Förklaring utgångsimpedans (och resistans) - hjälp!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Förklaring utgångsimpedans (och resistans) - hjälp!

Inläggav Thomas_A » 2008-04-21 19:07

Har försökt förstå vad det är som gör att jag har fått 25 mV och 12 ohms resistans på högtalarutgången i min förstärkare efter haveri. Den andra kanalen mäter 0 mV och omätbar resistans. Till saken hör att höger kanal har fått nya utgångstrissor som inte är matchade enligt gängse metodik.

Vad jag förstått bestäms dock utgångsimpedans/resistans genom att mäta spänningsfallsskillnaden med och utan last (vilket jag inte gjort). Jag har bara mätt resistansen mellan +/- med en multimeter.

Så mina frågor!

1. Vad har jag egentligen mätt ovan?

2. Utgångsresistans (eller impedans) beror på den serieresistans eller interna resistans som finns efter en strömkälla, eller?

3. I princip fungerar en strömkälla och en förstärkare likadant, föruom att försärkaren alltid är i AC?

4. Vad är det för komponenter som påverkar utgångsresistansen i en förstärkare (solid state)?

Någon som kan förklara i enkla termer så vore jag tacksam!

Thomas

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Förklaring utgångsimpedans (och resistans) - hjälp!

Inläggav Svante » 2008-04-21 20:09

Thomas_A skrev:Har försökt förstå vad det är som gör att jag har fått 25 mV och 12 ohms resistans på högtalarutgången i min förstärkare efter haveri. Den andra kanalen mäter 0 mV och omätbar resistans. Till saken hör att höger kanal har fått nya utgångstrissor som inte är matchade enligt gängse metodik.

Vad jag förstått bestäms dock utgångsimpedans/resistans genom att mäta spänningsfallsskillnaden med och utan last (vilket jag inte gjort). Jag har bara mätt resistansen mellan +/- med en multimeter.

Så mina frågor!

1. Vad har jag egentligen mätt ovan?

2. Utgångsresistans (eller impedans) beror på den serieresistans eller interna resistans som finns efter en strömkälla, eller?

3. I princip fungerar en strömkälla och en förstärkare likadant, föruom att försärkaren alltid är i AC?

4. Vad är det för komponenter som påverkar utgångsresistansen i en förstärkare (solid state)?

Någon som kan förklara i enkla termer så vore jag tacksam!

Thomas

1. Du har mätt spänningen på utgången när multimetern kör in en svag ström i förstärkaren. Förmodligen klarar förstärkaren att kompensera för den lilla strömmen nästan fullständigt, vilket gör att den spänning som ohmmetern mäter är förstärkarens offsetspänning (med någon skalfaktor). Siffran på ohmmetern blir gallimatias. Edit: Om du byter polaritet vid mätningen så får du förmodligen en annan siffra.

2. Nja. Alltså en normalt motkopplad förstärkare ses nog bäst som en spänningskälla med en liten utresistans på i ~0,1 ohm.

3. Som sagt, spänningsgenerator, och den kan oftast leverera DC på utgången. Däremot sitter det som regel ett filter på ingången som hindrar en DC-insignal att nå utgången.

4. Utgångstransistorerna och emittermotstånd, men framför allt motkopplingsgraden.

5. Om du verkligen vill mäta utimpedansen bör du göra så här:
Kortslut förstärkarens ingång. Tag ett motstånd på 100 ohm. Koppla det i serie med utgången och sedan till en signalgenerator, tex datorn. Ställ signalgeneratorn på tex 1 kHz. Mät spänningen över signalgeneratorn (U1) och spänningen över förstärkarens utgång (U2), och gör det AC-kopplat. Man kan tex använda ljudkortet som AC-voltmeter. Utimpedansen är ungefär 100*U2/U1.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-04-21 20:41

Tack Svante,

du har nog löst mitt problem som jag trodde var stort men som kanske inte är så stort. (Har bytt felaktig diod i speaker protection, som förmodligen var orsaken till mitt lilla brumproblem efter haveriet).

Förstärkaren är konstruerad med matchade utgångstrissor. Har läst att trissor som inte är väl matchade kan ge DC på utgången. Eftersom jag bytt trissor höger kanal (utan att ha utrustning för korrekt matchning av Hfe, dvs kort puls vid 1A eller likn) så kan nog mina nya trissor vara relativt omatchade. Jag försökte matcha bas-emitter spänning med en enkel krets (dock i mA-regionen), men det var nog mer eller mindre värdelöst i matchningssyfte.

