hur lång xmax har en bra 6.5:a?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

hur lång xmax har en bra 6.5:a?

Inläggav housemicke » 2008-07-30 18:07

funderar även över hur lång xmech den ska ha för att palla med som tja "mellanregister också".

förstår att det är en viss avvägning här vad gäller frekvensrespons uppåt och xmax, mycket uppåt-lägre xmax.

mina 6.5or som jag har nu verkar (om jag tittar och har finger emot xmaxpunkten) slå 5-6 millimeter, svårt att avgöra dock eftersom dom rör sig i minusledd också. ok jag kör inte högt som satan men jag brassar på tillräckligt för att jag ska bli vräkt (om jag hade brytt mig).

frågan är alltså hur lång linjär xmax (oneway) ska en även mellanregisterspelande 6.5/5/8tummare ha för att palla med lite flås?

är det stor reell variation på det man köper?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2008-08-02 17:17

Om man kollar in vad Peerless/Vifa/Seas har på sina 6.5 så hamnar man på 3-4mm enkel resa. vad "lite flås" är beror på lyssnaren, rummets storlek, rummets dämpning och vilka arbetsbetingelser elementet har.

Samma element/rum lyssnare som i ena fallet är i en liten smal sluten låda väl ut från väggarna kroknar långt tidigare än om elementet skulle vara i hörnplacerade horn med bred bafflel.

Jag har hört förvånandsvärt bra bas från en 6.5 subwoofer (golv/vägg placerad) men inte har den det obesvärade klippet hos en bra 15"...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-03 07:19

Linjär slaglängd (om man med det menar förhållandet mellan talspolens längd och magnetgapets längd/höjd) ligger på +/-4 till 6mm för Seas och +/-6.5mm för Scan Speak klassiska 6.5".

5" element brukar ligga på +/- 3-4 mm.
8" på +/-5mm till +/- 10mm.

Mekanisk slaglängd är ofta det dubbla men då har man för länge sedan passerat allt som öht. påminner om HiFi.

Man bör hålla sig väl under den "linjära" slaglängden i min mening då elementen distar rejält när man ligger i närheten av denna gräns.

frågan är alltså hur lång linjär xmax (oneway) ska en även mellanregisterspelande 6.5/5/8tummare ha för att palla med lite flås?

Inte så lång för lite flås.. men jättelång för mycket flås.. ;) Allt är relativt och det beror ju på vad som är högt för dig, storlek på rum osv. Men, att döma av hur mycket dina element rör sig så har du säkerligen en del att vinna på att kliva upp i kapacitet.. om du nu lirar så högt ofta att konerna är ute på långpromenader.

är det stor reell variation på det man köper?

Ja, distortionen kan skilja sig rätt mycket mellan element av samma storlek.

/Peter

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-08-03 14:24

Mid/bas på mina högtalare har x-max på +/- 6.5.

2-vägare med 1st 5.25"/högtalare. Nu gällde det 6.5or men Piotr gav så bra svar att jag inte hade något att bidra med, spann bara vidare då jag tycker diskussionen är intressant.

Är det ovanligt mycket? En ensam 5.25 kan inte flytta mycket luft så slaglängd måste till men +/-6.5 på så små element låter mycket, jag kan få dem att slå rejält redan med blygsam effekt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-08-03 18:12

En fråga i sammanhanget: hur mäts xmax? Om det inte är en mekanisk gräns, utan en linjäritetsgräns, uppstår frågan hur man avgör vilken punkt som är "max" och vad det är man maximerar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-03 18:26

Om magnetgapet är 5mm högt/långt och talspolen är 15mm lång så sticker talspolen 5mm framåt och 5mm bakåt ut ur gapet.

X-max blir då 5mm... eller 10mm p-p (peak to peak).

Under rörelse så kan alltså konen hoppa 5mm framåt och 5mm bakåt alltmedan lika mycket av talspolen faktiskt.se befinner sig i gapet. Drar man på mer så kommer mindre och mindre av talspolen att vara kvar i gapet i ytterlägena. Detta bidrar till stark olinjäritet för elementet då magnetstyrkan är stor och förhållandevis jämn i gapet men kraftigt avtagande utanför.

