Moderator: Redaktörer
paa skrev: ...Ingen av länkarna handlar riktigt om det jag skriver om....
Adhoc skrev:Nej, det stämmer. Men till en del om det som jag uppfattade att du ville uppnå: Förbättrad/ökad absorbtion av "lågbas" utan att absorbenten blir orimligt tjock, som den lär bli med vanlig glasfiberisolering. Med den aluminiumfoliebelagda högdensitetsvarianten (ca 90 kg/m^3) kommer du i så fall en bit på vägen utan att behöva spika ihop ganska djupa lufttäta trälådor eller regla om väggarna i huset. Med lite hårklyveri kan man ju också fundera på om inte aluminiumskiktet kan ses som ett lufttätt membran med j-kligt kort bygglängd/luftspalt mot glasfibern.
paa skrev:Adhoc skrev:Nej, det stämmer. Men till en del om det som jag uppfattade att du ville uppnå: Förbättrad/ökad absorbtion av "lågbas" utan att absorbenten blir orimligt tjock, som den lär bli med vanlig glasfiberisolering. Med den aluminiumfoliebelagda högdensitetsvarianten (ca 90 kg/m^3) kommer du i så fall en bit på vägen utan att behöva spika ihop ganska djupa lufttäta trälådor eller regla om väggarna i huset. Med lite hårklyveri kan man ju också fundera på om inte aluminiumskiktet kan ses som ett lufttätt membran med j-kligt kort bygglängd/luftspalt mot glasfibern.
Jag tror högdesitetsegenskapen spelar in mer än det extremt tunna och lätta aluminiummembranet, som är så lätt att det i princip inte bromsar luften svängningar alls.
Nja, jag måste vänta lite till sista barnet flyttar ut, det är lite osäkerhet där i tidsaxeln...NNord skrev:paa, hur gick det med dina planer, har du byggt någonting?
NNord skrev:Paa, kom du fram till någonting användbart när det gäller att kombinera strömingsabsorbent och membranabsorbent ?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster