KK skrev
ASM som jag nämde ovan handlar mycket väl om just magneter. Det är ju ett klassiskt utryck helt subjektivt skapat av forumets Peter Steindl
ASM är mitt uttryck för Antisunkmagneter, men junkmagneter som ligger till grund för detta är IÖs uttryck och tolkning av det jag skrev

Jag skrev detta.
petersteindl skrev: Om man verkligen strävar efter att få högtalare med känsliga magneter så rekommenderar jag Alnico. Dom tål inte mekaniska stötar.

Vill man ha
gammaldags magneter med junkegenskaper i ljudåtergivningssammanhang så är ferrit ganska bra. Andra kanske inte tycker så, men jag gör det definitivt.
Vill man ha moderna högtalarelement med goda prestanda så är
ingenjörsmässigt välutvecklade neodymmagnetsystem att föredra.
Det finns faktiskt dom som aldrig skulle kunna tänka sig att aldrig byta ut sina "fina" alnicomagneter mot det däringa ferrit, tjaa. Sedan finns det dom som aldrig skulle byta ut sina gamla braiga ferritmagneter mot det däringa neodym. Tjaa.
Dock är det så att jag först skrev junkmagneter i mitt inlägg men ändrade mig till "gammaldags magneter med junkegenskaper" eftersom jag var övertygad om att jag skulle bli ”felciterad”
IÖ skrev sedan junkmagneter i sitt svar,

ingoehman skrev:Jag använder både keramiska och neodymium-system i de olika högtalarelement jag konstruerat. Skulle inte kalla
någondera av dem för junkmagneter , men jag tycker det är bra att vara bekant med deras för- och nackdelar.
Så IÖ kanske är den som myntat uttrycket junkmagneter om ferritmagnater och Alnicomagneter, men i gengälld skulle jag kanske kalla det för ett teamwork
I det här fallet har sedan uttrycket gått från junk till sunk. Inte så stor skillnad, båda uttrycken är lika roliga.
Hur som helst, jag tycker uttrycket mest är roligt

Vi vet nog alla att ett ingenjörsmässigt bra magnetsystem är bra (Alnico är dock känsligt för mekaniska stötar) men frågan kvarstår, kan man komma längre med neodym än med dom gamla beprövade magneterna. Själv tror jag det, men ibland kanske ferrit passar bäst för en given applikation. Jag har med flit använt uttrycket ”gamla” som i detta fall är negativt värdeladdat och uttrycket ”beprövade som är ett positivt värdeladdat ord.
Väl mött
PS