Sunkmagneter :)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Sunkmagneter :)

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-01 08:59

This doesn't show in any curve, and I'm at a loss how to measure Alnico's sonic character. Let's just say every Alnico speaker I've heard to date has a special quality, a low-level delicacy to tone that just isn't there in the ceramic-magnet equivalent

Lynn Olsen

Densen

Inläggav Densen » 2008-05-01 09:12

Vem är denne Lynn Olsen, och vilken tilltro sätter du till dennes subjektiva påstående? Själv har jag inte kunskapen för att kunna diskutera vidare i ämnet. Men vilken magnettyp är vanligast förekommande idag? Är någon allenarådande?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-01 09:25

Oh, jag sätter ingen särskilld tilltro alls till någons subjektiva uttalanden, utan försöker hålla mig rätt kritiskt lagd.

Lynn må vara en rätt respektabel herre, men visst är det ett uttalande som åtminstonde några av våra elementtillverkande forumkompisar skulle kunna ha åsikter om.

Uttalandet kommer i tråden:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=100392

Här är något han gjorde för 12 år sedan drygt:
http://www.nutshellhifi.com/Ariel.html

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-01 09:29

Lynn Olsen är en gammal person i DIY-kretsen. Kanske mest känd för sin Ariel högtalare.
Han är en klassisk rörtok och har en del lite konstiga tankar om vad som ger "bäst" hifi. samtidigt har han funderat en hel del på högtalareelement, parametrar och material.
Jag kom i kontakt med hans idéer om högtalarkonstruktion för 10 år sen. som du kan läsa här http://ai.kaist.ac.kr/~suh/DIY/feedback.html där han går igenom designkriterier, vala av högtalarelement, styrkor/svagheter hos olika membranmaterial osv. Finns en del vettigt i det han säger medan annat är mindre vettigt.
Jag har det iaf som praxis att försöka läsa allt jag kan hitta för att sedan försöka forma min egen tanke.
jag är ju trots allt inte djävulen och jag försöker inte läsa bibeln.. :wink:
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-01 09:40

Att vara kritiskt lagd är aldrig en nackdel :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-01 09:48

Kaffekoppen skrev:Att vara kritiskt lagd är aldrig en nackdel :)

heh kan hända jag misstolkat uttrycket. har alltid trott att det betyder att man tror väldigt mycket på det man läser.
ska jag vara ärlig så har jag aldrig tyckt uttrycket "make sence".. kan ju vara därför :lol:

i vilket fall är det den artikeln ovan som först fick mig att fundera på saker som FM och IM distorsion. Ta recensioner av den klassiska "7 tum med hårt membran delad mot en 1 tum diskant" med en nypa salt. Allt prat om "förstärkarkänslighet" och "kritisk rumsplanering" osv som man ofta kunde/kan läsa i tidningarna. När det egentligen handlar om att man använder de hårda elementen på fel sätt och sitter och lyssnar på uppbrytningar och konstiga off-axis egenskaper.

Lite synd bara att han är insnöand på rör-haj-faj..
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-01 10:04

Kritiskt tänkande kanske "makar mer sence" ;)

Scan-Speak testar ASM:

http://www.tymphany.com/18wu-8741t00

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-05-01 10:44

För att återknyta till magneter. För gitarrister är det givet att AlNiCo och keramiska magneter ger olika "sound" i mickar och högtalare. Förvisso handlar det mycket om upplevd skillnad och mycket annat kan spela in i bedömningen. Men rimligtvis borde det gå att påvisa någon skillnad i uppförandet mellan olika sorters magneter.

/Jocke

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-01 11:24

Frågan är hur väl detta är kartlagt gällande gitarrmickar. Byter man en mick till en annan (alnico till keramisk) så kan det ju tänkas att magnetfältets styrka ändras. Det kan väl jämföras med att ändra Q på ett högtalarelement. Mer flöde ger högre dämpning och ändrad klang. Är inte helt på det klara hur detta funkar men man får väl annorlunda klang om man justerar mickens avstånd till strängarna? Samma magnetmaterial men svagare magnetisering av "kretsen"/strängarna.

För övrigt har jag fått en känsla av flum och dogmer när jag läst det Olsen skrivit. Saknats en del grundläggande fysik/elektrokunkaper.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-01 11:33

Jocke skrev:För att återknyta till magneter. För gitarrister är det givet att AlNiCo och keramiska magneter ger olika "sound" i mickar och högtalare. Förvisso handlar det mycket om upplevd skillnad och mycket annat kan spela in i bedömningen. Men rimligtvis borde det gå att påvisa någon skillnad i uppförandet mellan olika sorters magneter.

/Jocke
ASM som jag nämde ovan handlar mycket väl om just magneter. Det är ju ett klassiskt utryck helt subjektivt skapat av forumets Peter Steindl ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-01 13:14

KK skrev
ASM som jag nämde ovan handlar mycket väl om just magneter. Det är ju ett klassiskt utryck helt subjektivt skapat av forumets Peter Steindl :wink:

ASM är mitt uttryck för Antisunkmagneter, men junkmagneter som ligger till grund för detta är IÖs uttryck och tolkning av det jag skrev :-) Jag skrev detta.

petersteindl skrev: Om man verkligen strävar efter att få högtalare med känsliga magneter så rekommenderar jag Alnico. Dom tål inte mekaniska stötar. :D Vill man ha gammaldags magneter med junkegenskaper i ljudåtergivningssammanhang så är ferrit ganska bra. Andra kanske inte tycker så, men jag gör det definitivt. :)

Vill man ha moderna högtalarelement med goda prestanda så är ingenjörsmässigt välutvecklade neodymmagnetsystem att föredra.

Det finns faktiskt dom som aldrig skulle kunna tänka sig att aldrig byta ut sina "fina" alnicomagneter mot det däringa ferrit, tjaa. Sedan finns det dom som aldrig skulle byta ut sina gamla braiga ferritmagneter mot det däringa neodym. Tjaa.

Dock är det så att jag först skrev junkmagneter i mitt inlägg men ändrade mig till "gammaldags magneter med junkegenskaper" eftersom jag var övertygad om att jag skulle bli ”felciterad” :)
IÖ skrev sedan junkmagneter i sitt svar, :-)
ingoehman skrev:Jag använder både keramiska och neodymium-system i de olika högtalarelement jag konstruerat. Skulle inte kalla
någondera av dem för junkmagneter , men jag tycker det är bra att vara bekant med deras för- och nackdelar.

Så IÖ kanske är den som myntat uttrycket junkmagneter om ferritmagnater och Alnicomagneter, men i gengälld skulle jag kanske kalla det för ett teamwork :D
I det här fallet har sedan uttrycket gått från junk till sunk. Inte så stor skillnad, båda uttrycken är lika roliga. :-)

Hur som helst, jag tycker uttrycket mest är roligt :) Vi vet nog alla att ett ingenjörsmässigt bra magnetsystem är bra (Alnico är dock känsligt för mekaniska stötar) men frågan kvarstår, kan man komma längre med neodym än med dom gamla beprövade magneterna. Själv tror jag det, men ibland kanske ferrit passar bäst för en given applikation. Jag har med flit använt uttrycket ”gamla” som i detta fall är negativt värdeladdat och uttrycket ”beprövade som är ett positivt värdeladdat ord.

Väl mött :)
PS

Återgå till Teknikforum