets, har han säkerligen använt för mycket lim och därmed totalt fördärvat diskantregistret, eller än värre, vänt den på tvären. Men troligast har vår hantverkare klämt eller bockat nålröret.
OK, tillbaka till affären för att köpa en ny nål (eller MC-pickup) för dyra pengar, fast spetsen knappt är sliten. Men jag tänkte till, köpte lite slippasta och polerskivor och med yttersta försiktighet började putsa spetsen. Jag fick god hjälp av mitt Carl Zeiss mikroskop, med vilket jag bara kunde konstatera att frukten av mitt svåra arbete så bra ut. Men när jag lyssnade fick jag domen - ökat brus och oljud. Kort sagt - jag hade misslyckats.
Nu mindes jag en artikel jag läst i en vetenskaplig tidskrift, om ett rakblad som återfått sin skärpa efter att ha legat i Cheops pyramid. Och även om allehanda konstigheter, horoskop och kvasivetenskapligt hopkok föder djupaste misstro hos mig, har förekomsten av "oförklarliga High-End fenomen" hejdat mig från att dra förhastade slutsatser. Jag beslöt således att prova att återställa min nål i en pyramid.
Pyramiden strider dock mot termodynamikens andra huvudsats, som säger att ett system bara kan gå mot lägre energi, kvalitet eller ordning, eller som man också uttrycker det: mot ökande entropi. I system som kommunicerar med andra medelst materia, energi eller information, kan processen reverseras, vilket ibland illustreras hos mänskliga civilisationer.
Jag frågande en forskare vid St Petersburgs universitet, och han menade att "sådana möjligheter var inte uteslutna". Han hade teoretiskt bestämt, och experimentellt observerat fall av minskande entropi (dvs. ökad ordning). Å andra sidan gav han få praktiska anvisningar beträffande pyramiden - mått, utseende, tidsrymder mm. Dessa uppgifter fick jag själv ta fram och så har blev slutresultatet.
Pyramiden har en kvadratisk basyta med sidan 2330 mm, höjden är 1466 mm. 415 mm från basen går en kvadratisk tunnel med tvärsnittet 80 x 80 mm in till ett, invändigt grönmålat, kubiskt rum - 100 x 100 x 100 mm mitt i pyramiden. För att uppföra pyramiden använde jag 1260 vanliga röda tegelstenar. Jag byggde upp den på samma sätt som man murar en öppen spis, fast jag nyttjade kontaktlim. (Nej, jag nämner inte hur många tuber lim det gick åt). Var den uppfördes?! I mitt 18m2 stora vardagsrum i min 2-rummare. Själv flyttade jag in med min stereo i sovrummet på 10m2. Efter byggandet fick jag höra att mina grannar uppsökt vår lokala vårdcentral men symptom på nattliga hallucinationer. Jag tror inte att det var energiurladdningar från pyramiden som var orsaken, utan limångor som genom väggar och golv diffunderat till grannlägenheterna.
Experimentet startade i juni 1995. Pickupen - en Sumiko Blue Point, som dittills svarvat 780 timmar, placerades pyramidens inre hålrum varefter tunneln förseglades. I närvaro av tre experter från Audio Magazin öppnades pyramiden den 21e mars 1996 och pickupen togs ut. Vi studerade den med 200X förstoring i mikroskopet, och enligt experterna verkade den perfekt elliptisk, och i solljus var den som högglanspolerad. Efter okulärbesiktningen vidtog lyssningstestet. Jag citerar experternas omdömen:
• Anmärkningsvärd närvaro klart och tillräckligt fylligt basregister, markerade attacker, stor dynamik. Pickupen låter ovanligt musikalisk.
• Mjukt ljus utan råhet, och därtill detaljerad i alla register, spröd, öm, men också fast, aktiv, dynamisk, öppen. Levande ljud som går rakt genom en.
• Återger rytmiska intonationer bra. Ger god kropp åt pianoklang, med ett noggrant detaljerat lägre register. Tredimensionell, nära det naturliga. Skapar en känsla av att befinna sig i konsertsalen.
Jag noterade att inga av experterna gav någon negativ kritik fastän jag bara ett år tidigare lyssnat på mängder av klander på mitt stereosystem. Jag trodde först att de var påverkade av kvardröjande limånger som inte vädrats ut tidigare. Men sedan förstod jag att något mer än själva nålspetsen förändrats. Jag är nästan helt övertygad om att mikrostrukturen i spolarna har omstrukturerats, och att kanske isoleringens dielektriska absorption minskat.
Helt uppenbart är dock att jag förgäves inte ödslat tid och energi. Men föreställ er då att på liknande sätt förändra mikrostrukturen och följaktligen förbättra ljudkvalitén hos kondensatorer, motstånd, kontaktdon, men också halvledarkomponenter (transistorer, dioder ...).
Det är uppenbart att jag gjort en stor upptäckt, vilken kommer att spela stor roll vid utvecklingen av framtidens high-end. Det är heller inte uteslutet att med hjälp av pyramidernas krafter på f.d. Sovjetunionens territorium höja prestigen på våra fosterländska audioutrustningar till den grad att varje audiofil kommer att trakta efter varumärket "Made in USSR".
© A. M. Likhnitsky & Audio Magazin, St Petersburg, Ryssland
OBS! Den beskrivna metoden att använda pyramiden är A M Likhnitskys egendom och är patenterad i ett flertal länder. Audio Magazins redaktion.