värmeväxlare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

värmeväxlare

Inläggav celef » 2008-05-04 20:58

skulle man vinna något på att stoppa in ett batteri/värmeväxlare i en baslåda för att öka luftkylningen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-04 22:44

nej, jag tror det är tveksamt.

värmeväxlaren måste ha mycket stor yta för att kunna överföra några vettiga effekter. Både innuti och utanpå lådan.

luft är dåligt på att överföra värme.

genom att skapa ett flöde (luften flödar över värmeväxlarens yta) ökar man värmeöverföringen.

Dock har man dämpmaterial, som hindrar luftflöde innuti lådan. Värme leds därför bort med ledning i själva luften och i dämpmaterialet, vilket givetvis fungerar som isolering också.

Det är isolerings funktion, att hindra luftflöden och skapa stagnanta fickor där värme överförs genom ledning. (man kan ha 500 C på ena sidan 10 cm gullfiber och 20C på andra)

I en sluten låda kan jag tänka mig att man har temperaturgradienter mellan luften i direkt anknytning runt elementet och luft "längre bort" pga stagnationen av luften. Pga kompessionseffekter mm induceras också ett visst mått av turbulens som dämpas av fyllmaterialet.

Fyllmaterialet absorberar ju temperaturstegringen som skapas av luftens kompression (isotermisering).

Men det är ju bara en bråkdel av inmatad effekt som omvandlas till akustisk effekt och därför behöver "isotermiseras" . Mesta av värmen i lådan kommer via förluster från talspolen som sprider sig via chassit.

Kanske man skulle kunna montera ngn form av kylfläns på själva högtalarchassit som leder ut en del av värmen ut ur lådan, men effekten borde vara liten i förhållande till insatsen (ett svindyrt aluminiumchassi)
Eller kyla chassit? Tex vattenkylning :) (kylvattenkanaler i polstyckena tex)

I en basreflex är det lite mera rörelse så klart, ett visst mått av luftflöde sker ju eftersom porten tillåter strömning och luftutbyte. Men samma sak gäller ju här, det är endast en bråkdel av energin som inte kommer från chassit.

Som : Antag en effektförlust på 100W i lådan från elementet.
Lådan är 50*50*50 cm , 19 mm MDF.

det ger en temperaturdifferens över väggarna på ca 5 C om all värmen läcker ut genom lådväggarna. Boxens yttemperatur är ytterligare någon grad över rumsluften. Detta då förutsatt att luftens tempeatur är homogen i lådan.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-05 00:13

Någon som gjort temoeraturmätningar i högtalarlådor?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-06 23:36

det skulle inte ens ge några fördelar om hela innervolymen bestod av en värmeväxlare som finns i ventilationsanläggningar? lådan skulle kanske vinna på den extra stadigheten om inte annat :)

att kyla talspolar är intressant, elementet pumpar ju en del luft, skulle inte en del av denna luft kunna ledas genom talspolen lite snyggt - vad vinner man på en kall vc/motor - motorer och hifiapparater brukar man inte vilja belasta hårt förrän en behaglig arbetstemp först har uppnåtts?
hur ska talspole/gap se ut för mesta kylförmåga? jag inbillar mig att underhängda talspolar är att föredra om man kan kyla det feta gapet, annars torde överhängd vc vara bättre, nej luft var ju inget vidare på värmeledning men lite olja i gapet då - det ser man ju aldrig på basar, jag undrar varför?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-07 00:01

celef skrev:det skulle inte ens ge några fördelar om hela innervolymen bestod av en värmeväxlare som finns i ventilationsanläggningar? lådan skulle kanske vinna på den extra stadigheten om inte annat :)

att kyla talspolar är intressant, elementet pumpar ju en del luft, skulle inte en del av denna luft kunna ledas genom talspolen lite snyggt - vad vinner man på en kall vc/motor - motorer och hifiapparater brukar man inte vilja belasta hårt förrän en behaglig arbetstemp först har uppnåtts?
hur ska talspole/gap se ut för mesta kylförmåga? jag inbillar mig att underhängda talspolar är att föredra om man kan kyla det feta gapet, annars torde överhängd vc vara bättre, nej luft var ju inget vidare på värmeledning men lite olja i gapet då - det ser man ju aldrig på basar, jag undrar varför?