Eftersom det finns ett magnetfält även utanför gapet så kommer den (svagare) delen att påverka talspolen också.

Ett element distar dock redan vid små rörelser och när man ligger på 50-100% av x-max så distar det ganska mycket.

Det ovan beskrivna är ett överhängt (ÖH) magnetsystem där talspolen sträcker sig utanför magnetgapet. Man kan också bygga ett magnetsystem där magnetgapet är högre/längre än talspolen, ett underhängt magnetsystem (UH).

Tänk ett gap på 15mm och en talspole på 5mm, vi har fortfarande x-max på 5mm som i det första exemplet med den överhängda systemet men hela spolen kommer att befinna sig inom gapet. Detta kan ge ett linjärare resultat, i synnerhet väl under x-max. Dock så distar ett UH system ofta mer vid gränsen till x-max och däröver.

Sen har jag sett en annan definition också där man utgår ifrån de faktiska resultatet av olinjäriteterna. Då anger man x-max till det mått inom vilket elementet presterar enligt en viss gräns.. om det nu var när kraftfaktorn droppat 10% eller nåt sånt.

Tror vidare att det brukar sammanfalla ungefär med den mekaniskt bestämda x-max. Men här börjar jag komma ut i min gråzon! 8)

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-08-03 18:29

Tack, Peter, det var ju inte så svårt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-03 18:29

Xmax lin kan man antingen ange genom att ta absolutbeloppet av talspolehöjden - talspolegapet. Det blir inte helt perfekt men funkar för det mesta. Eller så kan man mäta upp var disten passerar 10%.

13mm (p-p) är ok för en 6-7". Jag känner till en 5.25" som har 14mm. Den är inte dålig. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-08-03 18:30

Disten eller Bl?

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-03 18:45

Disten. Det är ju det som räknas i slutändan, eller hur?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-03 22:57

Disten innnanför Xmax variera kraftigt mellan olika element, beroende på olika olinjärheter oavsett att hela spolen är i magnetgapet. Magnetfältet kan moduleras olinjärt av strömmen. Likaså finns det olika mekaniska olinjärheter som uppträder, och i värsta fall så bryter membranet upp eller överstyrs redan inom gränsen för Xmax.
Det är viktigare att titta på hur elementet verkligen uppför sig än att stirra sig blind på en parameter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-04 01:23

Den här godingen låter fint...
+/- 10mm. :)

http://www.mark-daniel.com/Dir_En.asp?Proid=15

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-08-04 10:16

Ouch! min virusscanner fick spel på den sidan..
HTML_IFRAME.AZ - virus or malware..

KarlXII skrev:Den här godingen låter fint...
+/- 10mm. :)

http://www.mark-daniel.com/Dir_En.asp?Proid=15

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-08-04 11:19

Med dessa små, långslagiga element får man ofta problem med upphängningen innan elektrisk Xmax uppstår. Tex. Adires 6.5:a med 13 mm Xmax hade bara ca 9-10 mm Xmech (mekanisk slaglängd). Sätter man dit en större upphängning riskerar man mer olinjäriteter i den samt att man förlorar konyta. Jag tror att nånstans runt +-10 mm är lagom mycket för en 6.5", innan man får kompromissa andra delar för mycket.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-04 12:41

Finns väl rätt bra avvägda skäl till att slaglängden håller sig runt 5-8mm, större slaglängd än så så torde man använda större diameter istället ;)

Användarvisningsbild
celef

Re: hur lång xmax har en bra 6.5:a?

Inläggav celef » 2008-08-04 12:49

[quote="housemicke"]funderar även över hur lång xmech den ska ha för att palla med som tja "mellanregister också".quote]

vad betyder xmech?
Bikinitider

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-08-04 22:19

tack för era svar, mycket lärorikt som alltid.

x-mech är så vitt jag vet mekanisk xmax, precis innan det tar stopp eller går sönder.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Återgå till Teknikforum