Får nog leva med 25 mV DC tills/om jag får ork, tid och kunskat att bygga en krets för riktig matchning.

(Ingen med curvetracer på forumet som kan tänka sig matcha mot rimlig peng?)

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-04-21 21:34

Bytte precis transistorer igen, nytt komplementärt par. Fast samma DC igen, 25 mV.

Har bytt transitorer nu två gånger och får samma DC. Misstänker inte att det är en matchningshistoria, då borde jag få lite olika mellan gångerna.

T

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-04-21 23:14

Det här med hur en förstärkare beter sig statiskt(i vila)och hur den beter sig dynamiskt(med signal in) är två helt skilda saker som man måste försöka hålla isär.
Om vi antar att du har en vanlig förstärkare med ett differentialpar på ingången,så är just en av finesserna med detta par att(så länge de går med konstant ström) balanserar de hela tiden hela förstärkaren DC-mässigt.Dvs byter du sluttrissor ska du inte kunna mäta någon skillnad.25mV är för övrigt inte i topp,men godtagbart enligt min erfarenhet.Det finns tydligen ingen justeringspot på din förstärkare,eller?Vill du få ner det,så får du nog titta lite på diffparet eller ev motkopplingskondingen.Jag skulle i alla fall sova gott på nätterna med det värdet!
Vad som däremot kan ändra sig,det är ju tomgångsströmmen,så den måste man kolla efter transistorbyte.
Det här med utgångsresistans kan du nog glömma,det kan bara vara intressant i felsökningssammanhang,om ens då.Jag har själv mer eller mindre slutat att resistansmäta i ett slutsteg,eftersom man kan bli så oerhört vilseledd.
Utgångsimpedansen,ja den har ju Svante redan förklarat.Nu är vi inne på det dynamiska beteendet hos en förstärkare.Där kan det absolut vara bra med matchning av transistorer med avseende på förstärkning.Detta givetvis för att hålla nere distorsionen.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2008-04-21 23:50

rolfzetterberg skrev:Det här med hur en förstärkare beter sig statiskt(i vila)och hur den beter sig dynamiskt(med signal in) är två helt skilda saker som man måste försöka hålla isär.
Om vi antar att du har en vanlig förstärkare med ett differentialpar på ingången,så är just en av finesserna med detta par att(så länge de går med konstant ström) balanserar de hela tiden hela förstärkaren DC-mässigt.Dvs byter du sluttrissor ska du inte kunna mäta någon skillnad.25mV är för övrigt inte i topp,men godtagbart enligt min erfarenhet.Det finns tydligen ingen justeringspot på din förstärkare,eller?Vill du få ner det,så får du nog titta lite på diffparet eller ev motkopplingskondingen.Jag skulle i alla fall sova gott på nätterna med det värdet!
Vad som däremot kan ändra sig,det är ju tomgångsströmmen,så den måste man kolla efter transistorbyte.
Det här med utgångsresistans kan du nog glömma,det kan bara vara intressant i felsökningssammanhang,om ens då.Jag har själv mer eller mindre slutat att resistansmäta i ett slutsteg,eftersom man kan bli så oerhört vilseledd.
Utgångsimpedansen,ja den har ju Svante redan förklarat.Nu är vi inne på det dynamiska beteendet hos en förstärkare.Där kan det absolut vara bra med matchning av transistorer med avseende på förstärkning.Detta givetvis för att hålla nere distorsionen.

Hej och tack för svar,

ingen justeringspot för DC, endast för tomgångsström som jag har justerat. Kan ju vara i motkopplingskretsen som nåt skenat, kan inte mäta kapacitans med min DMM dock.

Tyvärr verkar det vara nåt jordproblem fortfarande, det brummar, och endast när jag kopplar ihop för och slutstegsdelarna. RIAA brummar ordentligt, mycket mindre på de andra ingångarna. Brummet minskas drastiskt när man tar på RCA-kontakterna.

Ett problem som förmodligen är enkelt men som jag inte kunnat lokalisera. Har ingen utbildning i elektronik så jag försöker med de enkla som jag kan mäta på.

T

Återgå till Teknikforum