av Svante » 2004-09-20 19:05
Skrev jag om det, ja kanske det. Med risk att upprepa vad de andra sagt:
Monteringen du beskriver gör att du kan minska lådvolymen till hälften jämfört med ett ensamt element, eller till en fjärdedel jämfört med båda elementen monterade sida vid sida.
Jämfört med den dubbelt så stora lådan med ett element får du samma tonkurva, halva verkningsgraden, dubbla elektriska effekttåligheten, men samma maximala volymförskjutning. Båda systemen kan spela lika starkt. Distorsionen bör bli lika stor.
Jämfört med en fyra gånger så stor låda och elementen sida vid sida på vanligt sätt får du samma tonkurva, 1/4 av verkningsgraden samma elektriska effekttålighet och halva maximala volymförskjutningen. Max utnivå blir 6 dB lägre. Vid denna 6 dB lägre nivå bör distorsionen bli lika stor. Ökar man nivån bör distorsionen också öka, hur mycket "beror på".
Monteringen du beskriver skulle även jag kalla push-push, för att få push-pull ska ena elementet dra när det andra knuffar och för att få det måste ett av elementen vändas bakfram. Gör man det kommer jämna distorsionsdeltoner i princip att släckas ut. Det funkar både med elementen som sida vid sida och "i serie" som i din ritning.
Edit: en sak till, att göra lådan mindre flyttar luftmoderna ("stående vågor") och de mekaniska moderna i lådans väggar uppåt i frekvens, vilket är bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.