vem gillar PP-kon och varför....

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-13 07:10

Hej Stefan!

En kon SKALL flexa och alla koner gör det mer eller mindre, annars är materialet oändligt styvt. Vad som är avgörande är HUR det flexar, hur resonanser uppstår och hur dessa dämpas. Hårda koner har hög styvhet men dålig dämpning och dessutom dålig spridning. PP är nästan tvärtom. Nu kan man blanda in andra ämnen i PP som förändrar egenskaperna och ihop med konens form och tjocklek bestäms då beteendet för konen. Det finns således större möjligheter att påverka spridning, dist, resonanser och transientrespons med mjuka material med det kräver större kunnande. Men detta innebär också att det lättare kan 'bli fel'!

Sedan har jag en hypotes om varför åsikten att papper samt lite hårdare material låter mer dynamiskt och levande än PP dels beror på att det säkert har funnits många PP-koner som är feldimensionerade med livlöst ljud som resultat, dels att de som har vant sig vid resonanser i konen kommer att sakna dessa om de försvinner! :o Låter säkert konstigt med jag har upplevt detta flera ggr, både med mig själv och andra. Om resonanerna är störande eller inte beror ju också på programmaterialet man spelar, så det är inte alltid lätt att särskilja denna påverkan (från olika delar)!

P17rcy lär enligt hörsägen vara ett fint element, även om det går att uppnå lägre dist. Att känna på konen med handen säger inget för någon som inte är mycket insatt i hur element fungerar. Om man försöker att bedöma 'ljudet' från elementet när det sitter i en högtalare, så måste man vara medveten om att filterdesign, låda, inspelningar och elektronik spelar en mkt stor roll på slutresutatet.

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-13 09:31

"Att känna på konen med handen säger inget för någon som inte är mycket insatt i hur element fungerar. "

Det säger nog inte så mycket även för en som är insatt i området heller...
Annars kan jag bara hålla med markih.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-13 12:05

Kraniet skrev:Men det handlar ju återigen om tillämpning av material inte materialet i sig..

(Öhman använder inte ren PP heller utan nån slags blandning av nåt.. Capulp heter materialet tydligen..)

edit: eller tja han verkar ju köra nåt annat än capulp till mellanregister.. basarna är dock aluminium (åtta tum) sen blir det capulp vad det verkar.. det senare nåt material som är särdeles homogent..

I princip alla element som ska arbeta i området där det förkommer uppbrytningar (bortsett från piP-elementet som är plastöverdraget papper) så använder Ö någon form av pp.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-13 13:59

Olika PP-membran kan få väldigt olika egenskaper beroende på vad man blandar i plasten. Ren PP är mycket mjukt. Scan Speak har gjort ett sådant element(18W-serien). Andra PP-membran är förhållandevis styva, vilket kan bero att man blandad ner talk med mera i plasten tex. Blir nog väldigt svårt att tala i generella ordalag om element med polypropen-membran.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-09-13 22:22

Jag är skeptisk mot utpräglat hårda koner för dom lagrar energi och ger uddatonsdist om dom pressas tex Seas Excel. Samtidigt kan dom ge väldigt lite dist i lämpliga arbetsförhållanden som mellanregistret mellan 300 och 800 Hz. Så jag undrar om inte en kompromiss är möjlig. Peerless Csx verkar ju vara ett sånt material . Något slags komposit med papper, keram och polyprop. I flera lager. Glasfiber i olika kombinationer med andra material tror jag också på.
Let forever be

Föregående

Återgå till Teknikforum