Resulterar push/pull enbart i possitiva egenskaper?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Resulterar push/pull enbart i possitiva egenskaper?

Inläggav NNord » 2004-09-20 15:31

Två element, ett bakre som hjälper till bakom.. om man nu får
utrycka det så fint.

Vad blir bättre?
Nått som blir sämre? ifrånsett ekonomin :roll:

Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-20 15:44

Det är väl inte push-pull på bilden? Ser mer ut som ett isobarik (compound) system.

Halva volymen blir det jfr ett element. Du sparar plats, alltså. Halva impedansen om du //-kopplar, dubbla om du seriekopplar (rekomenderas ej).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-09-20 15:51

Sen ska det ju också bli mindre distorsion vid lägre frekvenser,
rätta mig om jag har fel...

Spelar volymen mellan elementen någon större roll?
Bör man ha någon dämpning eller så?

Det borde väll kunna uppstå stående vågor mellan elementen också... Elle rär jag KnäppoFläppo igen?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Resulterar push/pull enbart i possitiva egenskaper?

Inläggav DQ-20 » 2004-09-20 15:51

NNord skrev:Två element, ett bakre som hjälper till bakom.. om man nu får
utrycka det så fint.

Vad blir bättre?
Nått som blir sämre? ifrånsett ekonomin :roll:

Nja, om du ritar det sådär blir det väl snarast push-push eller pull-pull med ganska mycket luft och avstånd mellan elementen. Som det är ritat vinner du endast i minskad lådvolym. Om elementen är mottaktskopplade, dvs. trattarna monteras mot varandra så kommer assymetrisk distortion (2:a ton) släckas ut. Dessutom klara du dig med en hälften så stor låda som i fallet med ett element. Jag tror Svante har beskrivit effekterna i förhållande till effekttålighet och ljudtryckskapacitet i en annan tråd. Med de stora fördelarna är nog distortion och lådstorlek. Nackdelar ville du ju inte ha några. ;)

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-20 16:41

volymen mellan elementen spelar ingen roll.. dock måste det vara absolut lufttätt..
ingen dämpning och det fungerar väl bäst för bas. det finns andra subjektiva åsikter som att det blir bättre impulsegenskaper (snabbare bas) etc men hur det är med den saken kan man ju fundera över..

Totem har förövrigt en tvåvägare med isobarik. två stycken 6,5 tums bas/mellan.. så det verkar som att det är möjligt att använda vid annat än ren bas..
personligen undrar jag dock om man inte riskerar en del resonanser (ståendevågro) mellan elementen..

största vinsten är ju halverad lådvolym som redan nämnts..

distorsionsvinsten kan man dock uppnå med en mer ordinär låda med två basar.. bara vända på ena basen så magneten sticker ut..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-20 19:05

Skrev jag om det, ja kanske det. Med risk att upprepa vad de andra sagt:

Monteringen du beskriver gör att du kan minska lådvolymen till hälften jämfört med ett ensamt element, eller till en fjärdedel jämfört med båda elementen monterade sida vid sida.

Jämfört med den dubbelt så stora lådan med ett element får du samma tonkurva, halva verkningsgraden, dubbla elektriska effekttåligheten, men samma maximala volymförskjutning. Båda systemen kan spela lika starkt. Distorsionen bör bli lika stor.

Jämfört med en fyra gånger så stor låda och elementen sida vid sida på vanligt sätt får du samma tonkurva, 1/4 av verkningsgraden samma elektriska effekttålighet och halva maximala volymförskjutningen. Max utnivå blir 6 dB lägre. Vid denna 6 dB lägre nivå bör distorsionen bli lika stor. Ökar man nivån bör distorsionen också öka, hur mycket "beror på".

Monteringen du beskriver skulle även jag kalla push-push, för att få push-pull ska ena elementet dra när det andra knuffar och för att få det måste ett av elementen vändas bakfram. Gör man det kommer jämna distorsionsdeltoner i princip att släckas ut. Det funkar både med elementen som sida vid sida och "i serie" som i din ritning.

Edit: en sak till, att göra lådan mindre flyttar luftmoderna ("stående vågor") och de mekaniska moderna i lådans väggar uppåt i frekvens, vilket är bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-09-20 19:57

Jag har sagt det förut, men en konfiguration av denna typ är mest ett sätt att slösa med resurserna. Jämfört med att placera elementen på ett konventionellt sätt förlorar man verkningsgrad och går även miste om en högst påtaglig distorsionsminskning. På pluskontot står endast halverad lådvolym för samma frekvensgång, något som kan uppnås i alla fall med lite LF-eq. (Ungefär vad Svante skrev alltså, bara lite mer kort och kärnfullt :D).

Återgå till Teknikforum