en B&W matris med kylning :) ?
" B&W is Cool"

elementet pumpar väl redan luften förbi talspolen iom att luftväxling sker, annars hade det blivit fasligt varmt runt spolen och dess bärare.
(ventilerad dammkåpa, polstycke mm tricks)

Fördel med kall motor : låg DC resistans i talspolen (koppar ökar 0,4% per C= > termisk kompression)

det är inte att de uppnår en viss temperatur som är viktigt. Det är att de uppnåt en STABIL temperatur som är viktig, så att temperaturberoende parameters inte cyklar upp o ner med temperaturen.

Tvyärr kan man itne lösa det med resistiv uppvärmning av talspolen , om den inte är supraledande.

Magnetisk olja i baselement: den skulle inte stanna på plats tror jag, med tanke på rörelsen är så mycket större och kraftigare. Mera olja behövs. Påverkar parameters i negativ riktning? (beror på vad man vill åstakomma)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-07 00:16

jag tänkte om man kunde rikta luftströmmen mer mot talspolen, med borrade polstycken smiter väl luften igenom borrhålet och inte via talspolegapet så som sker med icke borrade polstycken?

en del (alla?) element har borrade talspolar, det borde ju vara en bättre lösning än borrade polstycken, förutsatt att det inte blir blåsljud i borrhålen, med hänsyn till kylning av vc... stopp, nu svamlar jag

man kanske skulle prova olja, vet du vad det är för typ?
Bikinitider

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-05-07 01:09

Apropå isotermisering, hur skulle det fungera med stålull i baslådan...? :D :oops:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-07 08:15

ja det låter smart, man kanske inte vill ha magnetiskt material så aluminiumull kanske
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-07 08:55

kanske stålull i rostfritt :)

faktum är att alla fasta material har i princip konstant
densitet * värmekapacitet

stål har högre densitet än glas, men glas högre värmekapacitet

så det är bättre att välja glasull med högre packningsdensitet istället.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-07 10:04

rikkitikkitavi skrev:faktum är att alla fasta material har i princip konstant

Har det?

Jag hittade en tabell på en byggsajt , som gav följande värden för densitet(kg/m3) resp värmekapacivitet (Ws/kgK) och produkten divdiderad med 1000 inom parentes:

Kod: Markera allt
Stål:7800 500 (3900)
Aluminum: 2800 900 (2520)
Tegel: 1700 790 (1343)
Gips: 950 830 (788)
som jämförelse
Vatten: 998 4180 (4171)

Även om det är samma storleksordning, tycker jag att generaliseringen är väl yvig.

PS. Går det inte att göra en tabell i forumverktyget? Jag trodde att kod-taggen skulle ge fast breddsteg, men det gör den inte i min webblsäare i alla fall. DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-07 10:23

ja, det stämmer det är nog lite grovt räknat.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-07 11:14

rikkitikkitavi skrev:ja, det stämmer det är nog lite grovt räknat.

Livet är hårt när man är omgiven av besservissrar! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-05-07 11:28

jo, men jag är hårdast av alla (förutom Haakan och Chuck Norris så klart) så det gör inget :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-05-08 00:26

rikkitikkitavi skrev:kanske stålull i rostfritt :)

faktum är att alla fasta material har i princip konstant

stål har högre densitet än glas, men glas högre värmekapacitet

så det är bättre att välja glasull med högre packningsdensitet istället.

Men stål(ull) har bättre värmeledningsförmåga = snabbare kylning (tror jag).
Mundus Vult Decipi

Återgå till Teknikforum