Om vad som är en optimal tomarm tvistar de lärde...
Under de åren som jag haft vinylspelare, dvs från -69 till dags dato, har konstruktion och "mode" varierat häftigt. Min första skivspelare var en ERA 444 (fransk sak, remdrift, H-format tonarmsrör) med en Shure M75 pickup. Lite senare blev det en Technics direktdriven skivspelare där man kunde montera på valfri arm.
Då, vid mitten på 70-talet, var det modernt med lätta spinkiga en-punktslagrade armar (Formula 4, Black Widow, typ) med synnerligen mjuka pickuper. Nåltrycket för dessa kombinationer låg ofta mellan 0,8 - 1,2 gram. Extremt känsligt för vibrationer och damm förstås.... Jag minns fortfarande hur en avspelning med Telarcs version av "1812" fick tonarmen att lyfta och hoppa in på etiketten vid de avslutande kanonskotten
Sedan kom Ivor T med raka motsatsen, tillsammans med Syrinx-armarna. Stabila saker med groteskt överdimensionerade lager (tyckte man då i alla fall) för att bibehålla energin från pickupen och inte smeta ut den i armens vibrationer. Något som jag själv tror på och har hållt fast vid sedan dess. En jämförelse kan till exempel vara en cykel med vek ram. När du trampar hårt på pedalerna kommer en del av energin böja ramen, resten går till bakhjulet. Vore det inte bättre att all energi går till hjulet? Styv ram med andra ord.
Som jag ser det är lagren extremt viktiga, men det beror naturligtvis på vilken konstruktionsprincip man har för armen. De enpunktslagrade armarna hade en ganska hög resonansfrekvens och då var det inte så stora problem med "lagret" (ofta bara en "pinne i en skål" med dämpolja i). Men en sådan tonarm hade svårt med den tidigare beskrivna Telarc-skivan. I mitt fall lastade jag ner armen med några gram längst fram vid pickupen och balanserade om den. Det gjorde susen med kanonerna!
Man kan också göra jämförelsen med att varierande modulation i spåret kan få en flera kilo tung skivtallrik att "svaja" i takt med modulationen. Då förstår man också vikten av glappfria lager.
Det är definitivt en balansakt (!) att konstruera en tonarms-/pickupkombination. Vid avspelning är det givetvis nålen och inte tonarmen som ska röra sig. För så fort armen rör sig i förhållande till spåret (till exempel i motsatt riktning mot spåret vid tung bas) så minskar ju nålens rörelse i sidled och man tappar nivå. Å andra sidan får inte armen vara för tung, för då kommer den svaja vid oplana eller ocentrerade skivor. Hur man ska optimera detta finns det säkert några ingenjörer här som kan beskriva
All friktion i lager är av ondo. Har man till exempel friktion i sidled kommer trycket att vara högre på nålens vänstra sida eftersom ju spåret försöker dra tonarmen/pickupen inåt. Det blir en sorts "antiskating" som man inte har någon koll på eller möjlighet att reglera.
Lite om min icke-tekniska syn på det hela....
/ B