Det var ju precis det jag menade på att man ska låta bli Wink. Risken är stor att "nollor är nollor och ettor är ettor"-argumenten kommer flygande och plötsligt litar man inte på sina öron när dom säger annorlunda. Vad jag menar är att öronen är ett exaktare mätinstrument än (i många fall) gymnasie-fysik applicerad på digital överföring av ljud.
Med det sagt, jag TROR att jag har en aning om vad det handlar om, men jag försöker låta bli att få hybris och sätta mer tilltro till hur jag TROR att saker funkar än hur dom enligt mina öron faktiskt presterar.
Dubbla brasklappar om att inte lyssna på det ajg säger nu, så då kan jag säga det Very Happy. Läsa rätt ettor och nollor är enkelt. Även i en tusenkronors Technics-CD kommer alltid rätt ettor och nollor hamna i rätt ordning hos D/A-omvandlaren/-na. EAC kommer också lyckas läsa infon, hårddisken kommer lagra den rätt, ljudkortets S/PDIF-genererande kretsar kommer få rätt ettor och nollor i rätt ordning.
Problemet sitter i klockningen av bitarna till D/A-omvandlaren. I fallet single-box (analog ut från CD-spelare), den variant som förespråkats i eviga tider av Linn, har man stora möjligheter att knyta ihop alla involverade klockor och får därför bra förutsättnignar för en så jitterfri analogsignal som är möjligt. Tänk istället Karik/Numerik - nu är det minst en klocka på varje sida som ska försöka bli överens. Detta problem skiter alla andra tillverkare i mer eller mindre och tutar med "oj va fet DAC i vår externa DAC!", medan Linn inser allvaret i jitter och försåg K/N-kombon med synclink-snöret. Enkelt test för att påvisa hur DÅLIGT S/PDIF utan extra klockningssync är: kör K/N-kombon utan sync-snöret. Karik är en suverän transport, men det hjälper inte - snöret behövs.
I fallet ljudkort kommer rätt bitar åka över S/PDIF eller Toslink-kopplingen till din DAC, men dom kommer komma i otakt och andra sidan kommer itne lyckas plutta in dom lika jitterfritt i en DAC som din Genki gör inuti. Så .. så är det Wink. Kanske med en trippelbuffringshistoria a'la Meridian att det börjar likna nåt, inte annars.
För att sen kapa eventuella "jammen datakommunikation.."-argument som kan tänkas uppkomma så tror jag mig även veta att PCM över S/PDIF och Toslink skiljer sig stenhårt ifrån sådan kommunikation. Dolby Digital och DTS däremot tror jag är paketbaserade och därför inte lika jitterkänsliga som PCM, något som mina väldigt begränsade erfarenheter i området stödjer. Jämförde Dolby Digital-ljud över Clas Ohlson-kabel vs nån tvåtusenkronors boa-orm utan att lyckas utröna om den ena var bättre än den andra.
Men testa först .. tror mig ha schysst uppfattning om hur detta funkar på övergripande nivå, men skulle ALDRIG sträcka mig så långt som att jag började köpa och sälja hårdvara baserat på mina uppfattningar utan att ha testat. Så kaxig är jag inte.
hur ligger det till med det? om jag förstår saken verkar det ligga i buffringen om man vill att det inte ska uppstå fel.. men en dator måste väl buffra innan den skickar ut signalerna? det är ju det datorn gör jämt.. buffrar..