Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.
Inte för att jag personligen är intresserad men kansek det kunde vara intressant att lägga ut var man kan köpa dem ändå?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc. CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB. CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.
Neriks: jag använder oxå Master alpha i mitt lyssningsrum, fast på väggarna, de funkar bra va?
Alltså, ecophon MASTER alpha har absorbtion 25 70 99 99 95 90 % i följande oktavband: 125 250 500 1000 2000 4000 Hz med 10mm luftspalt bakom, de funkar bra då man vill ha bra tydlighet (som man vill i hifisammanhang). Ovanför 4kHz tar de nästan oxå allt.
Det jag ville peka på var att musik har oftast en något bredare frekvens spridning gentemot klappar och tal.
Om man ska ta det i klar språk så är det inte säkert att dom plattor som funkar toppen på ett kontor är optimala till musik
Sund undertak dämpar (enligt Lenart) väldigt jämt och kostar 160 :- +moms m2 . Vet dock ej hur djupt dom dämpar, men om man hänger ner dom en liten bit borde dom väl klara sig ned till 4-500 Hz kanske . Lättast är dock att e-posta och fråga.
Jag har lite planer på att göra akustikplattor av 5cm gullfiber.
Typ 1x1m sedan spänna ett tyg unders så det ser lite roligare ut Funderar på att ha mörka plattor närmast filmduken o sedan ljusare ju närmare bakväggen.
Kan detta funka eller är det helt bortkastade pengar i framförallt tid????
Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker....
Om ni ska sätta plattor i ett rektangulärt rum för att ta lite eko här och där, tänk på att sprida dem på olika ytor, dvs både itaket och på väggarna. Varför då? jo, för att dämpa stående vågor i alla 3 dimensioner. Sätter man dem bara i taket kan man med lite otur ha få ha kvar dina stående vågor mellan väggarna, om man däremot diffuserar ljudet i "vertikalled" så att det hamnar i taket efter att de nått dina öron funkar det med endast takabs.
Jag kommer sätta lite plattor i taket, samt så kommer jag bygga egna dämpväggar på väggarna då.. Samt en liten utskjutnad för förstasidoreflexen också...
Diffusering är jag inte lika bra på.. och vart man skall använda det
diffusering kan man sätta bakom lyssningspositionen samt blanda in bland dämpningen på sidoväggar och tak, både framför och bakom lyssningspositionen. T.ex. ta 1:a reflexen med en bra absorbent och anv diffusion för att ta de andra reflexerna. Hur mkt ABS/diffusion man skall använda beror lite på hur dött/livligt man vill ha rummet.