HD som transport?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-13 00:20

jamen detta då?

Det var ju precis det jag menade på att man ska låta bli Wink. Risken är stor att "nollor är nollor och ettor är ettor"-argumenten kommer flygande och plötsligt litar man inte på sina öron när dom säger annorlunda. Vad jag menar är att öronen är ett exaktare mätinstrument än (i många fall) gymnasie-fysik applicerad på digital överföring av ljud.

Med det sagt, jag TROR att jag har en aning om vad det handlar om, men jag försöker låta bli att få hybris och sätta mer tilltro till hur jag TROR att saker funkar än hur dom enligt mina öron faktiskt presterar.

Dubbla brasklappar om att inte lyssna på det ajg säger nu, så då kan jag säga det Very Happy. Läsa rätt ettor och nollor är enkelt. Även i en tusenkronors Technics-CD kommer alltid rätt ettor och nollor hamna i rätt ordning hos D/A-omvandlaren/-na. EAC kommer också lyckas läsa infon, hårddisken kommer lagra den rätt, ljudkortets S/PDIF-genererande kretsar kommer få rätt ettor och nollor i rätt ordning.

Problemet sitter i klockningen av bitarna till D/A-omvandlaren. I fallet single-box (analog ut från CD-spelare), den variant som förespråkats i eviga tider av Linn, har man stora möjligheter att knyta ihop alla involverade klockor och får därför bra förutsättnignar för en så jitterfri analogsignal som är möjligt. Tänk istället Karik/Numerik - nu är det minst en klocka på varje sida som ska försöka bli överens. Detta problem skiter alla andra tillverkare i mer eller mindre och tutar med "oj va fet DAC i vår externa DAC!", medan Linn inser allvaret i jitter och försåg K/N-kombon med synclink-snöret. Enkelt test för att påvisa hur DÅLIGT S/PDIF utan extra klockningssync är: kör K/N-kombon utan sync-snöret. Karik är en suverän transport, men det hjälper inte - snöret behövs.

I fallet ljudkort kommer rätt bitar åka över S/PDIF eller Toslink-kopplingen till din DAC, men dom kommer komma i otakt och andra sidan kommer itne lyckas plutta in dom lika jitterfritt i en DAC som din Genki gör inuti. Så .. så är det Wink. Kanske med en trippelbuffringshistoria a'la Meridian att det börjar likna nåt, inte annars.

För att sen kapa eventuella "jammen datakommunikation.."-argument som kan tänkas uppkomma så tror jag mig även veta att PCM över S/PDIF och Toslink skiljer sig stenhårt ifrån sådan kommunikation. Dolby Digital och DTS däremot tror jag är paketbaserade och därför inte lika jitterkänsliga som PCM, något som mina väldigt begränsade erfarenheter i området stödjer. Jämförde Dolby Digital-ljud över Clas Ohlson-kabel vs nån tvåtusenkronors boa-orm utan att lyckas utröna om den ena var bättre än den andra.

Men testa först .. tror mig ha schysst uppfattning om hur detta funkar på övergripande nivå, men skulle ALDRIG sträcka mig så långt som att jag började köpa och sälja hårdvara baserat på mina uppfattningar utan att ha testat. Så kaxig är jag inte.

hur ligger det till med det? om jag förstår saken verkar det ligga i buffringen om man vill att det inte ska uppstå fel.. men en dator måste väl buffra innan den skickar ut signalerna? det är ju det datorn gör jämt.. buffrar..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-13 00:22

Audiomanikern skrev:
Bill50x skrev:Om nu, som någon påstod, en dator skulle vara bättre att spela cd än en dedicerad transport -
varför byggs inte transporter i form av en dator?

- För att det ej vore lika snyggt samt mindre praktiskt :wink:!
VA* som sa´tt men då utifall själva (HD) hårdisken användes som transport!

Mvh A*

Inte lika snyggt som vad? Kolla in http://www.mycom.se/kategori/_data_datorkomponenter_lador_datorlador_htpc_1_27903.html

Och vad skulle vara mindre praktiskt? Vad sägas om en helt tyst CD/DVD-brännare med 200 GB disk, med full fjärrkontroll och trådlös nätverksanslutning?

/ B

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-13 00:34

Hej B50X!

A*haa, schysst :) :D!! Nej då vet inte A* :?? Det kanske kommer? A*lltså o först överföra
cd-info´n till HD o sedan därefter bilda digitalsignal är teoretiskt överlägset en cd(-transport)
men ge kanske så minimala skillnader det inte är värt besväret? o att själva D/A-omvandlingen
är lååångt mer betydelsefull, vem vet? (inte i.A*.f!)

Mvh A*

matson

Inläggav matson » 2004-09-13 07:44

Hur har ni tänkt att få datorn tyst?

Uppriktigt nyfiken efter en del egna försök.......

