Impedans för elektrostathögtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Impedans för elektrostathögtalare?

Inläggav Svante » 2008-05-22 22:45

Ja, hur ser den egentligen ut?

Att den är en stor (nåja) kapacitans kan man ju förstå. Men hur syns membranresonansen i impedanskurvan. Eftersom kraftfaktorn är frekvensberoende så blir väl impedansen typ... konstig? Eller?

Är det någon som har en uppmätt impedanskurva för en elektrostathögtalare?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-22 22:51

Min gamla fysik-lärare på Åsö gymnasium, Signar Bergvall, var elektrostatfantast. Han hade ett par Quad kommer jag ihåg.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-22 23:43

Signar Bergvall var också min gamla lärare på Åsö Gymnasium. :D

Har för mig att det var matte förstås, eller om det var borta i Kristineberg/Thorildsplan ?
Senast redigerad av phon 2008-05-22 23:45, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-05-22 23:45

quad esl-63
Bild

quad esl-989
Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-22 23:56

Jahaja, det är klart att det fanns hos Stereophile. Men ändå, där sitter det väl en trafo med i signalvägen? Det skulle vara kul att se kurvan utan trafo. Eller...? Det kanske inte går eftersom den drivs i push-pull av två lindningar?

Hursomhelst...

Bild

Här ser det ju faktiskt ut som om lasten är närapå resistiv mellan 100 och 10000 Hz. Sen har den en tydlig knyck mot det induktiva under resonans. Överlag verkar kurvan förskjuten mot det induktiva vid låga frekvenser jämfört med en elektrodynamisk högtalare. Är det trafon tro?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-05-23 01:40

Finns ju Auccustat och Beveridge som har trafolösa rörsteg som driver panelerna direkt.

mvh/

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-05-23 07:31

Jag mätte en hel del på de elektrostater jag byggde tidigare, har för mig att belastningen var väldigt rent kapacitiv utan några direkta resonanser i sitt grundutförande.

Däremot var den mekaniska förspänningen av membranet väldigt kritisk vid vissa konstruktioner, och resonansliknade fenomen kunde märkas.

Vidare så fanns det resonansfenomen i de polarisationsplåtar/galler som omsluter membranet där man ofta såg en tydlig koppling tillbaka till hur förstärkaren såg impedansen.

Vad jag kommer ihåg var resonansfenomen i plåtar/ramar/galler helt dominerande jämfört med resonanser i membranet.

Detta gäller vid matning utan transformator där kopplingen är mer eller mindre direkt till anoderna. Rimligtvis lär en transformator spela en stor roll beroende på hur bra lindad den är, men jag har inte mätt med transformator.
Leif

"man lär så länge man har elever"

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-23 08:40

phon skrev:Signar Bergvall var också min gamla lärare på Åsö Gymnasium. :D

Har för mig att det var matte förstås, eller om det var borta i Kristineberg/Thorildsplan ?

Ha, vad kul!

Han bor/bodde ju i Bromma. Det är inte det du tänker på?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-23 09:19

Nu var ju det här på förra århundradet nångång, men jag tror kanske att han var klassföreståndare för vår klass i Kristineberg, dåvarande TG 2, Thorildsplan var väl TG 1. Kristineberg blev bagarskola (eller kockskola) sedan, vad det är nu vet jag inte.

Sen gick vi sista året på Åsö, då var det helt nytt och vi var första årskullen där. Det var inte ens färdigbyggt när vi flyttade in.

Gymnastiksalen låg som en låda nere i tunneln till nuvarande Söderleden, man kunde gå ut i tunneln genom en dörr. Söderleden var ju inte beslutad ännu så tunneln var inte helt färdig. :)

Vi hade nån lärare som hette Ragnar Arve också, i svenska tror jag. På den tiden var det treårigt som gällde, det blev fyraårigt senare. Jag vet att vi läste in kemilinjens treåriga kurs på ett år, så man fick ligga i. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Impedans för elektrostathögtalare?

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-23 12:07

Svante skrev:Är det någon som har en uppmätt impedanskurva för en elektrostathögtalare?

Bild

Holländare och tyskar är rätt flitiga när det gäller elektrostatbyggen! Några har gett sig på att ersätta transformatorerna med högspänningsförstärkare, kan vara spännande på mer än ett sätt...

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-23 13:23

phon skrev:Nu var ju det här på förra århundradet nångång, men jag tror kanske att han var klassföreståndare för vår klass i Kristineberg, dåvarande TG 2, Thorildsplan var väl TG 1. Kristineberg blev bagarskola (eller kockskola) sedan, vad det är nu vet jag inte.

Sen gick vi sista året på Åsö, då var det helt nytt och vi var första årskullen där. Det var inte ens färdigbyggt när vi flyttade in.

Gymnastiksalen låg som en låda nere i tunneln till nuvarande Söderleden, man kunde gå ut i tunneln genom en dörr. Söderleden var ju inte beslutad ännu så tunneln var inte helt färdig. :)

Vi hade nån lärare som hette Ragnar Arve också, i svenska tror jag. På den tiden var det treårigt som gällde, det blev fyraårigt senare. Jag vet att vi läste in kemilinjens treåriga kurs på ett år, så man fick ligga i. :)

Det här måste ha varit i början på 80? Jag gick på Åsö mellan -86 och -88. Vi hade "riktig" gympasal, Anexet, som var relativt nybyggd. Den är dock riven nu (!) Fast med tanke på vad som händer inne i city blir man ju inte förvånad. I Klara river de ju ett helt kvarter från 80-talet till förmån för annat.

Sorry Svante att jag förstörde tråden... Jag får bjuda hem dig på bio så småningom som tröst :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-23 17:03

Ja just, i slutet på 70-talet var det. Gympasalen låg 20 meter ner under mark där aulan senare byggdes. Det är väl samma som anexet tror jag. Som sagt, ursäkta OT .... 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Impedans för elektrostathögtalare?

Inläggav Svante » 2008-05-23 17:08

RogerGustavsson skrev:
Svante skrev:Är det någon som har en uppmätt impedanskurva för en elektrostathögtalare?

Bild

Holländare och tyskar är rätt flitiga när det gäller elektrostatbyggen! Några har gett sig på att ersätta transformatorerna med högspänningsförstärkare, kan vara spännande på mer än ett sätt...

Ah, se där. Fast det var en väldans konstig frekvensskala. Jag skulle vilja veta hur det ser ut under 1000 Hz, där systemresonansen ligger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-23 18:51

Har hämtat impedanskurvan här: http://www.machmat.com/mysys/martilog.htm

Du kan ju fråga Mattijs de Vries, Mattijs@machmat.com.

Vet att han sålde sina ML vidare och det fanns då mera information på http://ultranalog.com/9912/phylira2.html men där finns nu bara "köttiga" bilder....

Remco Stoutjesdijk hette han som köpte dem och han återfinns på Signal Processing Engineer at Wolfson Microelectronics, Edinburgh, United Kingdom.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-23 19:30

RogerGustavsson skrev:Har hämtat impedanskurvan här: http://www.machmat.com/mysys/martilog.htm

Du kan ju fråga Mattijs de Vries, Mattijs@machmat.com.

Vet att han sålde sina ML vidare och det fanns då mera information på http://ultranalog.com/9912/phylira2.html

Jag hittade inga impedanskurvor på ultranalog men kurvigt var det :wink:

PS

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-05-23 19:57

Jo, det var "köttigt värre"... vilket jag skrev ovan.

Återgå till Teknikforum