Förstegets resp. slutstegets bidrag till färgning/fel!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-05-28 00:52

Om man reglar med entumsplank, har man en tumregel då?
PS

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-28 00:59

Typ ! :D

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-28 09:49

IngOehman skrev:Visst är det så!

Men jag ville skoja till det lite, bara för att jag tyckte det var en poäng att göra en poäng av att du gjorde poäng av att söka efter svar av tumregeltyp, men utan att du var tydlig med att det faktiskt var det du gjorde. ;)

Vh, iö

Ok, måste jag innan jag frågar något ange om jag vill ha svar av tumregeltyp eller inte? :?

Men nu vet du i alla fall att jag kan acceptera att inte alltid ha rätt, som sagt 8 rätt av 10 räcker bra för mig så tumregler är inget jag räds.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-28 09:51

petersteindl skrev:Om man reglar med entumsplank, har man en tumregel då?
PS

Bara om du i förväg varnat för att det är en tumregel du ämnar regla :wink:

Du är för övrigt mer än välkommen att bidra med din kunskap i tråden :)
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-28 10:24

PS

Om man slår sig på tummen när man reglar får man som regel väldigt ont i tummen också. :)

Förresten, om man som snickare reglar med "entumsplank" bör man nog byta yrke... :D

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-05-28 12:49

-Martin- skrev:
PS

Om man slår sig på tummen när man reglar får man som regel väldigt ont i tummen också. :)

Förresten, om man som snickare reglar med "entumsplank" bör man nog byta yrke... :D

Inget att tumma på, det där, inte!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-28 21:54

-Martin- skrev:Förresten, om man som snickare reglar med "entumsplank" bör man nog byta yrke... :D

Detta låter ju som en tumregel. :D
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-29 20:02

Jaha, blev tråden helt plötsligt ointressant när tumregelskämten ebbade ut, eller är det ingen som vågar svara pga risken att leverera tumregler? :?

De 9 frågor som jag ställde borde inte vara så svåra att svara på med den kunskap och erfarenhet som finns här.

OBS! Jag vill för tydlighetens skull betona att jag inte nödvändigtvis förväntar mig absoluta sanningar. Jag är lika intresserad av personliga erfarenheter från er som har detta i massor :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-29 20:32

Lust skrev:
Bill50x skrev:Peanuts. Det vet väl alla att det i stort sett bara är högtalarna och lyssningsrummet som spelar roll. I övrigt räcker en Denon bio-reciever så varför diskutera kaskadkopplade steg?

:)
Vilket tråkigt svar.

Jag hör gärna mer om de olika svårigheterna och hur man agerar för att minimera problem. Om det går att förklara..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-29 20:52

Kaffekoppen skrev:
Lust skrev:
Bill50x skrev:Peanuts. Det vet väl alla att det i stort sett bara är högtalarna och lyssningsrummet som spelar roll. I övrigt räcker en Denon bio-reciever så varför diskutera kaskadkopplade steg?

:)
Vilket tråkigt svar.

Jag hör gärna mer om de olika svårigheterna och hur man agerar för att minimera problem. Om det går att förklara..

Jag misstänker att det är mitt ironiserande du tycker är tråkigt och inte Lusts smiley :-)

Kanske lite onödigt men tyvärr utmynnar ofta diskussionerna i någon specifik Denonreciever, som inte längre tillverkas utan ersatts av nya sämre modeller - gärna kompletterat med några smärre modifieringar av tomgångsströmmen.

Men egentligen är Moment-23´s frågeställning(ar) intressant(a) och jag lovar att inte besudla dem med mina kommentarer :-)

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-29 21:50

Ja, de är alldeles för intressanta för att besudlas med din uppfattning om vart trådar brukar hamna! Kan ju inte påstå att ditt inlägg förde samtalet åt rätt håll ;) Inte ens det senaste inlägget :roll:

Back to track please!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-29 22:35

Kaffekoppen skrev:Ja, de är alldeles för intressanta för att besudlas med din uppfattning om vart trådar brukar hamna! Kan ju inte påstå att ditt inlägg förde samtalet åt rätt håll ;) Inte ens det senaste inlägget :roll:

Back to track please!

Hehe, jag lovar att inte säga "vad var det jag sa" när tråden kantrar :D
Och inte tänker jag nämna något om regelverk heller....

Men för att bli lite mer OT (On Topic) så är Moment-23´s frågor som sagt intressanta. Vissa tycker det är svårare att få till ett bra försteg, andra tycker den stora utmaningen är slutsteget.

