Bredd på sweetspot vid digital rumskorrigering?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rickard

Bredd på sweetspot vid digital rumskorrigering?

Inläggav Rickard » 2004-09-20 12:25

Jag funderar på att fixa en fläktlös dator till mitt system och rumskorrigera med DRC och kanske bruteFIR.

Vad jag undrar är hur liten sweetspot blir om man fixar iordning basområdet med digital rumskorrektion? Säg upp till 150-200Hz? Jag skulle ju vilja att det låter bra i hela soffan åtminstone (område på 2 meter centrerat kring mätpositionen). Ni som vet eller har prövat DRC, Tact eller något annat, hur låter det när man rör sig utanför mätpositionen?

//Rickard

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-20 12:59

Rickard - då är det nog bäst att du tar flera mätpunkter och medelvärdesbildar... så får du samtidigt koll på hur pass mycket det förändras.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2004-09-20 13:20

Ok, tack för infon! Låter väldigt vettigt. Jag mäter alltså på flera ställen (i tex soffan) och medelvärdesbildar sedan ljudupptagningarna innan jag faltar med originalsignalen?
Eller skall jag medelvärdesbilda impulsresponserna för rummet (för de olika mätpunkterna)? Blir det någon skillnad?

//Rickard

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-09-20 20:21

Rickard,

Du kan räkna med att den verkliga "sweetspotten" blir ca 1/4 våglängd bred för rumseffekter, alltså bara sådär 40-45 cm vid 200 Hz (avvikelser i högtalarens direktljud kan dock korrigeras över ett betydligt större område). Du får medelvärdesbilda impuls/frekvenssvaren för att skapa ett genomsnittsimpulssvar. Inverteringen av impulssvaret är sedan numeriskt och psykoakustiskt sett alltid lite knölig (dock enklare för genomsnittsfallet), men det känner du kanske redan till och det finns hur som helst mjukvara som hanterar detta automatiskt.

Återgå till Teknikforum