Skivspelar-"rumble"

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Skivspelar-"rumble"

Inläggav Thomas_A » 2004-08-24 10:08

Jag undrar vad källorna till skivor's lågfrekventa brus härrör? Viss del kan ju komma på skivspelaren, men jag misstänker att 99% (i en typiskt bra skivspelare) så kommer det mesta från skivan själv.

Frekvensområdet är ju nånstans från 30-40 Hz upp till 300-400 Hz. Är det helt enkelt så att bruset kommer från att spåren inte är perfekta?

Jag har lekt lite med att spela in signaler från vinyl och olika filtreringar. Det fungerar bra tills en viss gräns, då signalen är så låg att den hamnar i i nivå med rumblebruset (hörbar). Då filtreras även bas ut och det blir vissa pumpeffekter.

Rumble hörs också mycet mer tydligt i hörlur vs högtalare. I den senare är det inte alls lika störande.

T

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-24 17:54

RIAA-kurvans utseende (höjd diskant, sänkt bas vid gravering för att ge längre speltid och ge pickupen en möjlighet att kunna spåra) tillsammans med den häftiga förstärkningen är nog den stora boven. Eftersom RIAA-kurvan inverteras vid avspelning förstärks basen enormt mycket och det krävs mycket bra skivspelare för att pressa ner ev rumble.
En RIAA-kurva hittar du till exempel här: http://www.paia.com/riaa.htm
Men självklart är graververkets kvalitet avgörande, inspelat rumble blir man naturligtvis inte av med hur bra skivspelare man än har....
Vinylens beskaffenhet kan också ha betydelse även om de flesta missljud därifrån ligger avsevärt högre i frekvens.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-08-24 20:57

Jag misstänker att skivspelarens egna rumble inte bidrar till lågfrekvens brus nämnvärt, om vi inte pratar mkt dåliga spelare.

Jag tror det finns en svårighet att göra gravyr + pressningar som är lågbrusiga. Brusgolvets utseende är nog som du säger ett avtryck av RIAA-kompensationen.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-28 23:08

Jag har lyssnat på grammofonlack vid ett flertal tillfällen och där finns minnsan inget av det ni talar om. En modern skivspelare av godkvalitet saknar som regel rumble däremot så blir det stora förluster när man matrisserar och pressar en skiva. Det är noga hur snabbt man kyler ner en nypressad skiva. Skivan kan bli excentrisk eller skev och jag tror också att nålen kan förorsaka en del buller. Jag tror alltså att RIAA kurvan kan förstärka bullret om skivan inte är perfekt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-28 23:15

Jag skulle gissa att anläggningens subbasförmåga och rumsresonanser kan påverka hur starkt rumblet (finns det inget bra svenskt ord?) blir och upplevs. Det rör sig väl trots allt om frekveser neråt 30 Hz?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-08-29 01:37

Svante skriver: "Jag skulle gissa att anläggningens subbasförmåga och rumsresonanser kan påverka hur starkt rumblet blir."

Då pratar vi om andra saker som gränsen till rundgång. Jag har själv två ljudanläggningar....en för stereo där skivspelaren står några decimeter från mina stora högtalare som går mycket djupt ner i frekvens.(JBL 15":are med ett Fs på 20Hz) Om jag vill spela en vinyl så kan jag dra järnet utan att jag får rundgång. Då menar jag starkt >110 dB SPL. Det här skulle betyda att rummet och ljudnivån inte har någon inverkan på skivspelaren. Jag tror säkert att orsakerna till rumble kommer från det jag skrivit om tidigare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-29 12:03

Nagrania skrev:
Svante skriver: "Jag skulle gissa att anläggningens subbasförmåga och rumsresonanser kan påverka hur starkt rumblet blir."

Då pratar vi om andra saker som gränsen till rundgång.

..."också", möjligen, men jag vill mena att om man har en anläggning med kapacitet att återge riktigt låga frekvenser, så hörs rumblet mer. Likaså om en rumsresonans förstärker låga frekvenser. Har man dessutom vridit på basen så blir det definitivt starkare. Oavsett var det kommer ifrån (skivspelarmotorn, eller skivan).

Rundgång hänger ihop med detta, men är som sagt en annan sak.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-08-29 14:57

Thomas,

Eventuella bidrag från skivspelaren kommer med största sannolikhet att till absolut övervägande grad vara tonala till sin natur. Eftersom du är ute efter källan till lågfrekvent brus så har du helt rätt i ditt antagande att det är slumpmässiga variationer i spårens vinylstruktur som är boven i dramat. Sedan är det även så att skivans rotationshastighet (v) i kombination med den dominerande ojämnhetsstorleken(-erna) i vinylen (d) ger betydligt mer brus för högre frekvenser (f = v/d).

Återgå till Teknikforum