Vad jag tycker är intressant, om jag nu inte har förbrukat min rätt att tycka i den här tråden, är att de sakligt framförda synpunkterna har sin relevans oavsett vilken linje man företräder (för- vs effektsteg). För mig verkar det mer handla om att olika apparater vid en given tidpunkt, befinner sig på olika nivå på utvecklingsskalan. När alla slutsteg verkar låta lika bra beror det då (fortfarande enligt min åsikt) på att apparaterna före och högtalarna efter inte är tillräckligt avslöjande.

Just nu befinner sig CD-spelarna uppenbarligen i en mognadsfas (om man vaskar ur de vanligaste synpunkterna här) där efterföljande led helt enkelt är flaskhalsen. Från min horisont betyder inte det att CD-spelarna är "perfekta", bara att det just nu kanske inte är någon idé att förbättra dem innan man tagit itu med efterföljande steg.

För att svara på de nio frågorna som M-23 ställer, i alla fall delvis och med mitt eget otekniska perspektiv:

1) Nej, jag tycker inte att felen i slutstegen i princip är av allvarligare art än i andra enheter. Det är kanske svårare att konstruera ett bra slutsteg än en bra förförstärkare men i så fall har man lyckats med detta. I övrigt tycker jag nog att en mindre lyckad konstruktion är lika illa oavsett vilken apparat det än handlar om.

2) Om det är större skillnad mellan olika slutsteg jmf med olika försteg? Det beror förstås på vilka apparater man jämför emellan, generellt vill jag inte påstå att min erfarenhet (begränsad sådan) visar åt det ena eller andra hållet. I idealfallet - med en signalkälla som lämnar en bra signal ut och ett slutsteg som kan drivas ordentligt med denna signal samt ett inte alltför långt kablage mellan dessa enheter - så kan försteget bestå av en ingångsväljare och en volymkontroll. En sådan enhet bör ju rimligen vara enklare att konstruera än ett slutsteg...

Frågan är om idealfallet någonsin infaller?

3) Varför skulle elektroniken i slutsteg "störa" mer än andra elektronikkomponenter? Det hela beror på hur en integrerad apparat är konstruerad. Men naturligtvis kan man tänka sig att tex nätdelen kan vara mer optimerad om denna ska enbart strömförsörja en försteg - eller ett slutsteg. Men inget hindrar att en integrerad apparat innehåller separata strömförsörjningar för förstegs- respektive slutstegsdelen.

4) Vet jag inget om.

5) Vet jag inget om.

6) Vet jag ännu mindre om. Men med tanke på att maskiner är billiga i drift och människor dyra så är det mycket tveksamt om billigare och enklare apparater innehåller matchade komponenter. Då specar man nog komponenternas toleranser hårdare mot leverantörerna i de fall det kan vara kritiskt.

7) Vet jag inte heller.

8) Vet ej.

9) Vet ej.

Vad som för övrigt kan vara intressant, för mig och förhoppningsvis andra, är just det som M-23 kalla för timing. Att en enskild parameter kanske inte kan skapa bristande rytmik må vara hänt, men kan det finnas någon kombination av parametrar som kan ge effekten av minskad tydlighet av det som jag vill benämna musikaliska parametrar?

Alltså INTE om en apparat är musikalisk eller inte, utan huruvida en apparat kan påverka det som upplevs som musikaliska parametrar. Kan tex ett slutsteg påverka återgivningen så att Mark Knopfler låter tråkig? Kan en CD-spelare påverka påverka ljudet så att man inte uppfattar Paul McCartney som den flyhänte basgitarrist han faktiskt är?

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-30 16:06

Moment-23 skrev:

Men jag ville skoja till det lite, bara för att jag tyckte det var en poäng att göra en poäng av att du gjorde poäng av att söka efter svar av tumregeltyp, men utan att du var tydlig med att det faktiskt var det du gjorde. ;)

Vh, iö

Ok, måste jag innan jag frågar något ange om jag vill ha svar av tumregeltyp eller inte? :?

Nej inte alls. Det syns ju som sagt på frågan. ;) Tyvärr kommer svaren alltid att vara felaktiga. :(

Moment-23 skrev:Men nu vet du i alla fall att jag kan acceptera att inte alltid ha rätt, som sagt 8 rätt av 10 räcker bra för mig så tumregler är inget jag räds.

Hur vet du att tumreglerna är rätt i 8 fall av 10?

Och hur vet du om ett specifikt fall är ett av de två eller ett av de åtta? :?

