Lundahls trafosar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
negascout

Lundahls trafosar?

Inläggav negascout » 2008-07-29 21:34

Hej!

Endel använder Lundahls transformatorer till t.ex. rca-xlr konvertering eller "elektriskisärkoppling". Påverkar dessa ljudet på något sätt?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-07-30 02:32

Att låta en ljudsignal passera igenom en trafo borde tillföra distortion, p.ga en trafos olinjäritet, och hysteres, och sånt!

Men bra trafos distar ju mindre än dåliga trafos, och Lundahl sägs ju vara bra!
Jag skulle nog inte sätta dit en trafo i signalvägen, om det inte behövs!

Edit: Syftningsfel
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-30 11:56

Mja man kan väl säga så här: Ska man ha en trafo så är Lundahl ett bra val. Jag tror inte att dist är det mest hörbara problemet om trafon används inom de gränser den är gjord för. Däremot är det svårt att få tonkurvan platt över hela det hörbara området.

Vi pratar om tonkurvepåverkan som är lätt att detektera i en F/E-lyssning, men som ändå är liten jämfört med de oönskade tonkurvekrusidullerna i en typisk högtalare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
negascout

Inläggav negascout » 2008-07-30 13:59

Ok... finns det nån fog för som t.ex. i fallet med Jeff Rowlands förstärkare att använda dom som nån typ av ljudförbättrare? kolla http://www.jeffrowland.com/Technology/LineLevelTrans.htm.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-30 16:01

negascout skrev:Ok... finns det nån fog för som t.ex. i fallet med Jeff Rowlands förstärkare att använda dom som nån typ av ljudförbättrare? kolla http://www.jeffrowland.com/Technology/LineLevelTrans.htm.

Mycket fluff i den texten var det. Texten berättar varför deras transformatorer är så mycket bättre än andras genom att peka på bristerna med transformatorer (som finns även i deras, men mindre om man får tro dem). Sedan tar de upp den enda stora fördelen utöver impedansanpassning; den galvaniska isolationen.

Texten hade kunnat kortas ner till 1/4.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-07-30 17:49

Dessutom kan man ju fråga sig hur deras transformatorer är så mycket bättre än andras när det var standardprodukter från Jensen och Lundahl man använde...

negascout skrev:Ok... finns det nån fog för som t.ex. i fallet med Jeff Rowlands förstärkare att använda dom som nån typ av ljudförbättrare? kolla http://www.jeffrowland.com/Technology/LineLevelTrans.htm.

Inte för att jag vet hur en ljudförbättrare fungerar men genom att lägga till dist och skapa en usel frekvensgång kanske det sker underverk?

Användarvisningsbild
negascout

Inläggav negascout » 2008-07-30 18:20

Verkar som om transformatorer har uddatonsförtryckande egenskaper

http://www.frontendaudio.com/SPL_Lundahl_Transformer_MIC_Mic_Preamp_Transform_p/9137.htm

kan kanske upplevas som ljudförbättrande?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-30 20:47

negascout skrev:Verkar som om transformatorer har uddatonsförtryckande egenskaper

http://www.frontendaudio.com/SPL_Lundahl_Transformer_MIC_Mic_Preamp_Transform_p/9137.htm

kan kanske upplevas som ljudförbättrande?

Alltså, en trafo an knappast minska amplituden på någon delton alls i signalen, generellt. Däremot kan den ha mer eller mindre distorsion och eftersom en trafo inte behandlar positiva och negativa halvperioden lika så blir det nästan inga jämna deltoner.

Eller jämför de kanske trafon med en förstärkare och antar att en sådan ger mycket uddatonsdist? Så behöver det inte vara.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-07-31 08:25

men om transformatorn har en begränsad bandbredd uppåt kommer den ju att sänka övertonernas amplitud vilket per definition innebär minskad distortion?

Sedan att det beroende på aktuell bandbredd sker på bekostnad av signaler samt att tredje övertonen för en 19,99 kHz ton inte direkt är hörbar kan ju diskuteras. Och huruvida det är meningsfullt att mäta distortion med en bandbredd som tar med dessa toner?

Jeff Rowlandsförstärkarens text var mycket skitsnack. Typiskt säljsnack.

Man använder transformatorer inom ljudtekniken för att få galvanisk isolering för att inte skada utrustning och människor samt undvika jordslingor vilket ger brum. (framför allt PA utrustning då)

/Rickard

Återgå till Teknikforum