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-13 09:28

Hur få tyst på datorn? Tja, man kan köpa en utan fläktar, det är ju ett sätt. Eller köpa en sån där låda från shuttle, med fläkt, men som är extremt tyst.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-13 09:38

det absolut bästa är ju heatpipe grejjor.. dekombinerar hyffsad kylning med tyst drift.
annars är det stor långsamma fläktar som gäller. vattenkylning är väl också ett alternativ.

matson

Inläggav matson » 2004-09-13 09:57

Max: Visst, men en P4 2,8 för 25 papp är inte så lockande.....särskilt som den inte går att uppgradera mer......fast skall den bara användas som musikdator så funkar det men blir onödigt dyrt.

Kraniet: Jag har testat en massa olika fläktar(Papst, ADDA mm) och även om dom körs på 5 Volt så hörs dom(svårt att få dom att starta på lägre spänning). Att kyla CPU och grafikkort ljudlöst är lätt(köp en Reserator), men för att få rörelse på luften måste man ju ändå dit med en fläkt. Skall man aldrig göra något krävande med datorn så kan man kanske lita på naturlig konvektion.
"Lätt" att få datorn helt tyst är det inte, enligt mig. Hårddiskar är det också svårt att få tyst på om man vill ha dom på samma ställe. Samsung kanske är den tystaste om man inte skall köra med NotebookHD(vilket inte är helt lyckat när man skall lagra okomprimerad musik). En extern som står i ett annat rum är däremot inte så dumt(men det plockar på med pengar).

Jaja, lycka till men var beredd på en del besvikelser.

Mvh/Mats - med en ganska tyst dator

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-13 10:22

matson skrev:Max: Visst, men en P4 2,8 för 25 papp är inte så lockande.....särskilt som den inte går att uppgradera mer......fast skall den bara användas som musikdator så funkar det men blir onödigt dyrt.

25 papp? Jag gav väl 8 för suttle-burken jag byggde ihop åt morsan och farsan. Med AMD-processor. Jag tror låda inkl moderkort och nätdel kostar strax under 3000. Sedan kan man ju själv välja grafikkort och ljudkort.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-13 10:31

Hej!

A* kan inget om datorer men enligt sladd så går en riktigt bra kontors PC i nuläge på
drygt 30,000 - 40,000kr, stämmer det? Sladd brukar ha grym koll på saker & ting! (8)!)

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-13 10:46

30 lök är nog lite väl att ta i..
en kontorsdator (som i mina ögon ska kunna surfa, bokföringsprogram och dyligt och word) behöver inte kosta mycket pengar alls.. det klarar ju vilken dator som helst i princip..

datorer börjar kosta pengar när man ska köra avancerade 3d program eller spel. inte ens då behöver du ut med 30 lök för att vara nöjd. (ja ska du köra maya eller nåt liknande kanske det springer iväg..)

jag har inte pysslat så hemskt mycket med att få datorn tyst. snarare har det varit tvärtom då jag kör överklockat och då krävs högljudda saker för att få kylning.
men jag är rätt så övertygad om att jag skulle kunna bygga åt andra hållet om jag så ville. Men det blir senare det..
om det nu skulle visa sig vara stora problem så är det ju bara ställa den i ett annat rum eller nåt liknande.
det har väl varit en av mina idéer förr.. köpa en extern dvd-brännare och ställa datorn i ett annat rum. om det nu ens behövs man stoppar ju inte in skivor i datorn så ofta så man inte kan gå till ett annat rum.
nu kommer jag väl fortsätta bo i enrummare så då får man lösa det på annat sätt.
jag är då inte orolig..

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-09-13 11:38

Vi skall se vad en chic PC behöver kosta.. Jag vill ha låda med psu, 512 ram (även om 256 duger utmärkt till en media pc), dvd-brännare,120gb hdd och ett dugligt grafikkort med s-video. Jag gissar lågt 3500kr.
Nu ska jag jaga priser..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-13 11:49

Bill50x skrev:Om nu, som någon påstod, en dator skulle vara bättre att spela cd än en dedicerad transport - varför byggs inte transporter i form av en dator?

Men det görs ju just sådana! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-13 11:58

Fast det är ju bara att glömma att ha ett M$-OS i den... det får vara ett realtids-OS... annars är det bara att glömma att du får alla bit:ar när du vill...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-09-13 12:12

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118782&cks=PRL

Ja, där har vi då stommen..

Grafikkort: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118172&cks=PRL
Hdd: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=116437&cks=PRL
Låda med psu: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300212&cks=PRL

Ok 3400kr utan DVD brännare och med blott 256 ram. Jag skall leta vidare.. detta var mitt första stopp. Jag är säker på att det borde gå att få det i min förra post för 3500kr.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-13 19:03

Kraniet skrev:det absolut bästa är ju heatpipe grejjor.. dekombinerar hyffsad kylning med tyst drift.
annars är det stor långsamma fläktar som gäller. vattenkylning är väl också ett alternativ.

Det finns nätdelar med passiv kylning, det finns stora heatsinks till cpu´n som klarar att kyla upp till 2,6 GHz processorer. Det finns fläktar som är i praktiken ohörbara vid låga varv. Ett trick kan vara att "trimma ner" en cpu, dvs köra den långsammare än vad den är specad för. Då går den kallare (säger dom som vet).

Hårddiskar låter inte så mycket vid avspelning av musik, snarare bara ett litet tickande med långa mellanrum. Det finns gummiupphängningar som gör att vibrationerna inte distribueras till chassit.

Och så vidare. Det går att bygga en tyst dator om man vill....

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-13 19:13

Nattlorden skrev:Fast det är ju bara att glömma att ha ett M$-OS i den... det får vara ett realtids-OS... annars är det bara att glömma att du får alla bit:ar när du vill...

Det tror jag absolut inte att man behöver göra. Däremot måste kortet som skickar ut bitarna buffra på ett vettigt sätt. Det gör de. Enda osäkerheten (i mitt lilla huvud) är som sagt jittret.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-09-13 19:16

En sida där man kan hitta tester på datordelar.
http://www6.tomshardware.com/

matson

Inläggav matson » 2004-09-13 20:57

Herregud.....nu är det ju nästan HF nivå här...... :cry:

Alltså. Givetvis kan man hitta datorer som kostar under 20 papp. Men det har ju ingenting med eventuell tysthet att göra.

Hush finns det en modell som heter och det är den som kostar runt 20 papp. Den är fläktlös men låter nästan lika mycket som en dator med fläktar då lådan är så trång att det inte går att få bort tjutandet från H-diskarna.

Shuttle räknar jag inte ens då det sitter en liten fläkt som det är full fart på baktill.

Zalman har kommit med någon ny låda i 10 kkr klassen(för låda endast) som är helt passivt kyld och ljuddämpad inifrån. Kanske kan den vara något men den är för dyr för mig.

Att tro att en hårddisk blir tyst för att man hänger upp den i gummisnoddar är att bedra sig själv. Cpu,vga och nätdel är inget större problem att få ljudlöst, men man är inte kvar på några 3-4 papp längre.

Helt lätt är det inte, men givetvis inte omöjligt(särskilt inte om lådan får vara hur stor som helst).

/Mats

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-09-13 21:13

Shuttle har ju sin Zen-modell (http://eu.shuttle.com/st62k.htm#st62k) med extern nätdel à la laptop och en ganska tyst originalfläkt (som förstås går att byta ut) som kyler processorn. Dock befinner vi oss en bra bit på fel sida 3 kkr och AGP-kortplats har den inte heller.

Jag vill ha en dylik med PCI-E-kortplatser och tillräckligt med kräm i nätaggregatet för att driva anständiga grafikkort, men det finns inte (än).

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-09-13 22:09

matson skrev:Att tro att en hårddisk blir tyst för att man hänger upp den i gummisnoddar är att bedra sig själv.

Ta t.ex. Antec Sonatas hårddiskupphängning. Seagatedisken jag monterade i den hördes icke när man lade örat till. Det försvann i bakgrundsbruset i villan ute på landet, samt den tysta cpu-fläkt-jag monterat. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

matson

Inläggav matson » 2004-09-13 23:12

Jag har själv en Barracuda som är gummiupphängd och jag har inga problem med att höra den. Använder man en Sonata så har man ju iofs en del andra problem att ta tag i, innan man börjar reta sig på hårddiskljud..... :wink:

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-09-14 00:49

T.ex. det helt felkonstruerade gallret till 120mm-fläkten. :wink:

Vad är det för typ av gummiupphängning du har?
Senast redigerad av Tank 2004-09-14 16:34, redigerad totalt 1 gång.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

matson

Inläggav matson » 2004-09-14 10:12

Bild

En sån har jag och just nu testas det med att använda skumplast + sorbothan och lägga den i botten av chassit......

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-09-15 13:50

matson skrev:Herregud.....nu är det ju nästan HF nivå här......
Att tro att en hårddisk blir tyst för att man hänger upp den i gummisnoddar är att bedra sig själv. Cpu,vga och nätdel är inget större problem att få ljudlöst, men man är inte kvar på några 3-4 papp längre.

Men varför ha en hårddisk i lådan öht? Naturligtvis bootar man sin mediaspelare från sin server mha PXE. Sen monterar man upp musikkatalogerna från servern. Sen är det bara att tuta och köra.

Om man inte vill nätboota så kan man boota från ett flashminne. Det behövs ju max 256MB för hela systemet.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

matson

Inläggav matson » 2004-09-15 16:28

Server? Så vi skall ha flera lådor nu?

Om man bor i en liten etta, hur gör man då?

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-09-15 17:48

Bor också i en etta, jag har min server i gå-in-garderoben. Där står den bra.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Föregående

Återgå till Teknikforum