Det är bättre att lära sig på riktigt! ;)

Det är HUR det är och VARFÖR de är som det är som man behöver veta, inte "ATT" det är så (i 8 fall av 10, eller mer, eller mindre, men inte när...). Vet man varför så ger sig de andra sakerna av sig själv. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-30 16:11

IngOehman skrev:
Moment-23 skrev:Men nu vet du i alla fall att jag kan acceptera att inte alltid ha rätt, som sagt 8 rätt av 10 räcker bra för mig så tumregler är inget jag räds.

Och hur vet du om ett specifikt fall är ett av de två eller ett av de åtta?

Mja, men det kanske är det han har gjort. Han kanske har provat en stor mängd tumregler och kommit fram till att av dem så funkar 8 av 10. ;)

...och om jag definierar "bättre" som att man så fort som möjligt och i genomsnitt ska få fram något som funkar nöjaktigt så kan man nog ifrågasätta om det är bättre att lära sig på riktigt.

Allt beror på sammanhanget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-30 20:35

IngOehman skrev:
Moment-23 skrev:

Vh, iö

Nej inte alls. Det syns ju som sagt på frågan. ;) Tyvärr kommer svaren alltid att vara felaktiga. :(

Och hur vet du om ett specifikt fall är ett av de två eller ett av de åtta? :?

Det är HUR det är och VARFÖR de är som det är som man behöver veta, inte "ATT" det är så (i 8 fall av 10, eller mer, eller mindre, men inte när...). Vet man varför så ger sig de andra sakerna av sig själv. ;)

Vh, iö

Jag håller med dig om att HUR och VARFÖR är det som är viktigt. Men då måste man ha tid till det. Jag har inte den tiden och jag har inte heller ambitionen att det alltid behöver vara helt rätt. Är det rätt tillräckligt ofta så duger det bra.
Jag hyser inga som helst tvivel om att ifall jag skulle leva i villfarelse i någon specifik fråga så finns det gott om hjälpsamma själar här som skyndsamt kan och kommer ta mig ur denna villfarelse :wink:

8 av 10 var inget absolut värde. Min poäng var dock att om en tumregel skall kunna kallas för tumregel så borde den stämma hyffsat ofta. Annars kan man ju inte gärna kalla den för en tumregel, eller hur?

Jag har full förståelse för att alla inte resonerar som jag, särskilt inte om man har en vetenskaplig bakgrund och sysslar med detta dagligen och/eller yrkesmässigt. Då förslår inte tumregler. Jag tillämpar inte heller gärna tumregler i mitt eget yrkesfält om jag kan undvika det.

Men hifi och musiklyssnande är för mig en hobby. De tankar och frågor som dyker upp vill jag försöka få ett grepp om så fort som möjligt. Det gör inget att det blir lite fel ibland för det korrigeras nästan alltid lite längre fram. Jag frågar ofta och gärna (om någon skulle ha missat det :wink: ). Det intressanta förutom själva svaren är hur svaren levereras, av vem och under vilka omständigheter. Det är ofta lika intressant som svaren i sig. Jag kan sedan välja att använda mig av svaren eller inte. Oftast gör jag det inte.

Detta beteende har jag haft sedan jag var barn. Jag frågade ofta vuxna människor runt omkring mig exakt samma fråga ställd på exakt samma sätt. Sedan observerade jag inte bara vad de svarade utan även hur de svarade. Detta gav mig en mycket rikare och mer nyanserad bild av svaret men det gav mig också ett intryck av de som svarade. Jag funderade över varför den och den svarade si eller så, varför vissa alltid gav korta respektive långa svar, varför en del krånglade till det eller varför en del tom hittade på 8O . Kort sagt så var jag intresserad av HELA svaret jag fick, inte bara det som föreföll vara svaret, samt av människorna som gav svaren. Och det är jag fortfarande :)

Edit: rättade stavfel
Senast redigerad av Moment-23 2008-05-30 20:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-05-30 20:42

Svante skrev:
IngOehman skrev:

Och hur vet du om ett specifikt fall är ett av de två eller ett av de åtta?

Mja, men det kanske är det han har gjort. Han kanske har provat en stor mängd tumregler och kommit fram till att av dem så funkar 8 av 10. ;)

...och om jag definierar "bättre" som att man så fort som möjligt och i genomsnitt ska få fram något som funkar nöjaktigt så kan man nog ifrågasätta om det är bättre att lära sig på riktigt.

Allt beror på sammanhanget.

Detta var mycket insiktsfullt och välformulerat av dig Svante :)

Föregående

Återgå till Teknikforum