Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Jag tänkte mer på rena prestanda eller "uppförandet" hos högtalaren. Behöver inte nödvändigtvis vara något som är lätt att mäta ens för någon som är riktigt duktig på sånt.
Det kan hända ifall den slutna lådan har en bump pga högt qb-värde eller något annat. Rumsresonanser i olycklig kombination med en viss sluten låda kan ha mycket med intrycken att göra också. Tex mindre output än en basreflex vid subbasfrekvenserna som gör att resonanser vid högre frekvenser träder fram mer.Men tyvärr ofta också lite slöa, med sämre impulsvillighet och kanske också med en lite bumlig bas.
jonasp skrev:Klang är kanske ett flummigt begrepp... egentligen menar jag frekvensgång, och med spridning menar jag ju frekvensgång i andra vinklar än rakt fram.
Skönt att se att det är fler som har detta "ålderstecken". Jag mailade Biobar här i Kkrona efter att ha haft ont i öronen större delen av kvällen pga deras kassa ljud. Det blev lägre helgerna efter det...men nu är dom tillbaka till "max" igen.Morello skrev:Noterade en fullkomligt sinnessjuk sak igår, nämligen att Sture Hof's "o-bar" har en kompressor i DJ-anläggningen![]()
![]()
![]()
![]()
. Kom dit 21:30 och plockade fram öronpropparna 21:31, för att ta ur dom klockan 02:00 när jag gick hem. Stort tack till idioterna vid ljud-apparaterna som gjorde kvällen helt meningslös då det inte gick att konversera med någon
Ringde till restaurangchefen idag och frågade vad dom höll på med samt påpekade lite försiktigt att det är 85 dBA som gäller på arbetsplatser - inte >120 dBA!
Svante skrev:jonasp skrev:Klang är kanske ett flummigt begrepp... egentligen menar jag frekvensgång, och med spridning menar jag ju frekvensgång i andra vinklar än rakt fram.
Jag tycker inte alls att klang är ett flummigt begrepp, för mig är det det upplevda ljudet, frekvensgången är det vi kan mäta. De är väldigt nära förknippade med varandra, men ändå olika saker.
Det är bra att ha olika namn på upplevelse och fysikalisk storhet.
jonasp skrev:Svante skrev:Det är bra att ha olika namn på upplevelse och fysikalisk storhet.
Sant förstås. Men vi eftersökte ju vilka egenskaper en högtalare har som ger dess karaktär.
jonasp skrev:Klangen som du upplever den påverkas alltså mest av frekvensgången kanske man skulle kunna sammanfatta det till?![]()
Det är min åsikt också. Hellre vara med och sporta än titta på sport.jonasp skrev:(Ännu mera OT: sport ska man utöva, inte titta på. Att titta på sport på TV är enligt min mening slöseri med tid. Är dock medveten om att många har en HELT annan uppfattning!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster