Hörlursjack som preout + EQ som subfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenzzon

Hörlursjack som preout + EQ som subfilter

Inläggav zvenzzon » 2004-09-13 15:29

Behöver ta ut lågnivåsignal, till en subwoofer, ur min integrerade förstärkare.

Skulle det fungera att tjuva signalen ur hörlursuttaget?
Följdfråga: Skulle det fungera bra?

Kopplingsschema från servicemanual finns här.

Har själv svårt att se varför det INTE skulle fungera. En del elektrolyter i signalvägen dock, dåligt?
Senast redigerad av zvenzzon 2004-09-16 19:17, redigerad totalt 1 gång.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-16 09:29

Svenzzon: "Har själv svårt att se varför det INTE skulle fungera."

Det är klart att det går...jag körde så innan jag fick min förstärkare med separat subbutgång. Nackdelen är att du låter dina frontare gå med fullfrekvens vilket gör att du inte avlastar högtalarna. Om man skär bort subbasen från frontarna kan man spela högre och antagligen i de flesta fallen snyggare.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-09-16 10:44

Jag skulle tippa att det funkar väldigt dåligt. När jag var liten och mekade med farsans gamla stereoprylar testade jag att koppla in min Denon-cd-spelare till den gamla receivern via hörlursutgången (receivern hade nämligen bara DIN-ingångar). Det lät ganska öken fram till jag skaffade en RCA-DIN-adapter och kunde koppla från spelarens vanliga utgång.

Den tekniska förklaringen har jag inte så bra koll på, men det kan väl ha att göra med att hörursutgången ju har sitt eget lilla (och ofta ganska dåliga) slutsteg och att det helt enkelt inte är klockrent att koppla en signal från ett slusteg till ett annat?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-09-16 11:09

En hörlursutgång är som regel mycket lågohmig alltså bör det inte vara något problem att driva ett slutsteg i subwoofern som kanske har en ingångsimpedans på 100Kohm. Sedan kan det ju vara så att hörlursutgångarna på en vanlig förstärkare inte låter så bra....men å andra sidan ska den nu bara driva en subb som ändå bara har ett begänsat frekvensområde. Ett annat sätt är om man har en integrerad förstärkare där man kan splitta försteg och slutsteg och då slipper man hörlursförstärkaren. Det senare är att föredra eftersom det ibland kan sitta en liten impedans-omvandlande trafo i hörlursutgången som förmodligen inte är helt perfekt i basen.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-09-16 12:43

Tack för input! Har provkört lite nu och det verkar fungera utmärkt.
Är medveten om att jag förlorar lite effekttålighet nu när jag kör frontarna i full-range. Dock är det en stor förbättring mot min tidigare "mindre lyckade" delning (80hz, 24dB/okt, låg- OCH högpass). Mycket bättre integrering nu!

Det här väl egentligen för pinsamt för att berätta, men jag gör det ändå. :oops:

Jag delar med min EQ:
Bild

Vän av ordning ser att EQ:n bara har en amplitud-omfång om 32 dB (+ - 16 dB). Men jag kan lova er att när jag spelar musik så hörs inte den 32dB svagare signalen från subwoofern. (höga frekvenser)

Kommentarer? Har jag gjort någon upprörd? :wink:

Återgå till Teknikforum