Moderator: Redaktörer
The tweeter amplifier should have similar power as the woofer amp, simply in order to handle peaks. While average power on a tweeter may only be about 10% of that on the woofer, peak power will be the same.
Isidor skrev:För icke-experten måste man poängtera två saker angående Svantes spektra ovan, dels att det är medelnivåer och inte toppnivåer och dels att FFT utförs med konstant absolut bandbredd vilket visuellt kraftigt överdriver LF-energin.
Vid delning vid 80 Hz så är toppenergin för musiksignaler många gånger högre för HF-delen, vanligtvis kanske 5-7 dB eller så. Det är helt enkelt så att toppenergin för musiksignaler har ett någorlunda konstant spektrum mellan ca 40 Hz och 5 kHz (ljudeffekter undantagna - t.ex har Telarcs äkta kanoner på 1812-inspelningen en gigantisk topp i 80 Hz-tersbandet) när man använder sig av filter med konstant relativ bandbredd (t.ex. tersbandsfilter). Som jag var inne på tidigare finns vissa skillnader mellan olika musiktyper, t.ex. har ren rockmusik utan synthar inte mycket energi under 60 Hz, medan klassisk musik oftast faller snabbt över ca 2 kHz.
AndersJ skrev:SvanteFår man gissa att toppen från kanonen kom från ett kanonrör på 345/(4*80)=dryga metern?
Antar att 345 är ljudhastigheten? Men är det inte ganska varmt i pipan vid eldgivning?
Fast med så höga tryck är luften säkert olinjär också, med massor av distorsion. Underligt att den kanonen kan låta bra...
AndersJ skrev:Du räknar inte ljudhastighet på samma sätt som jag hade gjort ser jag, jag brukar använda C=(1,4 *287 *T)^½.
Nä vi sköt med 155mm haubits så var smällen i mitt minne väldigt ren, men det kan ju bero på att man hade dubbla hörselskydd.
Dubbla hörselskydd??? Vad är det för tjafs? Artillerister SKA vara döva.
Isidor skrev:Vad gäller min definition av (maximal) toppenergi så landar man ganska rätt med en tidskonstant eller medelvärdesbildningstid på 125 ms eller mindre, d.v.s. motsvarande tidsvägning Fast, Impulse eller Peak (skillnaden blir ganska liten de flesta fall (extremt transienta eller pistolskottsliknande ljudhändelser undantagna) och vi talar om nivåer mellan tummen och pekfingret hur som helst).
Isidor skrev:Har man börjat tala om energi blir majoriteten av läsarna konfunderade om man helt plötsligt säger effekt istället trots att det i detta fall är betydelselöst vilket uttryck man väljer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster