EKKJ som högtalarkabel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

eriken

EKKJ som högtalarkabel?

Inläggav eriken » 2008-08-08 21:01

Hej på er, detta blir min första post på detta forum..

Grejjen är den att jag fick för mig att testa ekkj 2x1,5 solid kopparledare med aluminiumantel som skärm som högtalarkabel. Sagt och gjort jag tog bort mina van den thul clearwater för 89.- per meter och satte dit ekkj´n.

Jag fick ett mycket mer öppnare och mer realistiskt ljud...det hade jag inte väntat mig. Jag tycker denna kabel låter bättre än min van den thul på allt förutom att diskanten kan bli lite väl vass ibland. Men annars så tycker jag stråkinstrument och sången kom fram bättre, samt kanske aningens tightare bas.

Kan tillägga att jag inte alls är kunnig inom hifi och teknologin bakom... är det någon som har testat ekkj eller något eget hemmabygge till kabel? Vore skoj att få testa om ni har några tips. Det känns nästan lite overkill att börja ge sig in i kabelträsket och börja köpa "dyra" kablar till min anläggning som inte alls ligger på hög nivå.

B&W 685 högtalare, NAD 325 BEE förstärkare och cd spelar jag på för övrigt.

Men det vore skoj att få testa de små grejjerna som kan göra det lilla extra utan att behöva slanta upp en massa mer pengar på teknik. Det låter riktigt bra nu tycker jag men lite öppnare ljud hade inte skadat..

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-08-08 21:21

Ekkj är ju en jordkabel, alltså att gräva ner i jorden utomhus och har normalt ett karaftigt svart plasthölje. 8O

Men visst, funkar det gott med enkardelig ekk så måste det gå bra med likaledes ekkj.

Nej, jag har inte testat...

välkommen hit i.a.f. :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

eriken

Inläggav eriken » 2008-08-08 21:33

Tack screen,

Jo det stämmer nog som du säger att ekkj är jordkabel, jag har den vita installationskabeln..

Återgå till Teknikforum