celef skrev:jag tror fft-storleken har betydelse för bättre upplösning
Hmm, ja så är det, fast jag tror inte att det var problemet här. Här var det nog tal om att programmet spelade en sinus i taget och plockade ut deltonerna. Det går långsamt, men man kan ju lägga sinusarna så tätt man vill.
Annars är det ju så med FFT att om man tex tar en 4096-punkters FFT med 48000 Hz samplingsfrekvens så får man ut amplitud och fasläge för 4096 frekvenser mellan 0 och 48000 Hz. Upplösningen (=avståndet mellan punkterna) blir 48000/4096=11,7 Hz. Ökar man FFT-storleken till det dubbla blir punktavståndet hälften, dvs 5,9 Hz.
Detta är fö ett skäl att använda
låg samplingsfrekvens om man tex vill ha hög upplösning i basen, men inte har tillgång till så stora FFTer.
celef skrev:jag har fått för mig att programmen brukar gilla 48k samplingsfrekvens bäst, har det med windows tro
Nja, det är nog inte programmen, utan (drivrutinerna till?) ljudkorten. Men instämmer, det brukar funka bäst i 48000 Hz eller i undantagsfall 44100 Hz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.