Vad är det som kostar i en UCD180? /Förstärkarfrågor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Vad är det som kostar i en UCD180? /Förstärkarfrågor

Inläggav ollenorell » 2008-05-28 23:47

Jag kikade lite på en UCD180 på hifikit. Hypexmodulerna är ju poppis bland diy:arna, och de passar ju bra att driva baslådor med...

Det jag inte förstår är varför de kostar 785kr! I mina ögon är det en liten aluminiumbit, några elytar, motstånd, dioder, nån sorts IC osv.
Är det någon enskild komponent som råkar vara svindyr?
Eller betalar man för extrema utvecklingskostnader?

Vad är det frågan om 8O :)

Dessutom är de passande nätdelarna lika dyra!

Bild
Senast redigerad av ollenorell 2008-06-03 12:08, redigerad totalt 1 gång.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-29 09:11

Oj..

Bruno Putseyz har en lång utbildningstid och vill nog inte ha lön som en korvgubbe..

Kostnad för utveckling av tekniken.

Företaget som tillverkar modulerna får inte komponenterna gratis utan måste betala för dom..

Vidare jobbar inte personalen på Hypex gratis och jag gissar på att lokalerna dom huserar i kostar pengar att hyra..

Frakt från Nederländerna eller annat land där modulerna monteras.. till Sverige..

Killarna på hifikit vill ha en lön för sitt arbete..

Fastighetsägaren på s:t Eriksgatan vill nog precis som i Nederländerna ha hyra för lokalen..

Alla dessa företag betalar dessutom skatt..

Iaktagelsen att komponentkostnaden i bulk från Asien är en bråkdel av hifikits pris är nog korrekt. Säg det till Tommy eller Stefan så kanske du kan få en modul för en tia.

;)

/Peter

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-05-29 16:33

Okej, jag skrev för att det slog mig att man kan få två kompletta monogainclone, med komponenter, nätdel och allt billigare än en enda ucd180

Kanske är det inte direkt jämförbart så, men jag blev lite förundrad :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-06-01 14:56

Jag köper gärna sånna gainclones i så fall. Monterar du ihop allt gratis åt mig? Skulle behöva 2 st till datorn. :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-01 20:47

Då missar du ju det roliga: Att löda :D
Menade du allvar? Jag skule kunna löda ihop dem åt dig. Då är det bara låda trafo och småpyssel kvar...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-02 18:32

ollebolle skrev:Okej, jag skrev för att det slog mig att man kan få två kompletta monogainclone, med komponenter, nätdel och allt billigare än en enda ucd180

Kanske är det inte direkt jämförbart så, men jag blev lite förundrad :)

Som ger 180W i 4 ohm? ;)

Sen så får du nog inte två kanaler "gainclone" komplett för samma pris som (eller mindre än) en Hypex modul. Eller?

/Peter

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-06-02 22:37

Som ger 180W i 4 ohm?

Nej, det blir det ju inte. Om vi pratar effekt i 8 ohm så blir det ca 90W för hypexen, och priset går ofta upp i steg vid ungefär vissa effekter. ca 50W är relativt billigt, nästa steg är ca 80-100W ytterligare nästa är ca 150W.
Om du vill upp i effekt så finns ett gruppköp med LM3886 kort på gång i en tråd just nu. Korten är gjorda för bl.a. bryggkoppling och når då ca 200W i 8 ohm, men priset stiger förståss en del.
Tror dock att dessa 200W bryggade moduler kommer att ligga en bra bit under hypex-moduler. Dock stor skillnad i att få en färdig och testad modul mot att löda dit alla komponenter själv.

Sen så får du nog inte två kanaler "gainclone" komplett för samma pris som (eller mindre än) en Hypex modul. Eller?

Gainclone's är faktiskt oförskämt billiga. Kretskorten är små, så även de kan vara billiga (dock svårt om det är mycket små serier). Förutom gainclone-chippet och kretskortet så innehåller en modul inga dyrare komponenter, så en modul ligger nog under 150 SEK, dock inte på riktigt jämförbar komerciell basis.
Nätdelen till en gainclone är även den enkel och billig.
Trafon och kylfläns och låda och kontakter blir förståss dyra, i stort sett samma som för en hypex, med undantag att hypexen kräver en väldigt liten kylfläns jämfört med klass AB.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-03 00:34

silvervarg skrev:
Som ger 180W i 4 ohm?

Nej, det blir det ju inte. Om vi pratar effekt i 8 ohm så blir det ca 90W för hypexen...

Den är specad till:
• 180W/4 Ohm, 105W/8 Ohm (±50V supply)
• 0.01%<0.02% 50W/8ohm 10Hz<20kHz

Får man verkligen bara 90W i 4ohm när den är specad till 180?

Bra svar annars! Jag börjar förstå att Hypex-grejer är komersiella prylar som säljs med vinst, och gainclones inte riktigt är samma sak, utan hemmapular-grejer, och dessutom ger mindre effekt.

Angående Bullitts tråd "LM3886 x 6, andra försöket..." som du nämnde, jag har lusläst den, och har en del frågor. Tänkte ställa dem här så jag inte skräpar ner den tråden :)
Sova först!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-03 08:36

silvervarg skrev:Tror dock att dessa 200W bryggade moduler kommer att ligga en bra bit under hypex-moduler. Dock stor skillnad i att få en färdig och testad modul mot att löda dit alla komponenter själv.

Jag har svårt att se hur man skulle kunna bygga en bryggad stärkare med LM3886-korten billigare än med Hypexmodulerna. Bara kretsarna kostar typ SEK 300 och resten av komponenter plus kort gott och väl lika mycket. Lägg till det skillnad i låda, kylning och eventuellt nätdel och det blir rätt stor skillnad.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-06-03 10:39

sen måste du ju räkna minst 100kr i timmen för arbetet också för att jämförelsen ska gå ihop.

så hur mycket tid spenderar du på att beställa komponenter och sedan montera och testa så det funkar?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-03 12:06

Jag känner att jag vill bygga en transistorförstärkare! Tidigare har jag byggt några mindre rörförstärkare, men jag saknar lite knowhow när det kommer till transistorer!
Tror det blir något bygge med lm3886. Få yttre komponenter och mycket ljud per krona!

Först lite frågor :)

Rörförstärkare kan jobba i single end, och push pull. Det är samma för transistorförstärkare va? En trissa är push och en är pull?
Kan man köra single-end med en trissa och lägre effekt?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-06-03 12:19

Ja och nej!

Ja, man kan köra en ensam trissa i en singel end koppling. Ja att man kan köra både PP och single end med trissor men även mer än så.

Alla kopplingar man kan köra med rör kan man även köra med trissor men då trissor finns i komplementära utföranden så finns det mer man kan göra med trissor än med rör egentligen.

För minimalistiska trissekopplingar kan du kika på Nelson Pass och hans konstruktioner. www.passdiy.com

/Peter

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-06-03 12:44

Okej! Som jag trodde.

En lm3886 är ju ett chip, alltså är det en hel förstärkarkrets inbakad + lite kul funktioner eller hur?
Jag har läst lite i databladet och visst är 3886 designad så att den arbetar i pushpull?

Återgå till Teknikforum