var placera basporten?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

var placera basporten?

Inläggav celef » 2004-09-15 21:14

det har många ggr påståtts att det är en fördel att placera basporten nära golvet (ger tydligen bättre koppling till rummet) och gärna på högtalarens framsida (högtalaren blir mindre placeringskänslig), varför är det så?

varför ger en port nära golvet bättre koppling till rummet, våglängdsmässigt borde det ju avståndsskillnaden kvitta?

port på högtalarens bak blir väl bara problematisk om man ställer högtalaren så nära väggen att portavstämningen ändras? (vad händer i sådana fall, mer bas? sjunker eller stiger portavstämningen?)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-15 22:01

celef:

Mja, tag som exempel 34 Hz där våglängden är 10 meter. Om löpvägsskillnaden är 1 meter kommer vågorna 36 grader ur fas. Detta ger en nivåändring jämfört med "nära golv" på på 20*log(cos(18 grader))=-0.43 dB. Antagligen är löpvägsskillnaden mindre, så nivåfallet blir alltså ännu mindre.

Helmholtzresonansen sjunker om man placerar porten nära ett hinder. Porten blir ju "längre" då eftersom väggen, likt röret hindrar luften att röra sig i någon riktning. Ska man vara petig händer samma sak när man placerar porten nära golvet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-15 22:31

okej, det låter som om portplaceringen alltså har mindre betydelse iaf

då röret blir längre så blir systemet mer dämpat med "mindre" bas

bra, då kan jag med gott samvete köra med porten bak och halvägs upp
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-15 22:47

celef skrev:bra, då kan jag med gott samvete köra med porten bak och halvägs upp

Typ:
Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-16 09:15

celef skrev:okej, det låter som om portplaceringen alltså har mindre betydelse iaf

Ytterligare en fördel med portplacering på baksidan är att eventuella missljud från porten (läck, blåsljud) inte riktas direkt mot lyssnarplats.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-16 12:08

Vad snygga de blen, Svante! :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-19 17:33

svante, coola högtalare! påbörjade en en carlsson oa-inspirerad högtalare byggd i furuskiva (pga att furu är så lättarbetat) men inbillade mig att lådan sjöng med alldeles för mkt - har du inga sådana problem? vilken diskant avänder du?

dahlqvist, du har helt rätt, jag har ett par billiga jbl där porten sitter bakpå och mkt nära bas/mellanreg och där mkt mellanreg läcker ut - det skulle inte va så kul att ha detta läck ut framåt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-19 18:06

celef skrev:svante, coola högtalare! påbörjade en en carlsson oa-inspirerad högtalare byggd i furuskiva (pga att furu är så lättarbetat) men inbillade mig att lådan sjöng med alldeles för mkt - har du inga sådana problem? vilken diskant avänder du?

De finns beskrivna på
http://user.faktiskt.io/svante/semesterbygge .
Jag diskuterade nyligen lådmoder i
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3498&start=25 .

Jo, lådan sjunger med en litegrann, men det märks framförallt om man håller handen på den. Just nu är nog mitt största problem att jag inte orkat gå upp på vinden och hämta det gullfiber som lådorna behöver. Det är för roligt att lyssna. Senare ska jag labba med stagning och dämpning men det blir när det blir. Lådorna är medvetet gjorda så att jag ska se brister och fixa dem, i stället för att fläska på med allt som kanske gör lådan "perfekt" från början. Jag är ju en sån där som vill lära mig, intill gränsen för sjuklighet. :lol:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-19 19:00

tamejtusan, jag ska nog oxå ta å bygga mig ett par nya furulådor

"Jag är ju en sån där som vill lära mig, intill gränsen för sjuklighet."

låter som en bra egenskap, och du verkar ju även kunna det mesta
Bikinitider

Återgå till Teknikforum