Förbättra dämpning i högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Förbättra dämpning i högtalare

Inläggav Nefilim » 2008-05-09 17:31

I mina Klipsch RF-7 så är det sparsamt med intern dämpning...

Det sitter sådana där grå - liknande Ino's ACO-skivor - fast tunnare, men bara på sido -och bakväggar..

Vad händer om jag stoppar in t.ex stenull? Kan jag bara göra det på

vinst-och-förlust?

Skulle jag vinna något på detta?

Andra förslag på åtgärder när det gäller den interna dämpningen, för jag misstänker att jag kan göra förbättringar när det gäller detta...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-09 18:18

dämpningen är oftast (tror jag) inräknad i konstruktionen, en ändring här och konstruktionen ändras - dock kanske inte så mycket.

mer dämpning gör innervolymen något större vilket höjer basnivån något. mer dämpmaterial borde ge mindre interna reflexer vilket bör ge ett renare mellanregister.

hur man optimalt bör dämpa har jag inte riktigt förstått, dom flesta dämpningarna jag sett verkar vara alldeles för tunnt utförd för att ge riktig verkan, jag har inte förstått varför man väljer att göra så
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-05-09 18:25

Är det inte Danska Audio Vector som påstår att ska vara mycket sparsam med dämpning? Eller sviktar mitt minne även här??'

När man öppnar Respons högtalare t.ex, så är de ju nästan helt fyllda av dämpningsmaterial...Någon typ av stenull.. Iaf var det så i de Resonsar jag ägde för ca 8-10år sedan..

De Franska Ocelia har ju ingen dämpning alls, och dessutom extremt tunna väggar i lådorna..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-09 23:10

att inte ha något dämpmaterial är nog ingen bra idé, elementen producerar ju lika mycket energi framåt som bakåt, att ha så mycket energi eller ljud som skvalpar omkring inne i en tom lådan kan ju inte främja ljudet. tunna väggar går nog bra om lådan är välstagad alternativt har välvda väggar. elementens kon är till exempel väldigt tunnväggiga och håller ihop formen ganska väl till trots
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-09 23:57

Ju mer jag håller på desto mer övertygad blir jag om att det är mycket svårt att göra en bra högtalare utan ganska mycket dämpmaterial inuti. Hur det är med just din högtalare vet jag inte, men det kommer definitivt att ändras saker om man proppar i dämpull. Det kommer att bli svagare lådresonanser (i luften inuti lådan) och basnivån kommer att sjunka, utom möjligen allra längst ner i basen. Om det är bra eller dåligt i ditt fall vet inte jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum